InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Huisdieren: stress herkennen en verhelpen bij onze kat

Huisdieren: stress herkennen en verhelpen bij onze kat

Huisdieren: stress herkennen en verhelpen bij onze kat Katten hebben altijd al iets mysterieus gehad. Toch, of juist daarom, zijn ze wellicht onze meest geliefde huisdieren. Katten worden van jongsaf met heel wat gezondheidsproblemen geconfronteerd. Eén van de voornaamste aandoeningen waarmee onze katten krijgen af te rekenen, is stress. Inderdaad, net zoals hun baasjes, krijgen steeds meer en meer katten met stress af te rekenen. Hoe herkennen we een kat met stress en wat kunnen we eraan doen om onze kat te helpen en van zijn stress te verlossen?

Stress en angst hangen van kleine factoren af

Katten en stress. Het komt steeds meer en meer voor, en hangt meestal van kleine factoren of veranderingen in hun leven af. Onze kat houdt nu eenmaal van routine. Inderdaad, de minste verandering in hun dagelijks leven, veroorzaakt angst en stress. De herinrichting van onze woning, meubelen die een andere plaats kregen, een mogelijke verhuis of een andere plaats voor hun kattenbak. Het zijn evenveel doodgewone dingen, die het leven van onze kat nochtans ingrijpend wijzigen. Niet alleen materiële veranderingen brengen onze kat uit evenwicht. Dat is even zo het geval met sociale veranderingen als een geboorte, een nieuwe bewoner in ons gezin, een nieuw huisdier, enz. Sommige geuren en kleuren, een stinkende kattenbak of een maaltijd die hen niet aantstaat, kunnen eveneens de levenskwaliteit van ons huisdier ernstig bedreigen.

Emotionele problemen

Katten zijn ook bijzonder emotioneel. Emotionele problemen liggen dan ook dikwijls aan de basis van stress. Dat kan gaan van verveling en eenzaamheid, het overlijden van een gezinslid waar de katten erg aan gehecht waren, tot jaloezie en rivaliteit onder de (huis) dieren zelf.

Iedere bron van ongemak veroorzaakt stress

Katten zijn gewoontedieren. Ze zijn daarbij uiterst gevoelig. De kleinste verandering in hun dagelijks leven, ieder probleem of ongemak, kan oorzaak zijn van stress. Onze kat reageert zenuwachtig wanneer hij met zaken en/of gebeurtenissen geconfronteerd wordt die hij niet aankan of kon voorzien. Ze kunnen daarbij écht vervelend worden. Onvrijwillige opsluiting, gebrek aan frisse buitenlucht en/of daglicht, zijn andere gebeurtenissen die onze kat uit evenwicht kunnen brengen.

Opgepast voor zwaarlijvigheid

We moeten zéker ook nauwlettend toezien op het gewicht van onze kat. Katten zijn immers erg gevoelig voor zwaarlijvigheid. Zwaarlijvigheid is één van de belangrijkste oorzaken van angst en stress, en tal van andere ernstige aandoeningen. Ook en chirurgische ingrepen en parasieten als vlooien kunnen oorzaak zijn van stress bij ons lievelingshuisdier.

Ongewenst gedrag en gezondheidsproblemen

De gevolgen van stress uiten zich in de eerste plaats in abnormaal of ongewenst gedrag, en kunnen zelfs de gezondheid van onze kat ernstig in gevaar brengen.

Stress veroorzaakt agressief gedrag

Hoe herkennen we nu precies een kat met stress en angst? Een kat met stress reageerrt in de eerste plaats opvallend zenuwachtig. In vele gevallen reageren ze zelfs erg agressief. Katten met stress verstoppen zich meestal en laten zich in vele gevallen dagenlang niet zien. Een kat met stress zal bijvoorbeeld, tegen zijn gewoonte in, de kattenbak links laten staan en zijn terrein afbakenen door te plassen, ook binnenshuis.

Chronische stress oorzaak van cystitis

Het niet tijdig herkennen van stress bij onze kat, kan chronische stress veroorzaken, en op zijn beurt dan weer cystitisdoen ontstaan. Cystitis uit zich in de eerste plaats door te plassen op ongewone plekken. Bloed in de urine van onze kat is een ander symtoom. Chronische stress resulteert in vele gevallen in zelfverminking bij katten. Chronische stress zorgt ook voor een sterk verminderde eetlust, waardoor het afweersysteem van onze kat wordt aangetast, en dat veroorzaakt dan weer de meest uiteenlopende aandoeningen.

Hoe herkennen we katten met stress?

Katten maken ons op verschillende manieren duidelijk dat ze met stress te kampen hebben. Zijn ze gewoonlijk op hun hyghiëne gesteld, dan kunnen ze bij stress hun vachtverzorging volledig negeren. Het weigeren van eten, kauwen op bijvoorbeeld kleding, of zaken die we niet gewoon zijn van onze poes, zijn andere aanwijzingen voor angst en stress bij onze kat.

Steeds oorzaken achterhalen

Vooraleer we onze kat met stress kunnen helpen, moeten we de oorzaken ervan achterhalen. Kennen we de oorzaken, dan dienen we in de eerste plaats deze mogelijk te verhelpen of te verwijderen. Uiteindelijk zal de kat aan verschillende oorzaken van zijn stress ook gewend geraken. Liggen de oorzaken bijvoorbeeld bij een geboorte, een overlijden of een echtschijding, dan kunnen we daar immers weinig of niets aan verhelpen.

Kalmerende middelen met feromonen

Kunnen we de oorzaak van stress bij ons kat niet zélf achterhalen en blijft ze er toch mee worstelen, dan dienen we zeker de dierenarts te raadplegen. Raadpleeg bij voorkeur een dierenarts die gespecialiseerd is in gedragsstoornissen bij dieren. Deze zal in de eerste plaats nagaan of stress bij onze kat geen gevolg is van de een of andere lichamelijke aandoening. Als dit laatste niet het geval, dan zal de dierenarts aan de stress bij onze kat proberen te verhelpen, met het toedienen van kalmeringsmiddelen, hoofdzakelijk feromonen.
Gerelateerde artikelen
Stress - Lichamelijke Symptomen TestStress - Lichamelijke Symptomen TestStress ontstaat niet van de ene op de andere dag. Een bepaalde portie stress hoort bij het leven. Negatieve stress betek…
Stress bij kinderen: wat te doen als je kind stress heeft?Stress bij kinderen: wat te doen als je kind stress heeft?Kinderen staan in de moderne samenleving alsmeer meer onder druk. Van kinderen wordt verwacht dat ze het goed doen op sc…
Stress door het werk, herken de tekenen en signalenStress door het werk, herken de tekenen en signalenStress veroorzaakt door het werk, hoe herkennen we de tekenen en signalen van stress veroorzaakt door het werk? Welke sy…
Invloed van stress op de tanden: symptomen en behandelingInvloed van stress op de tanden: symptomen en behandelingStress is een fenomeen dat niet alleen kan leiden tot psychologische problemen zoals depressie, maar ook fysieke gevolge…
Stress verminderen: De beste tips bij stress en burn-outStress is niet alleen vervelend maar kan met name op de langere termijn ook echt serieuze negatieve gevolgen hebben voor…

Reageer op het artikel "Huisdieren: stress herkennen en verhelpen bij onze kat"

Reacties

Anouk, 19-07-2015 16:12 #2
Hallo,
Ik en mijn partner hebben 2en half jaar samengewoond, en onze kat Timo al vrijwel sinds het begin in huis genomen.
Nu is het zo, dat ik sinds december 2013 noodgedwongen thuis moest wonen, omdat samenwonen financieel niet meer ging.
Sindsdien miauwt onze kat enorm veel, voornamelijk veel bij de slaapkamerdeur (die grenst aan de woonkamer) dat doet ie als ik er niet ben, maar ook als ik er wel ben.
Aangezien ik aan het weer samenwonen nog niks kan doen, willen we proberen om het op andere manier voor onze kat makkelijk te maken. Hij heeft wel een vriendinnetje thuis Nala, die samen heel goed gaan.
We hebben heel erg het vermoeden dat de oorzaak ligt bij het feit dat ik er niet elke dag meer ben.
Wie weet er eventuele tips wat wij hier aan kunnen doen? Wij zijn ten einde raad, en we willen het beste voor onze lieve schat.

Groetjes Anouk

Berenice Wuyts, 27-04-2013 12:50 #1
Help! Sinds de komst van nieuwe buren ( met 3 poezen),heeft mijn kat Flo last van stress.De dierenarts heeft al 2 verschillende medicaties voor stress voorgeschreven, maar zij weigert alle voedsel en drank waarin die pillen zijn verstopt.Resultaat:zij vermagert duidelijk, haar gedrag is ook veranderd, blaast naar mij, heeft korsten op haar huid, en haar haar valt uit.
Hoe kan ik haar helpen?

Infoteur: Frantan
Gepubliceerd: 03-03-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 2
Schrijf mee!