InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Caviarassen - Borstelcavia

Caviarassen - Borstelcavia

Caviarassen - Borstelcavia Borstelcavia’s komen officieel uit Engeland, en worden daar Abyssinians genoemd. Deze dieren zie je het vaakst in de huiskamers, maar het is niet eenvoudig om een goede cavia te fokken voor de tentoonstelling. Er worden namelijk veel eisen gesteld aan het uiterlijk van de borstel.

Uiterlijke kenmerken

De borstel cavia heeft net als alle cavia’s een krachtig, gespierd en mooi afgerond lichaam. Zijn kop is stomp en breed en heeft een gebogen neus(romaans profiel) en goed ontwikkelde wangen. De ogen zijn groot, rond en bol met een heldere uitdrukking. Ze zijn relatief ver uit elkaar geplaatst. Op de oren zitten geen haren, ze zijn schuin aangezet en naar beneden geplaatst. Bij jonge borstels staan de oren nog omhoog. In het midden van de oren zit een ‘golfje’ en ook de oren zijn relatief ver uit elkaar geplaats. Aan de relatief korte maar krachtige nek zit een korte, brede en rechte rug. De borst van de borstel is diep, breed en vol en zijn schoft is hoog en breed. De achterhand lijkt even hoog als de voorhand door plaatsing van rozetten. Aan de stevige, korte, rechte pootjes zitten voor 4 teentjes, en achter 3 tenen. Een staart is niet zichtbaar aanwezig. Volwassen dieren wegen tussen de 900 en 1200 (zeugje) en tussen de 1100 en 1300 (beertje) gram.

Vacht

De vacht van een borstel cavia is vrij stug, en heeft rozetten over het hele lichaam zitten. Deze rozetten dienen zo symmetrisch mogelijk geplaatst te zijn, een goed tentoonstellingsdier heeft aan elke kant van het lichaam 4 rozetten. Ideaal is 2 heuprozetten, 2 achterhandrozetten en 2 schouderrozetten. Deze moeten zo groot mogelijk zijn en goed rond, het midden van de rozet moet ook goed behaard zijn. Het middelpunt is zo groot als een speldenknop. Ook wordt er graag een rozet op de neus gezien, dit verhoogd de waarde van het dier. Door de rozetten aan beide kanten van het lichaam, ontstaat op het midden van de rug een kam. Het minimaal aantal rozetten is 8, maar het liefst ziet men er 12. Het haar van een borstel is ongeveer 3.5 cm lang. Het kan anderhalf jaar duren voordat een borstel cavia echt mooi is.

Vachtkleuren

Borstels worden bijna in alle kleuren gefokt. Erkende kleuren zijn:
  • Goudagouti
  • Zilveragouti
  • Zwart
  • Rood
  • Wit (roodoog en donkeroog)
  • Brindle
  • Schildpad
  • Driekleur (rood-zwart-wit)
  • Zwartbont
  • Roodbont
  • Zwartschimmel
  • Roodschimmel
  • Gemengd schimmel
Sinds 2000 is zijn borstelcavia’s in satijn ook erkend in de kleur rood.

Verzorging

De vachtverzorging van borstels is over het algemeen gelijk aan de vachtverzorging voor een gladharige cavia. Ze zullen niet vaak klitten krijgen, je hoeft alleen te controleren of er geen viezigheid of strootjes aan de vacht vast zitten. Je kunt ze wel af en toe borstelen, om de losse (uitgevallen) haren te verwijderen. Als er viezigheid zit aan de haren bij het kontje, en als dit erg vies is, kun je het beste het kontje even wassen. Zorg wel dat je dit op de goede manier doet, en de caiva goed droog is als je hem weer terug zet. Let bij het aaien op dat je zo veel mogelijk met de vacht mee aait, tegen de richting in vinden de cavia’s minder fijn. Iets wat misschien handig is om rekening mee te houden, is dat de borstelcavia een wat drukker ras is dan andere caviarassen. Ze zeggen ook wel ‘zo als zijn haar is, zo is zijn karakter’.

© 2011 - 2019 Reeltje, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Alexas Fotos, Pixabay
  • http://www.caviacottage.nl/pages/rassen/de-verschillende-rassen/cavia-borstelhaar.php
  • http://www.huisdiereninfo.nl/rassen/cavia/borstelcavia
  • http://caviadroomland2.webs.com/borstelabyssiniancavia.htm

Reageer op het artikel "Caviarassen - Borstelcavia"

Infoteur: Reeltje
Gepubliceerd: 17-12-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!