Zindelijkheidstraining bij jonge honden

Een puppy in huis, er komt heel wat bij kijken. Ze zijn schattig maar het opvoeden neemt heel wat werk, tijd en geduld in beslag. Heel wat mensen zitten met vragen. De eerste "opdracht" bestaat vooral in het "zindelijk maken" van je hond. Hierbij enkele tips die je misschien op weg kunnen helpen bij deze opdracht.

Inleiding

Veel mensen die voor de eerste maal een hondje als nieuw huisgenootje nemen zitten meestal met veel vragen omtrent het zindelijk maken. Verlang vooral niet dat dit probleemloos zal verlopen. Het kan weken tot enkele maanden duren aleer een pup zijn behoefte niet meer binnen doet. Een juiste aanpak is heel belangrijk.

Het is bewezen dat een pup een aangeboren nestzindelijkheid heeft. De moeder houdt het nest proper door de ontlasting. Dit gebeurt tot de pup de leeftijd van een viertal weken heeft bereikt. Vanaf dat moment zal de pup zijn behoefte op een andere plaats beginnen doen. De plek waar hij slaapt bevuilt hij niet graag meer. Het is aangeraden om je puppy ten laatste twaalf weken na zijn geboorte in huis te nemen. Een hond is dus eigenlijk al zindelijk maar voor hem betekent zindelijkheid zijn behoefte doen buiten zijn slaapplaats. Dit kan zowel buiten als binnen zijn. Aan het baasje is de taak om de hond aan te leren dit te doen op de aan hem aangewezen plaats. Moedig de pup hiervoor zoveel mogelijk aan.

Hoe kunnen "ongelukjes" zo snel mogelijk vermeden worden?

Je mag toch reken om "minstens twee" weken om erin te doen slagen om je jonge hond zindelijk te maken. Intensief bezig zijn is dus de boodschap. Geen paniek indien dit na twee weken nog niet gelukt is. Veel honden hebben enkele maanden nodig om te leren hun behoefte buiten te doen.

Regels

Onthoud enkele belangrijke regels. Neem de pup regelmatig mee naar buiten. Vooral als hij wakker wordt. Dan is de kans het grootste dat hij zijn behoefte moet doen. Begint de pup verloren rond te lopen in huis en begint te snuffelen dan is het aangeraden om hem mee te nemen naar buiten. Laat hem ook even buiten na elke maaltijd.

Een vaste plek kiezen om de hond zijn behoefte te laten doen is een eerste stap. Kies een vaste plek in huis en leg er enkele kranten. Op die manier vindt hij intussen tijd een vaste plek in huis. Dit is aangeraden zodat hij zijn behoefte niet overal in huis doet. Ga bij het uitlaten altijd mee. Blijf in de deuropening staan zodat je kan zien of hij werkelijk een plasje doet. Het is belangrijk tijdens de training dat je in het zicht blijft. Hij kan zich dan niet in de steek gelaten voelen en op een rustige manier zijn behoefte doen. Beloon hem uitbundig wanneer het lukt. Geef hem een (honden)snoepje, aai hem over zijn hoofd, spreek hem enthousiast aan. Eventueel kan je ook een commando koppelen wanneer je hem uitlaat ('pipi doen"). Op deze manier zal een associatie gemaakt worden.

Ongelukjes zullen nog dikwijls voorkomen. Hou er rekening mee dat de, sluitspier net zoals bij baby's, van een jonge hond nog niet helemaal ontwikkeld is. Straf de hond hiervoor dus nooit! Er wordt wel eens gezegd "wrijf de neus door het plasje". Dit geeft echt geen zin. Integendeel zelfs.

De nacht doorkomen?

Zoals gezegd heeft een pup nog geen controle omdat de sluitspier nog niet volledig ontwikkeld Is. Verwacht dus niet dat hij de ganse nacht alles kan ophouden. Laat je pup nog eens uit vooraleer je zelf slapen gaat. Sta 's morgens indien mogelijk iets vroeger op. Lukt het niet om het reeds een zevental uurtjes op te houden sta dan de eerste weken rond een uur of 2 's nachts even op om hem uit te laten. Geleidelijk aan kan je de tijd ertussen opschuiven tot hij de nacht droog doorkomt.

Waar?

Het is mogelijk om de hond in de slaapkamer te laten slapen maar het gevaar bestaat erin dat hij na verloop van tijd nergens anders meer zal willen slapen. Bij vele mensen is dit niet de bedoeling. Een aparte kamer is daarom aangewezen. Geef de pup eventueel een speeltje of een doekje met de geur van het nest van zijn vroegere thuis. Dit zal hem een veilig gevoel geven.
© 2015 - 2020 Cindydb, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Zindelijkheidstraining bij jonge honden"

Infoteur: Cindydb
Gepubliceerd: 09-01-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!