InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Help! Mijn kat sproeit!

Help! Mijn kat sproeit!

Help! Mijn kat sproeit! Een veelvoorkomend fenomeen bij katten is helaas sproeien. Iedere kattenliefhebber krijgt er vroeg of laat mee te maken. Bij sommige katten kan het sproeien zo problematisch zijn dat zelfs sterilisatie of castratie niet helpt. Wanneer je probeert het sproeien aan te pakken is het belangrijk op zoek te gaan naar de oorzaak van het sproeien. Niet alleen territoriaal gedrag kan ervoor zorgen dat je kat gaat sproeien, ook stress en een tal van andere factoren spelen mee in dit proces.

Wat is sproeien?

Sproeien is het vrijgeven van urine op platte oppervlakken zoals muren, vloeren of zelfs meubels. Sproeien is grotendeels een onderdeel van territoriaal gedrag. Dit betekent dat je kat zijn domein wil afbakenen en andere katten laten weten "dit is mijn domein".
Wanneer een kat sproeit zal de staart meestal lichtjes schudden en zal hij of zij lichtjes gebogen staan.

Sproeien komt zowel bij katers als bij kattinnen voor. Hoewel er meer kans is dat een kater gaat sproeien wanneer hij adolescentie bereikt.

Wat zijn de oorzaken van sproeien?

Bron: David Corby, Wikimedia Commons (CC BY-2.5)Bron: David Corby, Wikimedia Commons (CC BY-2.5)
Sproeien kan vele oorzaken hebben. Grotendeels is de oorzaak territoriaal gedrag, maar de reden tot het territoriaal gedrag kan verschillen. Dit zijn de meest voorkomende redenen waarom katten gaan sproeien:

  • Adolescentie: Je kat bereikt adolescentie en voelt de nood om zijn domein te gaan markeren. Ook laat het sproeien een boodschap achter voor eventuele partners.
  • Verandering: Wanneer je huishouden een ingrijpende verandering heeft ondergaan zoals bijvoorbeeld, een nieuwe baby in huis of een recente verhuis, kan je kat gaan sproeien.
  • Stress: Stress is één van de meest voorkomende factoren van sproeien. Iets of iemand in je huishouden kan stress veroorzaken bij je kat. Door de stressfactor kan je kat gaan sproeien.
  • Medische oorzaak: wanneer er fysiek iets mis is met je kat, kan dit ook een oorzaak zijn om te gaan sproeien. Indien het sproeien aanhoudt en er is geen duidelijke oorzaak waarom is het best op consultatie te gaan bij een dierenarts.
  • Voortplanting: Katten kunnen gaan sproeien tijdens het voortplantingsseizoen. Ze willen hun geur verspreiden om zo een partner te vinden. Dit komt meestal voor bij niet gesteriliseerde of gecastreerde katten.

Wat kan ik doen zodat mijn kat stopt met sproeien?

Bron: Christine M.L. Clausen, Wikimedia Commons (CC BY-2.5)Bron: Christine M.L. Clausen, Wikimedia Commons (CC BY-2.5)
Er is helaas geen magische formule die ervoor zorgt dat je kat stopt met sproeien. De belangrijkste factor in het aanpakken van het probleem is zoeken naar de oorzaak. Wat is de reden waarom mijn kat sproeit? Na het vinden van de oorzaak is het gemakkelijker een gepaste aanpak te vinden voor dit probleem.

Sterilisatie of Castratie: 87% katers stoppen met sproeien na castratie. 78% stopt onmiddellijk, 9% stopt enkele maanden na castratie. Slechts 13% blijft sproeien. 77% van zowel katers als kattinnen stopt met sproeien binnen 6 maanden na castratie of sterilisatie. Ook bij een meer dan één kat huishouden is het aangeraden om je kater of kattin te laten castreren of steriliseren.

Wegnemen van stress: Wanneer stress de oorzaak is van het sproeien zal het sproeien stoppen nadat de oorzaak van de stress is weggenomen.

Regelmatig dagelijks patroon: Wanneer verandering de oorzaak is van het sproeien zal het sproeien na een tijdje vanzelf ophouden. Wanneer je kat zich terug thuis of veilig voelt, zal het sproeien ophouden.

Verwijderen van geuren: Soms gaan katten gewoon door met sproeien omdat er nog steeds geur aanwezig is van het sproeien. Probeer alle plaatsen waar je kat heeft gesproeid zeer grondig schoon te maken en alle restanten te verwijderen.

Conclusie

Sproeien kan een groot probleem zijn voor zowel kat als eigenaar. Er is ook geen magische formule om het sproeien miraculeus te stoppen. Vaak is het een moeilijke weg naar het zoeken van de oorzaak. Maar wanneer de oorzaak is gevonden kan een betere en toepasselijke aanpak worden gekozen die ervoor zorgt dat je kat uiteindelijk stopt met dit ongewenste gedrag.
Gerelateerde artikelen
Waarom plast een gezonde kat in huis?Waarom plast een gezonde kat in huis?Veel kattenliefhebbers zijn ermee vertrouwd dat veel katten hun behoeften niet doen waar we zouden willen. Dit is een he…
Help, mijn kat plast in huis!Help, mijn kat plast in huis!Als je kat plotseling in huis plast, is dat natuurlijk heel vervelend. Vooral wanneer dit op plekken gebeurt die niet ge…
Help, mijn kat sproeit en/of poept in huis!Help, mijn kat sproeit en/of poept in huis!Het is waarschijnlijk de nachtmerrie van elke kattenbezitter. Op een kwade dag sproeit de kat het hele huis onder. Dit d…
Aanschaffen kat: poes of kater?Aanschaffen kat: poes of kater?Als je een kat in huis wilt nemen, heb je de keuze tussen een poes of een kater. Tegenwoordig is het gebruikelijk, dat a…
De kat wel of niet laten castreren/steriliseren?De kat wel of niet laten castreren/steriliseren?Veel katten eigenaren hebben er toch nog wel moeite mee, de kat wel of niet laten castreren/steriliseren. Voor de een is…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Martin Bahmann, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • http://www.catsofaustralia.com/cat-spraying-urine.htm
  • https://sites.google.com/site/roamingpets/home/behaviorproblems/cats/spraying
  • http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Kittyply_edit1.jpg
  • http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Sibirisk_Skovkat.jpg
  • Afbeelding bron 1: David Corby, Wikimedia Commons (CC BY-2.5)
  • Afbeelding bron 2: Christine M.L. Clausen, Wikimedia Commons (CC BY-2.5)

Reageer op het artikel "Help! Mijn kat sproeit!"

Reacties

Jacky, 03-06-2017 18:20 #2
Hallo,
De kater is een Egyptische mau en zes jaar oud. Is gecastreerd en heeft jaren niet gesproeid en opeens begon hij. Soms weken niet en soms alle dagen of enkele dagen niet. We hebben al van alles geprobeerd niets helpt.

Wendy, 10-04-2016 09:26 #1
Hallo,
Wij hebben een gesteriliseerde poes en twee gecastreerde katers. Van sproeigedrag hebben wij in ons huis en/of in onze tuin nog nooit iets gemerkt of geroken. Onze buurvrouw echter zegt dat onze katten bij háár in de tuin wel alles onder sproeien. Ze zouden onder haar overkapping werkelijk alles onder sproeien. Nu is mijn vraag of dit kan en of ik dit kan voorkomen. Volgens de buurvrouw heeft ze al vanalles geprobeerd w.b. schoonmaken en voorkomen.

Infoteur: Santje
Gepubliceerd: 05-12-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 2
Schrijf mee!