InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > De verschillende caviarassen

De verschillende caviarassen

Er bestaan cavia's in zeer veel verschillende kleuren en haarsoorten. Voor veel mensen maakt het weinig uit hoe de cavia eruitziet. De cavia's zijn leuk zolang ze maar lief en knuffelig zijn. Toch kan het best wel eens interessant zijn om te lezen wat voor een caviaras je nu eigenlijk in de kooi hebt zitten. Er zijn bijvoorbeeld: borstelcavia's, rexcavia's en us-teddys.

Vergelijking met vroeger

De cavia's van tegenwoordig zien er totaal anders uit dan de wilde cavia van vroeger. Tegenwoordig zijn de cavia's iets groter, dikker en compacter gebouwd. Ook bestaan ze nu in meer verschillende kleuren. Vroeger bestonden ze maar in een hoofdkleur. Dit lijkt op de kleur die we tegenwoordig agouti noemen. De haren zijn voor het grootste deel grijs gekleurd. Alleen het bovenste puntje van de haar is zwart.

Cuy

Cuy is een verzamelnaam voor de groep reuzencaviarassen die worden gefokt in Peru, Colombia, Ecuador en Bolivia. Ze worden daar gehouden om hun vlees. In Peru worden er 70 miljoen cavia's gehouden vanwege dit doel. Deze leveren samen per jaar ongeveer 17.000 ton vlees. Een cobayo (dit is het grootste ras onder de cuys) kan wel 50cm lang worden en meer dan 4,5 kilo wegen. Er zijn ook mensen in Nederland en in België die cuys houden. Ze zijn echter niet geschikt als echte huisdieren. Ze zijn zeer schuw en moeilijk te temmen.
Een duidelijk kenmerk van de cuys is dat ze geen vier tenen voor hebben en drie tenen achter. Cuys hebben maar liefst vijf, zes of zeven voor- en achtertenen.

Caviarassen

Gladhaarcavia

Dit ras heeft korte, gladde haren. De haren zijn maximaal 3 cm lang. Het is de meest voorkomende beharing. Veel mensen willen een gladhaarcavia omdat deze het minste vachtverzorging nodig hebben.

Bron: Created by Gerbil's daughter, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bron: Created by Gerbil's daughter, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
Borstelcavia
Dit ras moet over acht of meer rozetten beschikken, deze moeten symmetrisch over het lichaam verdeeld zijn. In het ideale geval hebben ze er een op de achterhand, vier aan elke kant in een rechte lijn midden over het lijf en een op elke wang. De rozetten moeten rond zijn en een klein centrum hebben waarrond de haren draaien. Borstelcavia's zijn in Nederland erg populair. De meeste borstelcavia's zijn erg eigenwijs en actief. Het zal de meeste caviabezitters totaal niks interesseren hoeveel rozetten zijn/haar cavia heeft.

Rexcavia

De haren van deze cavia's zijn stug en staan rechtop. De haren zijn ongeveer 2 cm lang. Ook de haren op de buik- en de snorharen van de rexcavia's zijn gekruld. De haren op de kop en de buik zijn korter dan de haren op de rest van het lichaam. Vaak zijn de cavia's van dit ras zeer rustig en lief qua karakter.

US-teddy

Deze lijkt heel erg op de rexcavia. Het enige verschil is dat bij dit ras de buik- en snorharen niet gekruld zijn. Op het eerste gezicht zul je het verschil dus niet zien.

Tesselcavia

De tessel is een langharige cavia met krullen/golven in het haar. Bij een perfect showdier is het haar ongeveer twaalf centimeter lang. Het haar voorop het hoofd is maar ongeveer een centimeter lang. Ook de snorharen zijn gekruld. De vacht van een tesselcavia is zeer dik. Het is een kruising die is ontstaan tussen een sheltiecavia en een rexcavia. Het rex-gen is echter recessief. Als je een raszuivere rexcavia kruist met een raszuivere sheltie zullen er dus allemaal shelties geboren worden.

Peruvian cavia

Dit is een langharige cavia met verschillende rozetten. Hierdoor zal de vacht niet netjes recht naar achter lopen. De vacht kan na een jaar maar liefst 25 centimeter lang zijn! Deze moet dus goed onderhouden worden. Het beste is als je de vacht regelmatig even door kamt met een zachte borstel. Vooral achteraan ontstaan veel klitten door de ontlasting en urine die in de vacht terecht komt.

Sheltie cavia

Deze lijkt behoorlijk op de peruvian. Het is ook een langharige cavia. Dit ras heeft echter geen rozetten. De vacht zal dus recht naar beneden vallen.

Skinnycavia

Dit is een cavia ras zonder haar. Het ras is ontstaan door een mutatie in een laboratorium en hierna is men er mee verder gaan fokken. Ze zijn eigenlijk hetzelfde als de andere cavia's. Ze eten alleen veel meer omdat ze meer energie erin moeten stoppen om zich warm te houden. Skinny's vinden het ook erg fijn om in de winter een warmwaterzak of snugglesafe (verkrijgbaar in dierenspeciaalzaken) in de kooi te hebben.
Gerelateerde artikelen
Caviarassen - BorstelcaviaCaviarassen - BorstelcaviaBorstelcavia’s komen officieel uit Engeland, en worden daar Abyssinians genoemd. Deze dieren zie je het vaakst in de hui…
Welke caviarassen zijn er allemaal?Welke caviarassen zijn er allemaal?Cavia's zijn leuke huisdiertjes en de meeste kinderen zijn dan ook erg gek op ze. Ondanks de grote diversiteit aan kleur…
Cavia: wassen, vachtverzorgingCavia: wassen, vachtverzorgingCavia: verzorging, wassen, vachtverzorging. De cavia is een geliefd huisdier, vooral bij kinderen doet dit knaagdier het…
Caviarassen - Texel/TesselDe texel (ook wel tessel) is een kruising tussen een sheltie en een rex. Het is een langharige cavia met golven of krull…
Caviarassen - SheltieDe sheltie is een langharig cavia ras dat ontstaan is in Engeland. Dit ras heeft geen kruinen, dus valt al het haar naar…
Bronnen en referenties
  • http://www.degrotecavia.nl/rassen.html
  • http://www.caviapret.nl/cavia-rassen-met-foto-de-soorten-kleuren-patronen-en-haarstructuren-van-cavias.html
  • Afbeelding bron 1: Created by Gerbil's daughter, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "De verschillende caviarassen"

Infoteur: Lienepien95
Laatste update: 22-10-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!