InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > De ontwikkelingsfasen van een puppy

De ontwikkelingsfasen van een puppy

De ontwikkelingsfasen van een puppy De eerste weken zijn voor een pup erg belangrijk om zich goed te kunnen ontwikkelen. In iedere fase leert de pup nieuwe dingen die belangrijk zijn voor zijn verdere leven en kunnen zijn latere gedrag sterk beinvloeden. Het is dan ook van groot belang dat deze ontwikkelingsfasen goed worden doorlopen. De ontwikkeling van een pup is onder te verdelen in vier verschillende fasen.

Van 0 tot 14 dagen oud

In de eerste zeven dagen kan een puppy niks zien of horen. De enigste behoefte die de pup op deze leeftijd heeft is drinken, slapen, geborgenheid en warmte. Instinctief zal de pup de weg naar de tepel van zijn of haar moeder vinden. Lopen kan het ook nog niet, dus zal hij zich een beetje kruipend tegen moeders buik aan nestelen. Wel kan het al kleine huil geluidjes maken, om zo de aandacht van zijn of haar moeder te krijgen als hij of zij zich niet lekker voelt. In de tweede week gaan de oogjes van de pup open en begint hij ook geluiden te horen. Ook kan hij al wat geurtjes ruiken.

Van 15 tot 28 dagen oud

Een gezonde pup zal nu op onderzoek uitgaan. Door te spelen met z'n broertjes en zusjes leert hij belangrijke aspecten van het honden leven, zoals sluipen, een prooi vangen en zich verstaanbaar te maken in hondentaal. In deze periode leert de pup te wennen aan contacten met mensen. De melktanden beginnen ook al door te komen en hij begint interesse te tonen in moeders hondenbrokken.

Van 29 tot 49 dagen oud

De pup begint zich als een echte hond te gedragen. Hij is nieuwsgierig en leergierig en er ontgaat hem niets van wat er in zijn omgeving gebeurt. Nu zal ook het blaffen ijverig worden geoefend.

De 8ste levensweek

Dit is de gunstigste tijd om een pup van zijn of haar moeder te scheiden, omdat het nu het makkelijkst vriendschappen sluit met mensen. Is de pup van zijn of haar moeder en broertjes of zusjes gescheiden, dan gaat de moederrol over op de nieuwe baas of bazin. De pup heeft een leider nodig. Het is dus vanaf deze periode erg belangrijk gezag over de pup te hebben en te houden.

Door deze fasen is het dus erg belangrijk dat de pup de eerste 8 weken bij zijn of haar moeder blijft, zodat deze de verschilende ontwikkelingen ongestoord kan doormaken. Een pup te vroeg bij de moeder weghalen, kan dan ook leiden tot ernstige gedragsafwijkingen.Over het algemeen scheiden alleen slechte fokkers (broodfokkers) vaak de pup te vroeg van zijn moeder.

Lees verder

© 2007 - 2018 Jes1978, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De ontwikkelingsfasen van een puppy"

Infoteur: Jes1978
Gepubliceerd: 22-08-2007
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!