InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Maak zo uw hond of puppy zindelijk

Maak zo uw hond of puppy zindelijk

Maak zo uw hond of puppy zindelijk Uw jonge hond zindelijk maken, een zindelijkheidstraining? Een hond of puppy die nog niet zindelijk is, kan immers zeer vervelend zijn. Natuurlijk tilt uw hond zijn pootje op in de vrije natuur voor de geurvlagen en een pup weet niet beter. Buiten de deur is dat zelfs van levensbelang om het territoir af te bakenen en geurvlagen te verspreiden. Maar voor binnen moet u de pup dat natuurlijk zo snel mogelijk afleren. Hoe maakt uw pup dan zindelijk? Met een zindelijkheidstraining.

Jachtgebied en terrein van de hond afbakenen

Toen de honden en wolven nog in meutes leefden was het achterlaten van geurvlagen van levensbelang voor de afbakening van het jachtterrein. Het is meer dan het nalaten van lichaamsvocht en andere uitwerpselen. Het dier laat een hele boodschap achter. Overal worden namelijk merktekens geplaatst. Oorspronkelijk met drie doeleinden:
  • Ter oriëntatie van de eigen meute eden. Een hond kan namelijk vaststellen wanneer de markering is geplaatst of het een soortgenoot was, waarheen hij zich vervolgens heeft verplaatst hoe zijn conditie was, het geslacht en zo verder. Een volledige doopceel dus.
  • Om eventuele indringers te waarschuwen.
  • Om een eventuele levende buit schrik aan te jagen, wanneer hij wil ontsnappen.

Honden sporen uitwissen

Honden zijn niet alleen zo slim om doelbewust de sporen na te laten, in de natuur wissen ze ook doelbewust hun sporen. Soms is het namelijk helemaal niet handig als andere dieren weten waar u bent, wie u bent en waar u heen gaat. In dat geval worden sporen gewist, door er zand over te schoppen, er gezamenlijk doorheen te lopen, of bewust het water te verkiezen boven het land. Ook de moderne honden bedekken regelmatig hun uitwerpselen door met de achterpoten zand naar achteren te trappen. Tegelijkertijd is goed waarneembaar hoe zorgvuldig honden vaak hun plek uitkiezen voordat ze hun merk achterlaten.

Honden besnuffelen elkaar onderling

Als honden elkaar ontmoeten, besnuffelen ze elkaar bijna direct. De vacht is dan niet zo interessant, immers die bevat te veel de geurstoffen van de baasjes van de hond. Nee, dan gaat het om het speeksel of de uitwerpselen. Die bedriegen niet. Er gebeurt dan meer dan alleen gewoon kennismaken. De honden interpreteren elkaar volledig aan de hand van de verschillende lichaamssappen. Dominante honden plegen ook vaker onderweg te plassen dan andere honden. Het liefst wordt daarbij het pootje zo hoog mogelijk opgetild, want dat imponeert.

Hoe kunt u uw puppy zindelijk maken, zindelijkheidstraining?

Een puppy weet dat allemaal nog niet zo goed. Die moet nog eerst zindelijk worden gemaakt. Om dit voor elkaar te krijgen is het is belangrijk dat u de hond geregeld op vaste tijden buiten laat. In het begin wel een keer of zes, vooral ook vlak na het eten. Laat de pup na het slapen, na het eten en na het spelen direct uit. Zo kunt u tijdig anticiperen, en wordt het voor de hond een natuurlijke zaak om buiten het huis zijn behoeften te doen. Geef de pup tot slot ongeveer een half uur na de laatste maaltijd geen water meer te drinken, dan zal hij eerder droog blijven en zindelijk worden. En daar was het u allemaal om begonnen.

Wat als hond plotseling niet meer zindelijk is?

Het kan gebeuren dat uw hond die altijd zindelijk was, nu wel plasjes in huis gaat doen. Dat kan door meerdere oorzaken:
  • Een medische oorzaak;
  • Het kan geslachtsgerelateerd zijn (markering);
  • Door grote veranderingen in huis en ongemak;
  • Door een ander baasje;
  • Door een ander huisdier in huis;
  • Door angst;
  • Ruzies in huis.

Het zal duidelijk zijn dat het nogal wat uitmaakt wat de oorzaak is om er wat aan te kunnen doen. Eigenlijk is het een kwestie van afvinken en dan uw huis weer op zijn gemak brengen. Als de oorzaak medisch van aard is, zult u naar een dierenarts moeten gaan voor behandeling en advies.
Gerelateerde artikelen
Zindelijkheidstraining bij jonge hondenEen puppy in huis, er komt heel wat bij kijken. Ze zijn schattig maar het opvoeden neemt heel wat werk, tijd en geduld i…
Een oude hond in huisMisschien kent u ook wel van die mensen in uw omgeving. Ze zijn al wat ouder, worden soms al wat minder mobiel maar will…
Een pup opvoedenEen pup opvoedenEen pup in huis halen is natuurlijk geweldig. Je hebt altijd gezelschap, het beestje wil altijd spelen en je hoeft je ge…
Zindelijkheidstraining – Help je kind zindelijk wordenZindelijkheidstraining – Help je kind zindelijk wordenEen kind kan pas zindelijk worden als hij de sluitspieren waarmee blaas en darmen worden afgesloten, kan beheersen. Rond…

Reageer op het artikel "Maak zo uw hond of puppy zindelijk"

Reactie

Mark, 25-04-2017 15:23 #1
Wat bij mijn hond goed werkte is om duidelijk gebruik te maken van de bench. Dat is eigenlijk een vaste plaats voor een hond, waarbij die al snel doorheeft dat hij zijn eigen plek niet moet bevuilen. Reactie infoteur, 26-04-2017
Beste Mark,
Heel goed, bedankt voor de tip. Een hond zal zijn eigen plek inderdaad niet snel bevuilen. Als u direct wanneer de hond uit de bench komt, hem even buiten laat plassen, kan dit goed werken.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 11-04-2018
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Special: Puppy
Reacties: 1
Schrijf mee!