InfoNu.nl > Dier en Natuur > Zieke dieren > Verhoogde schildklierwerking bij katten

Verhoogde schildklierwerking bij katten

Verhoogde schildklierwerking bij katten Oude katten krijgen vaak te maken met een verhoogde schildklierwerking. Dit is gevaarlijk omdat het kan leiden tot nierfalen en een zwak hart. Meestal wordt er gebruik gemaakt van medicijnen (Felimazole) of het verwijderen van de schildklier. Beiden hebben echter gevaarlijke nevenwerkingen en zullen op termijn andere problemen veroorzaken. Hier volgen enkele natuurlijke behandelingen die door holistische dierenartsen worden aanbevolen.

Stress verminderen en vermijden

Stress is volgens holistische dierenartsen één van de voornaamste oorzaken voor een verhoogde schildklierwerking. Zelfs een kortstondige stress (verhuis, bezoek aan de dierenarts, een nieuwe kat in huis) kan de schildklierhormonen voor lange termijn de hoogte indrijven. Volgens deze holistische dierenartsen wordt de diagnose dan ook vaak verkeerd gesteld en kan de schildklier snel terug gereguleerd worden door stress te vermijden (dus ook geen nieuwe bezoekjes aan de dierenarts) en het geven van onderstaande voedingssupplementen.

Vaccins en medicatie vermijden

Wat je ook absoluut moet vermijden zijn vaccins en medicatie. Hoewel deze om bestewil worden voorgeschreven, is er nu aangetoond dat katten die geregeld gevaccineerd worden en medicatie krijgen tot vijf jaar vroeger sterven dan katten die puur natuur leven. Ook raden dierenartsen aan de tandplak van je kat één keer per jaar door een dierenarts te laten verwijderen en je kat twee keer per jaar bij de dierenarts op controle te sturen. Dat lijkt een goed idee, behalve dat traditionele dierenartsen katten daarvoor elke keer verdoven of in slaap doen. Dit verhoogt niet alleen het risico op een verhoogde schildklierwerking en nierfalen in de toekomst, maar bij katten die al aan een verhoogde schildklierwerking en dus een zwak hart lijden, kan hun hartje het door de verdoving het bij de dierenarts zelf begeven. Het risico is dus enorm groot en hier moet je absoluut rekening mee houden. Het is dus ook belangrijk dat je een dierenarts kiest die dit ook doet.

Jodium verminderen

Jodium is een essentiëel mineraal voor een goede gezondheid. Katten met een verhoogde schildklierwerking moeten de inname van jodium echter zo veel mogelijk vermijden. In de Verenigde Staten en Engeland heeft Hill's Prescription Diet al een kattenvoeding ontwikkeld speciaal voor katten met een hyperthyroide probleem ofte een verhoogde schildklierwerking; in België en Nederland moeten we hier echter nog even op wachten. Wat je echter wel kunt doen, is het gebruik van commerciële jodium-rijke voeding staken en je kat op een jodium-beperkt dieet van rauwe voeding te zetten.

Rauwe voeding

De meeste commerciële kattenvoeding bevat chemische stoffen en laat deze nu net de schildklier irriteren waardoor de productie van schildklierhormonen de hoogte in gaat. In bijna alle gevallen is het overschakelen naar een dieet van rauwe voeding voldoende om de werking van de schildklier te verminderen.

Coenzyme Q10

Koop een doosje coenzyme Q10 capsules in de natuurvoedingswinkels. Doe de inhoud van één capsule enkele keren per week bij het eten van je kat. Dit is één van de beste natuurlijke behandelingen om een verhoogde schildklierwerking bij katten onder controle te houden.

Kokosolie

Kokosolie is bijzonder aangewezen voor katten met een verhoogde schildklierwerking. Voeg enkele keren per week een vierde van een theelepel kokosolie toe aan de maaltijd van je kat.

Omega 3

Omega 3 is van essentiëel belang om alle soorten van ontstekingen (waaronder die van de schildklier) natuurlijk te behandelen.

L-Carnitine

Ook van L-Carnitine staat bekend dat het de productie van schildklierhormonen beperkt waardoor het erg aangewezen is voor het natuurlijk behandelen van een verhoogde schildklierwerking bij katten.

Broccoli

Koolsoorten zoals broccoli bevatten de eigenschap dat ze de schildklierwerking verminderen. Kook een beetje broccoli, maak er puree van en meng dit enkele keren per week onder het eten van je kat.

Gotu kola en ginseng

Van de kruiden gotu kola en ginseng staat bekend dat ze de schildklier kalmeren en dus een verhoogde schildklierwerking bij katten verminderen. Enkele keren per week onder het eten van je kat mengen.

Antioxidanten en natuurlijke ontstekingsremmers

Het nemen van antioxidanten en natuurlijke ontstekingsremmers verhinderen dat de aandoening aan de schildklier verergert. Moxxor is hiervoor een goed product dat de beste antioxidanten en natuurlijke ontstekingsremmers bevat.
Gerelateerde artikelen
De schildklier en alvleesklierDe schildklier en alvleesklierDe schildklier ligt in de hals, net onder het strottenhoofd. Aan de achterkant van de schildklier liggen vier kleine bij…
Jodium: een belangrijk mineraal voor het lichaamJodium: een belangrijk mineraal voor het lichaamWe krijgen tegenwoordig te weinig jodium binnen in ons lichaam. Dit terwijl jodium vele belangrijke functies in het lich…
Struma: oorzaken, behandelingStruma: oorzaken, behandelingStruma is wereldwijd gezien de meest voorkomende schildklierafwijking. Struma hoeft niet altijd meteen behandeld te word…
Schildklierwerking verminderen met Felimazole bij kattenFelimazole zijn pilletjes die gebruikt worden om de schildklierwerking bij katten te verminderen. In dit artikel kom je…
Jodium in voedselJodium in voedselJodium is een essentieel mineraal dat de aanmaak van hormonen in de schildklier stimuleert. Een jodiumtekort heeft zeer…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Termitor, Pixabay
  • The American Holistic Medical Association Guide to Holistic Health: Healing Therapies For Optimal Wellness.
  • Healing and Prevention Through Nutrition. Evita Ochel.
  • The Complete Guide to Holistic Cat Care. Celeste Yarnall & Jean Hofve.
  • Geneeskrachtige kruiden voor dummies. Christopher Hobbs.
  • De taal der kruiden. Mellie Uyldert.
  • Het handboek voor een natuurlijke gezondheid. Mark Evans.
  • Geneeskrachtige planten en kruiden. Ute Kunkele & Till Lohmeyer.
  • Geneeskrachtige kruiden en planten. Elfrune Wendelberger.
  • Ayurveda en kruiden. Vasant Lad & David Frawley.

Reageer op het artikel "Verhoogde schildklierwerking bij katten"

Reacties

Joke, 24-01-2016 01:54 #3
Wat een vreemd advies over kokosolie, dat stimuleert toch juist de schildklier?

Linda, 12-11-2013 20:29 #2
Ik heb een oudere poes (leeftijd is niet bekend omdat ze aan is komen lopen) met een te snel werkende schildklier. Ze krijgt nu al zeker 3 jaar felimazole. Nu krijgt ze een dosis van 7,5mg per dag (1 roze plus 1 oranje). Ze heeft al sinds ze deze medicijnen krijgt regelmatig last van obstipatie waarbij ze vreselijke pijnen heeft en we regelmatig bij de da zitten. Standaard hebben we een klisma in huis omdat dit meestal in het weekend of 's avonds gebeurd. Nu heeft ze ook standaard laxulin door haar voer. Heeft iemand ervaring met het geven van kokosolie ipv medicijnen? Het zou fantastisch zijn als ze geen medicijnen meer hoeft te gebruiken en dat de verstoppingen ook over gaan!
Ik overweeg ook om evt. op hills y / d over te stappen, maar daar lees ik weer dingen over dat het de spieren af zou breken.

A. M. Vrauwdeunt, 28-06-2013 13:00 #1
Ik heb een kat ruim 15 jaar met een verhoogde schildklierwerking. Zij staat nu vanaf eind april dit jaar op het medicijn Felimazole 2 tablet per dag. De laatste 3 weken ben ik zelf naar 1 tablet per dag gegaan. Het is inderdaad een heel gestreste kat. Na het bezoek aan de dierenarts was ze 2 dagen van streek. Wist niet dat stress zo'n grote invloed heeft op de schildklier werking. Is er ook iets bekend over een te langzaam werkende schildklier? Het gaat hierbij ook om een erg gestreste oudere kat maar die is veel te zwaar en verstopt zich voortdurend… Graag uw reactie.

Vriendelijke groeten,
Anne-Mieke Vrauwdeunt

Infoteur: Avalon
Gepubliceerd: 13-02-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Zieke dieren
Reacties: 3
Schrijf mee!