InfoNu.nl > Dier en Natuur > Zieke dieren > Pijn bij honden, hoe te herkennen?

Pijn bij honden, hoe te herkennen?

Pijn bij honden, hoe te herkennen? Bij honden is pijn niet altijd goed te herkennen, ze kunnen in stilte pijn lijden. Er kan sprake zijn van acute pijn, maar ook van chronische pijn door bijvoorbeeld gewrichtsproblemen. Hoe kan pijn zich uiten bij honden en hoe kunt u dit op tijd herkennen?

Honden en pijn

Honden voelen net als mensen pijn en het is een fabel dat honden een hogere pijngrens hebben dan mensen. Een hond zal het alleen niet zo snel laten zien en de uiting van pijn is anders. Hoewel van sommige aandoeningen bekend is hoe heftig daarbij de pijn is, kan een hond evengoed helemaal niets of nauwelijks iets laten merken. Het is aan de eigenaar om goed in te schatten of een hond lijdt.

Algemene symptomen van pijn zijn:
  • Piepen, janken
  • Continu blijven blaffen
  • Grommen (eventueel bijten)
  • Hijgen
  • Verhoogde hartslag en ademhaling
  • Hoge bloeddruk
  • Verwijde pupillen
  • Borstelen (opgezette haren op nek en rug)
  • Trillen
  • Lusteloos of juist rusteloos gedrag
  • Verandering in beweging; niet willen lopen, waggelen, stijfheid
  • Zich afzonderen
  • Weinig tot geen eetlust

Acute pijn

Acute pijn ontstaat vaak door kleine of grote ongelukken, bijvoorbeeld door een grasaar die tussen de tenen zit, in een scherp voorwerp staan, een beet van een andere hond, een poot die breekt…enzovoort. Meestal gaat dit niet onopgemerkt, de hond zal reageren door te blaffen, janken, jammeren, gillen, grommen of soms bijten in paniek. De hond kan onder andere aan de plek gaan likken, kreupel lopen, niet meer kunnen opstaan of lopen of zich afzonderen.
Acute of tijdelijke pijn kan ook door andere oorzaken komen, zoals tandproblemen, pijn na een operatie, botziekten en kanker.

Het is belangrijk om de oorzaak van de pijn te achterhalen en een bezoek aan de dierenarts kan daar voor nodig zijn. Afhankelijk van de oorzaak wordt bekeken welke behandeling nodig is. Soms is daarbij tijdelijke pijnbestrijding nodig, mits het herstel niet belemmerd wordt door meer activiteit.

Chronische pijn

Chronische pijn zien we vaak bij aandoeningen in het bewegingsapparaat, zoals artrose, heupdysplasie (HD), elleboogdysplasie (ED), osteochondrose (OCD), spondylose. Vaak ontwikkelt zich dit geleidelijk en veel honden laten geen pijn zien in de vorm van janken of piepen. Wel zijn er verschillende symptomen die een duidelijk signaal zijn dat er iets mis is. Let bijvoorbeeld op:
  • Is de hond rustiger dan normaal?
  • Ligt de hond langer dan voorheen?
  • Is hij eerder moe?
  • Komt de hond moeilijker uit de mand?
  • Gaat hij met meer moeite liggen?
  • Loopt hij wat stijf/stram, vooral na rust?
  • Heeft minder zin om te spelen?
  • Is hij lusteloos bij het uitlaten?
  • Loopt af en toe licht kreupel?
  • Heeft hij moeite met de trap op/af lopen of in/uit de auto gaan?
  • Lijkt de hond sneller geïrriteerd?
  • Smakt hij geregeld met zijn mond?
  • Geeft hij bij aanraking van de rug of nek pijn aan?
Niet alle symptomen hoeven voor te komen, één of meerder symptomen kunnen al op pijn duiden.

Een lichamelijk onderzoek door een dierenarts en eventueel aangevuld met bijvoorbeeld een röntgenfoto of echo kan een goede diagnose geven en duidelijk maken waar de hond precies pijn heeft. Niet altijd wordt (meteen) duidelijk waar de pijn precies vandaan komt en hoe erg de pijn is. De ene hond is ook gevoeliger voor pijn dan de ander. Wanneer er twijfel is kan er pijnstilling worden voorgeschreven om te kijken of de hond zich dan weer een stuk beter voelt. Als de hond bijvoorbeeld weer levendiger is, weer graag wil wandelen en spelen kan dat een goede indicatie geven dat er wel degelijk sprake was van pijn.

Aandachtspunten

  • Een hond die niet jankt, heeft geen pijn? Niet juist, een hond zal niet altijd janken bij pijn, eigenlijk maken veel honden zelfs heel weinig geluid als ze pijn hebben. Dit komt voort uit hun sterke overlevingsinstinct, in de vrije natuur kunnen ze geen zwakte tonen in de groep en ze moeten zo min mogelijk opvallen om niet het risico te lopen door roofdieren te worden gesignaleerd. Veel honden lijden dus in stilte.
  • Het rustiger worden van een hond betekent niet altijd dat de hond gewoon maar ouder wordt.
  • Veel oudere honden hebben last van gewrichtspijnen als gevolg van artrose.
  • Als een hond opeens niet meer goed wil meelopen tijdens de wandeling is dat niet altijd omdat hij niet wil, maar omdat hij het niet kan.
  • Wacht bij vermoeden van pijn bij uw hond niet te lang, een bezoek aan de dierenarts kan sneller duidelijkheid geven.

Lees verder

© 2011 - 2017 Emi1, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hond en chocoladeJe hebt een hond, en hij heeft chocolade gehad. In hoeverre kan dit kwaad? Wanneer moet ik een dierenarts waarschuwen? L…
Verhuizen met een hondVerhuizen met een hondVerhuizen betekend meestal veel doen in een korte tijd. Als u een hond heeft denkt u dan ook van te voren na over hoe u…
Tips om uw hond beter te laten luisterenNederland behoort tot een van de hond-rijkste landen van Europa. Toch zijn er veel baasjes die niet goed weten hoe ze hu…
Ui is levensgevaarlijk voor je hondUi is levensgevaarlijk voor je hondWaarschijnlijk heb je wel eens gehoord chocolade giftig is voor je hond. Maar wist je ook dat je hond ook vergiftiging o…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Pijn bij honden, hoe te herkennen?"

Reacties

Dolly de Wit, 03-05-2017 13:36 #7
Mijn hond een dwergschnauzer, doet sinds gistermiddag vreemd. Gaat liggen, staat weer op en gaat ergens anders liggen, ook in een hoekje van de kamer. Eet gras.
Verder eet en drinkt hij wel loopt normaal.

Veerle, 21-07-2016 15:09 #6
Ik heb een hond uit Bosnië geadopteerd. Ze is nu 16 jaar. Nooit ziek geweest. Paar maanden geleden, zocht ze meer en meer aandacht. Kwam extra langs voor een knuffel, stak haar snuitje steeds in mijn hand. Ze jankte niet, ging wel minder goed eten. Door haar veranderd gedrag, wilde ze mij iets duidelijk maken. Als je uw hond goed kent, merk je dat echt wel. Mijn hond leek mij te zeggen: help, ik heb pijn en voel mij slecht. Na wat onderzoeken bij de dierenarts was de diagnose hersentumor. Dat was de reden van haar veranderd gedrag. Ze vertelde mij op haar unieke manier, dat ze hoofdpijn had. Ze kwam mij om hulp vragen. Nu krijgt ze cortisone en het gaat redelijk goed met haar. Sinds drie dagen nu, begint ze opnieuw duidelijk te maken, dat ze meer hoofdpijn heeft. Soms vertelt een dier je echt dat ze pijn voelen. Een goede relatie tussen hond ben baasje schept een innige band. Waardoor je als baas snel merkt dat je hond je iets duidelijk wil maken. Negeer je hond niet, luister en kijk, dan begrijp je hem of haar beter.

Lang kan ik mijn hond niet meer houden, ik wil niet dat ze pijn heeft. Als het moment van afscheid er is, dan zal ze mij dat ook duidelijk maken. Om deze redenen en nog vele andere, zorg voor een goed contact met je huisdier. Ze zijn slimmer dan je denkt.

Luister en kijk goed, observeer je hond, misschien vertelt jouw hond je wel dat hij pijn heeft.

Dennis, 24-09-2014 19:46 #5
Ik hoop dat het niets is maar…

Onze hond slaapt in de hal bij de achterdeur. Daar zet ik 's avonds zijn mand neer en als ik 's ochtends aan het werk ga na de ronde lopen met het beestje, haal ik die mand weer weg. Waarom haal ik de mand weg? Hij wil er niet uitkomen. Ik moet hem elke morgen aangelijnd uit de mand halen of hem zelfs optillen. Dit gaat gepaard met ontzettend grommen en hij heeft zelf een keer naar mij gehapt. ( gelukkig niet geraakt ) Nu heb ik hem een keer in het weekend gelaten en in de gaten gehouden hoelang di zou gaan duren.

Hij heeft de hele dag in de mand gelegen en hij is er niet uitgekomen.

Is er iemand die mij kan vertellen of het misschien iets is met hem of dat ik het verkeerd aanpak? Ik zou het graag horen.

Alvast bedankt

Vriendelijke groet
Dennis

Buddy, 23-08-2014 09:22 #4
Onze hond is 11 jaar en heeft een hoge leverwaarde is bloed afgenomen, nu 3 x urine opvangen en naar het lab in utrecht sturen ben benieuwd wat daar uitkomt.

S. Molders, 26-12-2013 22:09 #3
Mijn hond is kerngezond maar elke keer komt er een kwaaltje naar boven die de artsen niet kunnen verklaren.
Hij klappert af en toe licht met zijn hoofd waarbij hij dan ineens heel hard jankt.
Zijn gehoorgang is schoon, zijn oor is niet warm en hij heeft geen dikke flap.
Als ik met een hele lichte aanraking over de bovenkant van zijn oor aai dan komt het ook weleens voor dat hij hard gilt.
Maar ik kan niets raars voelen en hij laat het gewoon toe.
Hij komt uit Frankrijk en is getest op leishmania waarbij deze negatief uit de test kwam.
Wie heeft zo iets ook mijn zijn hond gehad en wat was de verklaring hiervoor?

Bonny van den Neste, 04-06-2013 07:49 #2
Beste

wij hebben een akita-inu teefje van nu bijna 6 maanden oud. de laatste tijd als ze net begint met eten jankt ze en piept ze een beetje en treks dan ook steeds haar achterpootje op. wat kan dat zijn?
met vriendelijke groeten bonny van den neste

Hennie Langhorst, 26-05-2013 13:12 #1
Ik kan niet opmaken uit deze artikelen of een hond die ziek is wel eet?

Mijn hond heeft een goedaardig gezwel aan de lever ter grote van een vuist, Door
biopt in schock geraakt en valt nu bij minste geringste stress om. Wil nu ook haast niet lopen en hijgt veel. Maar eet heel goed. Reactie infoteur, 30-05-2013
Beste Hennie, bij een hond die ziek is kan de eetlust afnemen, maar dit hoeft niet altijd het geval te zijn, dit is erg afhankelijk van de hond zelf. Ook honden met pijn kunnen evengoed nog blijven eten. Dus bij jouw hond die heel goed eet, maar haast niet wil lopen, bij de minste stress omvalt (?) en veel hijgt, zou ik zeker een dierenarts raadplegen!
Mvg, Emi1

Infoteur: Emi1
Gepubliceerd: 01-08-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Zieke dieren
Reacties: 7
Schrijf mee!