InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Oorontsteking bij de hond

Oorontsteking bij de hond

Oorontsteking bij de hond Oorontsteking bij de hond komt relatief veel voor, meer dan we ons vaak realiseren. Vaak lopen honden te lang door met een oorontsteking en kan het meer consequenties hebben. Pas als duidelijker blijkt dat het dier pijn heeft, gaan veel mensen naar de dierenarts. Oorontsteking gaat niet vanzelf over, maar is goed te behandelen.

Hoe te herkennen?

Een oorontsteking is bij de meeste honden zichtbaar als ze met de kop gaan lopen schudden en ze zichtbaar jeuk hebben. Als je aan het oor komt kan het dier zelfs gaan janken of piepen. Als het langer duurt, kunnen kale plekken bij het oor zichtbaar worden, dit heeft met het schuren en krabben van de poten te maken. Als het erg lang duurt, kunnen deze plekken zelfs ontstoken raken. Tenslotte hebben de ontstoken oren vaak een onaangename geur.

In principe kunnen alle honden oorontstekingen krijgen, maar honden met hangoren hebben relatief gezien meer kans op oorontstekingen.

Wat gebeurt er in het oor?

Het oorsmeer heeft als functie om virussen en bacteriën op te vangen en het trommelvlies soepel te houden en zorgt dat de juiste zuurgraad in het oor aanwezig is.
De ontsteking verstoort dit evenwicht en er wordt extra veel oorsmeer aangemaakt. Samen met het ontstekingsvocht vormt dit een voedingsbodem voor allerlei micro-organismen. Als een micro-organisme is ingenesteld kan het het oor gaan overwoekeren. Als het lang aanhoudt kan het zich naar het middenoor uitbreiden en daar een ontsteking veroorzaken. Gaat het dan nog verder, dan kan het zelfs een hersenvliesontsteking tot gevolg hebben.

Oorzaken

Er zijn verschillende oorzaken aan te merken, zoals:
  • Als er na het zwemmen water achterblijft in de oren, zeker als het verontreinigt water is, kan dit tot een infectie leiden.
  • De vorm van de oren kan ook eerder aanleiding zijn tot een infectie (honden met hangoren).
  • Een vuile veelal stoffige omgeving kan aanleiding zijn tot een infectie
  • Schoonmaken van het oor is alleen goed als het verantwoord gebeurt. Te schoon gemaakte oren kan leiden tot een verstoord milieu en dus voedingsbodem om een infectie te laten ontstaan. Wattenstaafjes zijn bijvoorbeeld funest om te reinigen.
  • Een hond die allergische reacties van de omgeving heeft, kan ook sneller een oorontsteking krijgen.
  • Eventueel andere aanwezige honden kunnen te sterk likken.
  • Tumoren in de gehoorgang kunnen ook nog oorontstekingen teweeg brengen.

Hoe aan te pakken?

Begin met nooit zelf te gaan dokteren en middeltjes uit te proberen. Als je denkt dat je hond een oorontsteking heeft, ga dan direct naar de dierenarts. Deze zal eerst gaan kijken hoe ernstig (of niet) de oorontsteking in het oor aanwezig is.
Als je er tijdig bij bent zal het reinigen (op de juiste manier) alsmede een geschikte oorzalf voldoende zijn om het binnen een week of wat over te laten zijn.

Als het erger is of het is een steeds terugkerende ontsteking, dan zal de dierenarts eerder een kweekje nemen om verder te zoeken naar de oorzaak. Je bent in een latere fase vaak enkele weken onderweg, voordat het voorbij is. Vaak gaat de behandeling dan ook een stuk intensiever dan de normale behandeling. Er is bij de meeste dierenartsen wel een speciaal oorspoelapparaat aanwezig om het oor goed onder handen te nemen. De dierenarts zal in overleg met de eigenaar het te doorlopen traject doornemen.
In een enkele zeer ernstig geval kan het verder gaan en onherstelbare schade aanrichten.

Tot slot

Over het algemeen is de baas er snel genoeg bij om het dier niet onnodig veel pijn te laten lijden. De tekenen van de meeste honden zijn overduidelijk en dus is vaak een kuur van een week of wat afdoende. Blijft de extra alertheid voor mensen met een hond met hangoren. Deze extra gevoeligheid is nu eenmaal niet weg te nemen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Oorontsteking bij hondenOorontsteking is een probleem dat helaas redelijk vaak voor komt bij honden. Alle honden kunnen oorontsteking krijgen, m…
Aandoeningen hond: oorproblemenAandoeningen hond: oorproblemenDierenartsen zien regelmatig honden met oorklachten. Meestal gaat het om een uitwendige ontsteking van de gehoorgang, ma…
Oorontsteking van de gehoorgang, symptomenOorontsteking van de gehoorgang, symptomenDe symptomen van een oorontsteking van de gehoorgang uiten zich in een pijnlijke rode gehoorgang. Vaak is de gehoorgang…
Kattenziekte: oorontstekingKattenziekte: oorontstekingEen kat die last heeft van een oorontsteking gedraagt zich meestal anders, hij zal veel krabben aan het oor en schudden…
Het behandelen van oorontsteking bij de hondHet behandelen van oorontsteking bij de hondHonden kunnen last krijgen van oorontsteking. Sommige honden hebben er nooit last van, andere honden heel vaak. In dit a…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Eigen hond - Annastaal

Reageer op het artikel "Oorontsteking bij de hond"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 08-12-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Special: Honden
Schrijf mee!