InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > De Oudduitse herdershond

De Oudduitse herdershond

De Oudduitse herdershond De Oudduitse herder lijkt zoals zijn naam al doet vermoeden op de Duitse herder. Dit artikel zal wat meer informatie geven over de Oudduitse herder en de verschillen met de Duitse herder.

Het verschil tussen de Duitse herder, Duitse herder langstokhaar en Oudduitse herder

Genetisch gezien zijn de Duitse herder stokhaar (DH), Duitse herder langstokhaar (LDH) en de Oudduitse herder (ODH) niet of nauwelijks van elkaar te onderscheiden. Het verschil zit vooral in de manier waarop zij geregistreerd staan. Zo kan het voorkomen dat uit twee kortharige Duitse herders (stokhaar) een pup geboren wordt met langstokhaar.
In het begin van de twintigste eeuw werden herdershonden voornamelijk gebruikt als bewakingshond. Het hebben van lang haar maakte het gebruik als bewakingshond minder aantrekkelijk. In 1930 is dan ook besloten dat langhaar als fokfout gezien werd en in 1991 is dit omgezet in fok uitsluitende fout. Toch bleven er liefhebbers met deze langharige herdershonden doorfokken, maar dan zonder stamboom en officiële registratie. In 1984 werd een eigen vereniging opgestart voor Duitse herders met langstokhaar, het "Langhaar -Schäferhunde-Verband Deutschland" (LSVD). De rasomschrijving "Duitse herder" mocht niet gebruikt worden op de afstammingsbewijzen. Omdat langstokhaar uit het begin van de vorige eeuw stamt, werd er gekozen voor de naam Altdeutsche Schäfer Hund, vertaald Oudduitse herdershond. Nog steeds worden spontaan uit stokharige herders ontstane langstokhaar herders opgenomen als Oudduitse herdershonden.
Sinds januari 2011 is het officieel toegestaan via de Raad van Beheer om te fokken met twee langstokhaar Duitse herders, de puppen hieruit zullen ook langstokhaar hebben, en dus Duitse herder langstokhaar zijn. Het verschil tussen de Duitse herder langstokhaar en Oudduitse herder zit nu nog vooral in het verschil in kleur. De meeste Duitse herders langstokhaar zullen de kleuren van de Duitse herder hebben (geel/bruine kleur met zwart dek). Bij Oudduitse herders komen ook andere kleurstellingen voor, zoals zwart met roodbruin, goudbruin en lichtgrijs, totaal zwart, geheel grijs en grijs met donkergrijs wolkjesmotief. Wit is niet toegestaan.
Het fokken van DH x LDH of DH x ODH is officieel niet toegestaan.

Land van herkomst

Duitsland

Rasgroep

Oudduitse herdershonden behoren tot de rasgroep "Herdershonden"

Inzetmogelijkheden

Net als de Duitse herder kan de Oudduitse herder ingezet worden als huishond, blindengeleidenhond, reddingshond, diensthond en bewakingshond. Wel moet herbij opgemerkt worden dat de Oudduitse herder in het algemeen iets zachter van karakter is dan de Duitse herder.

Hoogte en gewicht

Reu: Schofthoogte: 60-65 cm. Gewicht: 30-40 kg.
Teef: Schofthoogte: 55-60cm. Gewicht: 22-32 kg.

Karakter

Net als de Duitse herder is de Oudduitse herder evenwichtig, zelfverzekerd, spontaan, stabiel, grootmoedig en opmerkzaam. Hij is intelligent, makkelijk te trainen en werkt graag met zijn baas. Lief voor kinderen.
© 2011 - 2019 Luutje, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De Oudduitse herdershond"

Infoteur: Luutje
Gepubliceerd: 27-05-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!