InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Caviarassen - Texel/Tessel

Caviarassen - Texel/Tessel

De texel (ook wel tessel) is een kruising tussen een sheltie en een rex. Het is een langharige cavia met golven of krullen. Dit mooie ras is in Engeland ontstaan. Het haar wordt 12 tot 15 cm lang, maar kan zelfs nog een stuk langer worden!

Uiterlijke kenmerken

De texel heeft een krachtig, gespierd en mooi afgerond lichaam. Zijn kop is stomp en breed en heeft een gebogen neus(romaans profiel) en goed ontwikkelde wangen. De ogen zijn groot, rond en bol met een heldere uitdrukking. Ze zijn relatief ver uit elkaar geplaatst. Op de oren zitten geen haren, ze zijn schuin aangezet en naar beneden geplaatst. In het midden van de oren zit een ‘golfje’ en ook de oren zijn relatief ver uit elkaar geplaats. Aan de relatief korte maar krachtige nek zit een korte, brede en rechte rug. De borst van de texel is diep, breed en vol en zijn schoft is hoog en breed, goed ontwikkeld en aflopend in de rug. Aan de stevige, korte, rechte pootjes zitten voor 4 teentjes, en achter 3 tenen. Een staart is niet zichtbaar aanwezig. Volwassen dieren wegen tussen de 900 en 1200 (zeugje) en tussen de 1100 en 1300 (beertje) gram.

Vacht

De haren van een texel cavia moeten zo dicht mogelijk zijn ingeplant. Op de kop groeit het haar achterover en is het haar korter. Op de wangen groeit een baard, deze haren kunnen tot 5 cm lang worden. De beharing is zonder open plekken of plaatselijke dunne beharing. De cavia’s hebben een scheiding die over het midden van de rug loopt. Op de buik zijn fijne korte krulletjes. Bijzonder is de lange sleep(lang haar) op de achterhand, die wel 12 tot 15 cm (soms nog langer) kan worden.

Vachtkleur

Erkende vachtkleuren voor de texel zijn: zwart, rood, wit(rood en donkeroog), driekleur, schildpad, zwartbont en roodbont. Natuurlijk komen er ook texels in andere kleuren voor, maar deze zijn dan niet erkend in Nederland.

Verzorging

De vacht van een texel kan zeer tijdrovend zijn. Het is niet altijd even makkelijk om de krullende vacht in goede conditie te houden. Het is dan ook erg belangrijk om elke dag te controleren op klitten. Als er een klit is ontdekt, kun je die voorzichtig uitpluizen met je vingers of met een kam. Als de cavia geen showdier is, is het makkelijker en fijner voor de cavia om de klit er voorzichtig uit te knippen. Let wel goed op dat je niet in de huid knipt. Het is ook belangrijk om de buikharen te controleren, deze haren kunnen ook gaan vervilten en moet je ook elke dag even borstelen met een zachte borstel. Je cavia wassen is niet noodzakelijk, maar het mag wel als de haren vies zijn en/of stinken. Doe dit alleen niet te vaak, en gebruik bijvoorbeeld hondenshampoo of babyshampoo. Neem hiervoor minimaal 2 bakken met lauw water en altijd maar een klein laagje zodat ze onmogelijk met hun kop onder water terecht kunnen komen. Gebruik de eerste bak om de cavia nat te maken, en na het inzepen weer af te spoelen. De tweede bak is om de rest van de shampoo uit de vacht te spoelen. Zorg er uiteindelijk voor dat de cavia’s goed droog worden. Je kunt ze eventueel föhnen, maar zorg dat deze niet te heet staat en houd hem niet te dicht bij de cavia.
© 2011 - 2019 Reeltje, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.huisdiereninfo.nl/rassen/cavia/tessel_cavia
  • http://www.freewebs.com/caviadroomland2/detesselcavia.htm

Reageer op het artikel "Caviarassen - Texel/Tessel"

Infoteur: Reeltje
Gepubliceerd: 17-12-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!