InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Tamme ratten: kleuren en vachtpatronen

Tamme ratten: kleuren en vachtpatronen

Tamme ratten: kleuren en vachtpatronen Er zijn tegenwoordig veel verschillende ratten. Je vind allerlei variaties in kleur, soort en patroon. In dit artikel worden de kleuren en vachtpatronen uitgebreid beschreven. De allereerste ratten een wildkleur, al snel kwamen er albino's en zwarte bij. In 1976 bestonden er nog maar vijf variaties. Inmiddels zijn er tientallen kleuren en patronen gefokt. En zo af en toe komt er nog iets nieuws bij. Nieuwe variaties zijn vaak erg populair. Zo was de husky (vacht lijkt op die van de Husky poolhond) in de jaren negentig een ware rage. Het nadeel met zo'n rage is dat er massaal gefokt wordt en dat de lijnen niet ten goede komt. Zo word er veel broodgefokt en dat is heel erg slecht en je krijgt er zwakke en gevoelige ratjes van. Door broodfok worden dieren snel ziek en ze worden niet oud, ook komen gedragsproblemen voor, dus haal je ratje altijd bij een opvang of een goede rattery met een stamboom.

Bedenk dat een rat meer is dan een kleur, de binnenkant is vele malen belangrijker.

Kleuren

Wildkleur

Wildkleur is een bekende kleur. Je zult gelijk denken aan de wilde ratten. Wildkleur wordt ook weleens agouti genoemd. Het is een mengeling van bruin en zwart. De kleur ogen van een wildkleur rat zijn zwart en ook de staart is vaak donker.

Cinnamon

Cinnamon is een warme, lichtbruine vacht die voorzien is van donkere, kaneelbruine puntjes. De buik is lichtbruin tot lichtgrijs en de ogen zijn donkerbruin tot zwart.

Geel

Gele ratten zijn er in verschillende tinten die bekend staan onder verschillende namen. De kleur varieert van een mengeling van gele en zilverkleurige haren tot oranje. De ogen kunnen zwart, rood of robijnkleurig zijn.

Zwart

Zwarte ratten horen zo egaal mogelijk te zijn. Ze horen voor het ideaalbeeld geen lichte haren of voetjes te hebben. De oogkleur is dan ook diepbruin tot zwart.

Bruin

Bruine ratten zijn effen gekleurd bruin, de kleur van pure chocolade. Hun ogen zijn donkerbruin tot zwart.

Champagne

Een warme, effen lichtbeige kleur, die afhankelijk van de tint champagne, beige of creme word genoemd. De ogen kunnen rood zijn, maar ook donkerbruin, robijn of zwart.

Wit

De ideale witte rat is zo wit mogelijk zonder gele aftekeningen. De oogkleur kan helder zijn, dit heet albino, maar de ogen kunnen ook donkerbruin of zwart zijn.

Blauw

Er zijn verschillende soorten blauwe ratten, waarbij de kleur kan variëren van hemelsblauw tot donkerblauw. De Russisch blauwe rat heeft dezelfde kleur als de als de blauwe Duitse Dog. De ogen zijn donkerbruin tot zwart.

Mink / Lilac

Mink en lilac zijn kleuren die sterk op elkaar lijken, mink is grijsbruin met een blauwachtige gloed over de vacht. De ogen zijn donker tot zwart. Lilac is lichtgrijs met een bruine gloed en donkerrode ogen.

Vachtpatronen

Bont

Er zijn ook vele soorten vachtpatronen. De meest voorkomende en bekendste is de bonte rat. Een bonte rat 'hoort' over het hele lichaam een zo gelijkmatige vlekverdeling te hebben en op zijn kop een witte aftekening. Er zijn ook witte dieren met alleen een koptekening. Dit kan zijn masked (een gekleurd masker over de ogen), capped (een gekleurde kop), blazed of badger ( witte bles).

Berken

De berken rat is een gekleurd dier met een grote witte aftekening op de buik. De aftekening kan variëren van en witte rechthoek tot een geheel witte onderkant. Kenmerkend voor berken is de half gekleurde staart en de witte stip of bles op de kop. Bij een bles spreekt met ook wel van blazed of badger.

Japanner

De japanner is wit met een gekleurde kop en schouders. Ook heeft de japanner een gekleurde aalstreep over zijn rug die zo gelijkmatig 'hoort' te zijn en moet doorlopen tot de staart. Japanners die alleen een koptekening hebben en de aalstreep missen worden ook wel bareback genoemd.

Siamees of Rus

Een Siamees lijkt sterkt op het patroon van een kat, De siamees is licht sepiabruin van kleur waarbij de uiteinden van het lichaam, de snuit, oren, staart en rug veel sterker en donkerder gekleurd zijn. De rus is niet sepiabruin, maar heel licht tot wit met gekleurde plekken.

Husky

De husky heeft een tekeningpatroon dat sterk lijkt op die van de gelijknamige poolhond. Typerend zijn de witte buik en poten, de witte bles op de kop end e schimmeltekening (een mengeling van gekleurde en witte haren) op de rug. Het tekeningspatroon is het duidelijkst in combinatie met donkere kleuren, zoals zwart.

Bij husky's vallen veel mensen voor het mooie uiterlijk. Maar er zit wel een addertje onder deze kleur. Bij jonge husky's zitten er nog nauwelijks witte haren in de vacht. Het contrast tussen lichte en donkere haren is op jonge leeftijd dan ook erg duidelijk. Naarmate husky's ouder worden gaan ze vanaf een leeftijd van ongeveer 8 weken verschimmelen. Ze worden bij elke rui steeds lichter. Bij sommige husky's slaat het schimmelen te ver door waardoor ze soms volledig wit kunnen worden.
Gerelateerde artikelen
Dumbo Octopus (Grimpoteuthis)Met zijn opvallende flaporen lijkt de Grimpoteuthis bijzonder sterk op Disney’s olifant Dumbo, vandaar dat hij vaak dumb…
De Husky rat: een tamme rat met grijs en witte tekeningDe Husky rat: een tamme rat met grijs en witte tekeningEr zijn tamme ratten in diverse kleurvariëteiten. Zo is er ook de populaire Husky rat. Deze tamme rat is geen apart soor…
De tamme rat als huisdier: hoe omgaan met ouder wordende ratDe tamme rat als huisdier: hoe omgaan met ouder wordende ratEen tamme rat is een heel leuk en gezellig huisdier. Als je van die lieve ratjes in huis hebt, dan wil je graag goed voo…
Ratten en verzorging ervanRatten en verzorging ervanAlles over ratten. De huisvesting van een rat.Verzorging ervan.Voortplanting van een rat en nog veel meer informatie.Voo…
Rat als huisdierDe meeste mensen zien ratten niet als huisdier, maar als enge, vieze en nare dieren. Het tegendeel is waar, ratten zijn…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jarleeknes, Pixabay
  • www.ratten.nl

Reageer op het artikel "Tamme ratten: kleuren en vachtpatronen"

Infoteur: Linda1986
Gepubliceerd: 22-11-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!