InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > De hond of kat met vlooien

De hond of kat met vlooien

De hond of kat met vlooien Het is geen prettig idee maar wie een hond of kat heeft krijgt er vroeg of laat mee te maken. De ene kan het beperken tot een keer of wat en iemand anders heeft er jaar in jaar uit last van. Het heeft niets te maken met hoe schoon je bent, maar als je er eenmaal last van hebt, moet je stevig aan de slag gaan om het kwijt te raken.

Vlooien in huis

Meestal merk je het als de hond of kat begint te krabben en dit blijft doen (let goed op de huid, soms krabben ze tot bloedens toe). Onderneem snel actie en wacht niet te lang af of het wel over zal gaan. Een vrouwtjesvlo kan zo’n 50 eitjes per dag leggen. Deze larven zijn binnen enkele weken volwassen en planten zich dus ook voor.
Sta er dus niet van te kijken dat als je niets ontneemt of afwacht, je binnen afzienbare tijd zomaar een kleine plaag in huis kunt hebben.

Wat is ‘een kleine plaag’?

Je moet er van uitgaan dat iedere vlo die je op het dier aantreft ongeveer vermenigvuldigd moet worden met 20 tot 25. De rest van de vlooien tref je in de huislijke omgeving aan, waarbij geen ruimtes over het hoofd gezien mogen worden. Denk hierbij aan onermeer:
  • tapijt
  • kleden
  • kussens
  • beddengoed
  • donkere hoekjes
  • knuffels van kinderen (zeker als deze opgestapeld in een hoek liggen bijv.)
Dit zijn de meer voorkomende plaatsen, maar sla bij het reinigen niets over.

Bron: Eigen kat - AnnastaalBron: Eigen kat - Annastaal

Reinig je dier

Als de hond of kat de bron is, en dat is nu eenmaal vaak het geval, begin dan met het dier te reinigen. Koop in de dierenwinkel of bij de dierenarts een middel dat niet alleen de volwassen dieren dood, maar ook de larven aanpakt. Het zijn niet de meest prettig ruikende shampoo’s, maar zijn wel effectief.
Aangezien vlooien lintwormen over kunnen dragen is het goed je dier ook meteen te ontwormen.

Reinig je huis

Alleen stofzuigen is niet voldoende, dit neemt niet meer dan 20% tot 25% van de vlooien weg en dus moet je krachtiger aan de slag gaan. Was zo veel mogelijk (en op een hoge temperatuur) in de wasmachine en stoom kleden en tapijt. Hoe heter je alles reinigt hoe groter de kans dat je de plaag ook daadwerkelijk kunt beëindigen. Er zijn nog wat middeltjes voor de omgeving die middels een spuitbus te verdelen zijn over de verschillende ruimtes. Maar alleen een dergelijk middel gebruiken is zeker niet afdoende. Laat daar geen misverstand over bestaan,.

Met name de poppen zijn moeilijk te bestrijden, ze zetten zich als het ware met weerhaakjes vast en hoe ruwer de stof hoe meer kans dat dit werkt. Als je niet alle ruimtes hebt aangepakt, kunnen deze larven zomaar overleven en steekt enig moment de plaag opnieuw te kop op. Alle ruimtes bestrijden dus!

Bron: Eigen hond - AnnastaalBron: Eigen hond - Annastaal

Voorkomen

De vraag is of je vlooien helemaal kunt voorkomen, maar je kunt een heel eind komen door het huis op een constante temperatuur te houden, periodiek je huisdier te voorzien van een vlooienbestrijder (de bekende flesjes voor in de nek of halsbandjes zijn het meest bekend). En neem voor alle zekerheid ook periodiek tijdens het schoonmaken van de woning het bestrijdingsmiddel voor de omgeving mee.
Overleg ook eens met de dierenarts als je ondanks goede zorgen toch met enige regelmaat geconfronteerd wordt met vlooien. Wellicht heb je iets over het hoofd gezien,

Tot slot

Sommige mensen vinden het zelfs gênant als ze vlooien in huis hebben, maar iedereen kan het overkomen. Snel en adequaat handelen is de enige remedie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kattenvlooien, hoe kom ik daar vanaf?Kattenvlooien, hoe kom ik daar vanaf?Huisdieren zijn geweldig. Ze kunnen je troosten als je verdrietig bent, ze zijn altijd blij als je thuiskomt! Helaas zij…
Vlooien in huis? Zo kan je ze doeltreffend bestrijden?Vlooien in huis? Zo kan je ze doeltreffend bestrijden?Wie dit jaar te kampen heeft met vlooien weet dat de beestjes hardnekkiger zijn dan vroeger. Een gewone behandeling of v…
Vlooienplaag in huis: bijtende vlooien op de vloerVlooienplaag in huis: bijtende vlooien op de vloerVeel mensen hebben het wel eens mee gemaakt na het thuis komen van vakantie of na een lange tijd niet thuis te zijn gewe…
Vlooien bestrijdingVlooien bestrijdingVlooien, vrijwel iedereen met huisdieren heeft er wel eens mee te maken gehad. Vlooien komen vaak voor in huizen, met na…
Karnemelk tegen vlooien en tekenVlooien en teken bij uw hond, het blijft een groot probleem. Veel hondeneigenaren gruwelen van deze beestjes en voor de…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Eigen kat - Annastaal
  • Afbeelding bron 1: Eigen kat - Annastaal
  • Afbeelding bron 2: Eigen hond - Annastaal

Reageer op het artikel "De hond of kat met vlooien"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 07-12-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Special: Honden
Schrijf mee!