InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Hoe een hond uw stem begrijpt: communicatie met de hond

Hoe een hond uw stem begrijpt: communicatie met de hond

Hoe een hond uw stem begrijpt: communicatie met de hond Hoe begrijpt een hond uw stem, uw gebaren en wat u bedoelt? Een goede verstandhouding tussen hond en mens is essentieel en een goede communicatie met uw huisdier speelt een daarbij belangrijke rol. Hoe gemakkelijker en sneller een hond begrijpt wat u bedoelt, hoe beter het zal gaan. Uw stem, elk menselijk geluid en ook de intonatie spelen hierbij een belangrijke rol. Uw hond begrijpt u beter dan u soms wel denkt.

Communicatie met uw hond: hond, uw stem en gebaren

Dieren gebruiken onderling alleen geluiden die sterk in kracht, klankkleur en toonhoogte verschillen. De geluiden, klanken en kreten moeten dus duidelijk verschillend zijn, willen dieren ze kunnen begrijpen. Anders gezegd, het gaat om de modulatie. Daarom moet ook uw stem, bij het geven van orders, duidelijk verschillend en voor de hond goed herkenbaar zijn. Honden verstaan niet uw woorden, maar wel de wijze waarop u iets zegt, de duidelijkheid ervan en het gevoel dat u er in legt. Lief praten tegen een puppy levert al snel een kwispelende pup op. Maar een hond luister niet alleen naar uw stem, maar kijkt ook naar uw lichaamshouding en uw gebaren. Een hond is een meester in de communicatie.

Vaak iets herhalen voor uw hond helpt uw hond om te leren

Uw hond luistert niet, wat nu? Door veel te herhalen en daarbij consequent te zijn, begrijpt de hond wat u bedoelt. Gebruik niet steeds dezelfde intonatie en spreek niet eentonig. Als u wat voor elkaar wilt krijgen, moeten er bij verschillende soorten van orders duidelijke verschillen zijn in stemgebruik. Voor dezelfde situaties en momenten gebruik u juist dezelfde klanken. Probeer daarbij onnodig geschreeuw te vermijden, maar blijf rustig en vastbesloten. Verhoog uw stem pas wanneer het echt nodig is. Als u altijd schreeuwt, zal dat nauwelijks een positief effect sorteren. De hond denkt al gauw, ach dat doet ie altijd en gaat weer over tot de orde van de dag. Het brengt de hond geen respect voor u bij, maar eerder angst.

Besturen op afstand, het africhten van een hond

De hond kan u op korte afstand goed beoordelen met zijn neus. Op langere afstanden, wanneer hij bijvoorbeeld los loopt, zal hij uw bedoelingen moeten beoordelen aan de hand van uw stem. Uw stem verraadt dan niet alleen een betekenis, maar ook uw stemming en karakter. De hond leidt er ook uit af of u het wel meent. Gaat het om een berisping of een prijzen van goed gedrag. De hond of pup scant en leest u volledig en snel.

Hoe kunt u het meeste effect met uw stem sorteren?

Om een goed effect te sorteren, mag een order niet te lang zijn, moet het eenduidig zijn. Het mag het niet teveel lijken op een andere order die de hond ook kent. Als een hond uw order niet begrijpt, heeft herhalen vaak geen zin. De hond heeft u heus wel gehoord, maar waarschijnlijk niet begrepen. Bekijk dan hoe u met een gewijzigd commando hoe u wel voor elkaar kunt krijgen wat u wilt.

De toonhoogte en intonatie van uw stem zijn voor uw hond van groot belang

Hondenbezitters weten het vast al. De hond reageert ook sterk op uw toonhoogte. Een hoge stem klinkt ze over het algemeen aangenaam in de oren. Prijzen doet u met een hoge stem. Een lage stem daarentegen interpreteert de hond als een soort van grommen. Een afkeuring dus. In gewone situaties gebruikt u dus het beste een neutrale stem. Dat laatste is eigenlijk niets nieuws, want dat doen wij mensen onderling ook.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hoe een hond uw stem begrijpt: communicatie met de hond"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 27-03-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Special: Puppy
Schrijf mee!