Kitten kopen, let op het consumentenrecht!
Er is de afgelopen jaren wel wat aangepast als het gaat om het kopen van katten en honden. Een kitten kopen was in het verleden soms meer geluk als wijsheid en als het mis ging, jammer dan. Relatief veel ‘broodfokkers’ fokten maar door (gericht op geld) en dat levert zwakkere jonge dieren op. Helemaal zuiver is het nog steeds niet, maar je hebt als consument wel meer rechten.
Professional
Of je nu echt een professional bent in het fokken van kittens of je hebt af en toe maar eens een nestje, als je geld vraagt voor je kitten wordt je voor de wet gezien als professional en daarmee wordt je gelijk getrokken met iedere willekeurige winkelier. Met andere woorden de plichten die horen bij verkoop gelden ook voor de fokker. Daarmee wordt je geacht kennis van zaken te hebben en is je ‘klant’ beschermd door het consumentenrecht. Wat eigenlijk zoveel wil zeggen dat je een deugdelijk kitten af moet leveren.
Bewijzen
Het eerste half jaar ben eigenlijk min of meer verantwoordelijk voor het kitten en zal je als er iets is, vaak opdraaien voor de kosten. Spreekt voor zich dat als een dierenarts constateert dat het kitten ergens afgesprongen is en iets gebroken heeft, dit niet op je verhaald kan worden. Maar een ziekte (wat uit het nest meegenomen kan zin) of een ander ‘verborgen’ gebrek wel. Dit hoeft niet te betekenen dat je als slechte fokker wordt aangezien, want je kunt nog zoveel controleren en inenten … er kan altijd iets gebeuren of meegegeven worden door de moeder. Maar je kunt dan wel verantwoordelijk gesteld worden.
Belangrijk dus dat je altijd wat geld apart houdt voor het geval het toch zover komt dat je een advocaat in moet schakelen of dat je een klant tegemoet moet komen in de kosten.
Rechtszaak of overleggen
Natuurlijk kan je het tot een rechtszaak laten komen als je het er niet mee eens bent, maar er zijn al uitspraken waar je, naast de aanschafwaarde van het kitten, ook veroordeeld wordt voor de kosten van de dierenarts en crematie. Deze kosten kunnen dan behoorlijk oplopen en dit nog los van de negatieve energie.
Beter is het om in gesprek te blijven, de koper bijstaan bij datgene wat er speelt (het is immers ook een levend wezen waar we het over hebben en waar mensen zich aan gaan hechten) en kijk of je er samen uit kunt komen. Biedt eventueel een tegemoetkoming in de kosten. In de verdediging schieten werkt bij de tegenpartij meestal averechts.
Koper
Maar waar de verkoper plichten heeft, heeft de koper deze natuurlijk ook. Na een half jaar is het directe van de verkoper er wellicht vanaf, maar dan nog speelt er dat het een gezond kitten is wat de koper denkt en verwacht gekocht te hebben. Alleen is het wel zo dat je als koper de bewijslast draagt om aan te tonen dat de verkoper aansprakelijk zou zijn voor iets wat na dat half jaar mis gaat.
Overigens zijn er enkele maatschappijen die ook rechtsbijstand hiervoor opgenomen hebben, maar dat geldt lang niet voor alle maatschappijen. Goed controleren dus.
Samen
Het is altijd beter om er samen uit te komen en dus goed in een koopcontract vast te leggen. Dan kan er eigenlijk weinig discussie zijn en weet iedereen waar deze aan toe is. En hoewel het wellicht vreemd klinkt, want we hebben het tenslotte over een levend wezen, maar als je eenmaal een meningsverschil hebt, dan zijn mensen vaak niet meer zo redelijk.
Verschillende verenigingen hebben concept koopcontracten die gebruikt kunnen worden.
Voor professionals onderling geldt het consumentenrecht niet. Professionals onderling weten – als het goed is – waar ze over praten.
Tot slot
Een kitten koop je met emotie. Je mag het ingeënt en wel meenemen bij 13 weken, maar vaak heb je het al eerder gezien, ben je er verliefd op geworden etc. en dan is het moeilijk je ratio in te zetten bij de koopovereenkomst. Maar het is wel van belang dit te doen. Als er iets ernstige met een kitten is en het kitten is niet te redden, dan is dat al erg genoeg. Als daar ook nog vele kosten bij komen kijken komt het dubbel zo hard aan. Een kitten kopen op emotie is prima, maar nadat je ook je ratio gebruikt hebt.
Reactie
Tina de Weert, 24-06-2014
Beste,
Ik zoek hulp in mijn strijd over een verloren kitten.
Kort uitgelegd:
Wij heben een Noorse Boskat kitten gekocht van een dame in Nederland voor €350 en zonder stamboom(wij zijn van België). We hebben ze op haar 8 weken, ongeënt, mee mogen nemen. Zonder contract weliswaar… Na 6 weken is er bij het poesje FIP uitgebroken. Nu blijkt dat FIP minstens 2 maand nodig heft om uit te breken… Die optelsom is toch snel gemaakt niet? We hebben ook nog eens €200 dokterskosten gemaakt aan bloedonderzoek, bezoeken en crematie.
Wat had je gedacht, de "kweker" doet er nu alles aan om dit op ons te schuiven… Maar een vergoeding of een nieuw kitten zit er alleszins niet in.
Ik vind dit regelrecht oneerlijk. Wat kan ik hier aan doen. Op welke wet kan ik mij baseren? Want hier kan ik het toch echt niet bij laten. Mijn poezen zijn mijn kinderen.
Alvast bedankt voor de reactie!
Groetjes,
Tina De Weert
Reactie infoteur, 24-06-2014
Dat wordt een lastige. Als er een officieel stuk is (een contract of andersoortige overeenkomst) heb je recht op 6 maanden garantie. Maar er is officieel niets, dus je kunt er ook geen beroep op doen (althans volgens de officiële kanalen). Je kunt alleen een moreel beroep doen op de fokker, maar gegeven het feit dat hij nu al moeilijk doet… geef ik je weinig kans, Wellicht dat een officieel schrijven van een arts, waarin de incubatietijd van FIP in is opgenomen, nog iets kan uitrichten richting de fokker. Je kunt haar er natuurlijk mee confronteren. ik snap dat je geen ander katje wilt, maar mogelijk komt een dergelijke fokker met zoiets. In dat geval, direct naar de dierenarts en moet zij de kosten voor haar rekening nemen.
Succes!