InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Een oude hond in huis

Een oude hond in huis

Een pup dus

Een pup die dagelijks heel veel aandacht nodig heeft, vaak naar buiten moet, consequent opgevoed moet worden, beweging nodig heeft en nog minimaal (gemiddeld) 10 jaar meegaat. Helaas is de trieste waarheid dat deze pups maar al te vaak in het asiel terecht komen, ze zijn onhandelbaar (niet opgevoed), ze zijn te wild (te weinig beweging), hyperactief (verkeerde hond bij de verkeerde mensen) enz. Een border collie is géén schoothondje wat de hele dag voor de haard wil liggen om maar een voorbeeld te geven.

Waarom niet gekozen voor een iets oudere hond? Een hond uit het asiel bijvoorbeeld. Vaak hoor je dan de bezwaren dat je niet weet wat je krijgt, dat zo’n hond wel ‘iets’ zal hebben, dat men geen hond van een ander wil of dat oudere honden snel ziek zijn.

Oké een oudere hond gaat minder lang mee, kan op de duur eventueel! meer dierenartskosten met zich meebrengen maar….. een oudere hond is ook al zindelijk, is zijn wilde haren kwijt en bovenal is zó dankbaar. Het asiel zit vol met ouwetjes die zo graag nog een paar jaar liefde krijgen, en je krijgt dan ook zoveel terug.

We weten waar we over spreken, we hebben 16 honden waarvan er 11 ouder dan 10 jaar zijn. Een aantal van onze honden zijn bij ons gekomen toen ze al ouder dan 10 waren en we hebben er geen seconde spijt van. Het is niet te beschrijven wat een dankbaarheid je krijgt, de blik in hun ogen, de momenten dat ze even uit hun dak gaan. En als er dan eens een enkele keer een plasje ligt.. ach de dweil is geduldig.

Dus mensen, bezint eer ge aan een pup begint…… en ga eerst even in het asiel kijken.

Via de site Dierenasiels kunt u zoeken naar honden (en katten) die in een asiel zitten. U kunt aangeven wat voor soort hond of kat u zoekt. U krijgt informatie over het dier en de plaats waar u het kunt vinden.

In Tholen zit ook een echte seniorenopvang waar oude honden nog een kans krijgen.

Voordelen van een volwassen hond

  • Je kan meteen zien hoe de hond is. Een volwassen hond zal qua uiterlijk niet veel meer veranderen
  • Het karakter is ook deels herkenbaar; sociaal, rustig, agressief, enzovoort.
  • De hond is al zindelijk.
  • Een volwassen hond heeft vaak al enige commando’s geleerd

Voordelen van een pup

  • Je weet wat er met de hond is gebeurd en wat de hond heeft meegemaakt.
  • Je kunt de hond zelf opvoeden en dus ook zelf bepalen wat je toestaat en wat je niet toestaat.
  • Je bouwt een band op met de pup doordat je hem opvoedt

Nadelen van een pup

  • Niemand kan vertellen hoe de pup zich zal ontwikkelen qua gezondheid en bouw.
  • Het zindelijk maken van een jonge hond wordt door veel mensen ervaren als een nadeel, een tijd die erbij hoort maar het liefst een tijd die zo snel mogelijk voorbij moet zijn.
  • Pups worden heel snel groot
© 2007 - 2019 Bettyhores, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Een oude hond in huis"

Infoteur: Bettyhores
Gepubliceerd: 17-06-2007
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!