InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Een kat kopen, waar let je op?

Een kat kopen, waar let je op?

Een kat kopen, waar let je op? Na lang overwegen heb je besloten om een jonge kat te kopen. In de kattenwereld wordt zo地 diertje ook wel een kitten genoemd. Voordat je er echt eentje koopt, is het verstandig om je te verdiepen in de opvoeding en het hebben van een kat. Hierdoor weet je nog beter of een kat bij je past of niet.

Ras of stamboomloos

Wanneer je er eenmaal over uit bent en zeker weet dat je een kat wil kopen overweeg dan eerst of je een raskat wilt of niet. Een stamboomloze kat vind je meestal heel snel via het asiel of internet. Als je een raskat wilt dan dien je je eerst te verdiepen in de verschillende rassen. Elk ras heeft weer zijn eigen karaktertrekken en vraagt weer om een ander soort verzorging. Zo moet je langharige katten, zoals Perzen vaker wassen en borstelen. Een Sphynx heeft bijna geen haar en vraagt dus weer om een andere verzorging. Siamezen hebben weer kort haar, deze moet je dan ook weer anders verzorgen. Ben je eenmaal over het ras uit? Dan kan je het beste contact opnemen met de rasvereniging. Hier weten ze vaak wel betrouwbare adressen om een kat te kopen.

Prijzen

Over het algemeen is het vinden van een normale stamboomloze kitten vaak heel eenvoudig. Deze worden ook wel huis-tuin- en keukenkatten genoemd. Het zijn Europese kortharen. Over het algemeen ben je vaak niet meer kwijt dan 50 euro voor zo地 diertje. De prijs van een raskat ligt vaak vele euro痴 hoger. Deze kan oplopen van 150 euro tot wel duizenden euro痴.

Eerst bekijken

Als je een adres hebt gevonden, dan kan je eerst een afspraak maken om de kitten te bekijken bij de huidige eigenaar. Let hierbij goed op de omgeving en of de kattenbakken schoon zijn. Bekijk ook goed of de kitten schone oortjes, oogjes en kont heeft en of deze speels is. Wanneer dit niet zo is, dan loop je de kans dat je een ziek diertje koopt.

Pas na twaalf weken

Je kunt een kitten pas mee naar huis nemen als deze rond de twaalf weken oud is. Voor die tijd is zo地 jong katje nog veel te jong om bij zijn moeder weg te halen. In deze periode leert hij nog heel veel van zijn moeder en tot en met de zevende week is de kitten ook nog afhankelijk van moedermelk. Ook leert de moederpoes het diertje om zindelijk te worden. Daarnaast leert de kitten dan nog een hoop sociale vaardigheden. Vanaf ongeveer de dertiende week is het diertje oud genoeg om een nieuw leven te beginnen.

Basisbenodigheden

Voordat je de kitten ophaalt, moet je wel een aantal basisbenodigdheden in huis halen. Hierdoor voelt je kat zich sneller thuis bij jou. Je kunt hierbij onder meer denken aan een kattenbak, kattenbakvulling, krabpaal, speelgoed, water- en voerbakje, kussen, slaapmandje en een reismand.

Inenten, ontwormen en chippen

Als je het jonge katje eindelijk in huis hebt, dan kan je er het beste even mee langs de dierenarts gaan. Deze kan bekijken of het diertje helemaal gezond is en eventueel inenten en een wormenkuur geven en laten chippen. Vaak is het nodig om je kat een keer per jaar te laten inenten. Ook is het een aanrader om je huisdier te laten chippen. Als je je kitten kwijtraakt en deze wordt gevonden, dan kunnen ze je terugvinden via de chip. Het belangrijkste is nog wel dat je je kat met liefde verzorgt. Door dit te doen, zal deze een gelukkig leven bij je hebben.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Een kat kopen, waar let je op?"

Infoteur: Marensa
Gepubliceerd: 19-01-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!