InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Paren van honden en het krijgen van pups

Paren van honden en het krijgen van pups

Paren van honden en het krijgen van pups Je hebt een schattige hond en je zou er wel een of meerdere pupjes van willen. Dan heb je natuurlijk een passend exemplaar van het andere geslacht nodig. Daarna moet je ook weten wanneer reuen en teven nu precies klaar zijn om er aan te beginnen. Hoe gaat de paring precies in zijn werk? Moet je tussenkomen of moet je ze gewoon hun gang laten gaan?

Teef of reu vinden

Je hebt een schattige hond en je zou er wel mee willen kweken. De kunst is om een passende partner te vinden. De partner mag niet te groot of niet te klein zijn. Je kan moeilijk een chihuahua met een Duitse herder gaan kruisen. In theorie is dit wel mogelijk, maar gezond is het niet voor de beestjes. Verder moet je er ook op letten dat het andere hondje van hetzelfde ras is of van een ras dat compatibel is. Zo kan je bijvoorbeeld twee jachthonden kruisen of twee soorten herders. Vermijd ook om honden van eenzelfde nest of moeders met hun dochters of zonen met elkaar te laten paren. Dit leidt tot inteelt en kan zorgen voor misvormde hondjes. De paring gebeurt altijd bij het mannetje thuis. Blijft een vrouwtje op haar domein, dan wordt ze te dominant en zou ze de paring niet toelaten. Heb je zelf twee honden, dan is er niets aan de hand, dan kan je gewoon de natuur zijn gang laten gaan. Moet je het aan iemand anders vragen, dan is het wel belangrijk om op voorhand goede afspraken te maken. De pups blijven bij het vrouwtje en de baasjes van het vrouwtje moeten er dan ook voor zorgen. Bedenk dat pups grootbrengen veel geld kost: voeding, inentingen, chippen, etc. En dat het veel werk met zich meebrengt: nest uitkuisen, zindelijk maken, eventueel zelf bijvoeden, etc. De baas van het mannetje heeft meestal de keus: of hij krijgt een pupje en heeft dan de eerste keus, of hij krijgt de prijs van één pupje. Leg zulke afspraken best meteen schriftelijk vast, zo zijn er achteraf geen discussies mogelijk. Stel dat je teefje maar één pupje heeft, en je hebt afgesproken dat het baasje van de reu één pupje krijgt, dan moet je dat pupje ook afstaan. Dat was immers de afspraak. Ook moet je bedenken dat er wel eens iets mis kan lopen. En ook voor dit rampscenario moet je een oplossing op papier hebben. Wat als er geen pupjes geboren worden? Wat als het pupje misvormd is? Wat als er iets misgaat na een paar weken? Ook op deze vragen moet men een antwoord vastleggen om nadien niet in de problemen te geraken. De reu heeft immers zijn werk gedaan, dus moet hij daarvoor vergoed worden.

Loopsheid bij de teef

Teefjes worden zo'n tweemaal per jaar loops. De eerste maal rond zes maanden, daarna telkens om de zes à zeven maanden. Je kan dus maximaal twee nestjes per jaar kweken. De regels duren zo'n 14 à 21 dagen. Eerst wordt de vagina van de teef dik en kan de teef een beetje ziek zijn. Minder eetlust, overgeven, moe zijn, etc zijn een aantal symptomen dat het bijna zo ver is. Daarna begint het bloeden. Eerst een beetje, daarna geregeld een of een paar druppels. Zit je teef in huis, dan moet er geregeld gedweild worden. Deze periode duurt zo ongeveer een week à tien dagen. Daarna mindert het bloeden en is de teef klaar voor het paren. Ze wordt onrustig en als er een mannetje in de buurt komt, gaat haar staart opzij. Tenminste, als ze zelf zin heeft. Want het komt ook voor dat ze gaat grommen en dat haar nekhaar allemaal recht gaat staan. Dan heeft mevrouw niet echt veel zin. Meneer staat haar niet echt aan. Ook honden hebben voorkeuren!

Geslachtsrijpheid bij reuen

Reuen worden geslachtsrijp tussen zes en acht maanden. Meestal gaat het gepaard met het opheffen van het pootje om te plassen. Bij sommige mannetjes gebeurt dit maar rond twee jaar, maar zijn ze toch al geslachtsrijp. Mannetjes kunnen altijd, zij zijn niet gebonden aan een bepaalde periode.

De geslachtsdaad

De geslachtsdaad kan nogal beangstigend lijken wanneer men het voor de eerste keer meemaakt. De eerste dagen verlopen rustig. Heeft men twee hondjes in huis, dan kan het reutje geregeld aan de achterhand van de teef gaan ruiken of gaan likken, maar verder gebeurt er niets. Wanneer het bloeden stopt, verandert de situatie. Het reutje wordt heel onrustig, wil steeds in de buurt van het teefje zijn, blaft en kreunt bijna voortdurend. Hij wil koste wat kost bij het teefje komen. En dan worden er pogingen ondernomen, wel zo'n 7 à 10 keer per dag. Wanneer het echt lukt, is het wel even schrikken, want het teefje kan plots hartverscheurend beginnen huilen en kermen. Als mens mag men dan absoluut niet tussenkomen, want men zou de dieren kunnen pijn doen. Trekt de reu zijn penis te snel of te bruusk terug, dan kan de vagina van de teef scheuren. Ook de ouderwetse truuk om een emmer water over parende honden te gieten, is echt geen goed idee! Wel kan men ze geruststellen en kalmeren. Na enkele minuten zal het reutje van het teefje afgaan, maar beide dieren hangen nog steeds vast. Meestal gaan ze dan poep tegen poep staan en dat kan wel een tijdje duren, tot soms wel een uur. Het teefje huilt nu niet meer. Ook nu kan men de dieren rustig toespreken. Wanneer de dieren loskomen, zullen ze zich eerst een beetje schoonlikken. Daarna gaan ze elk een beetje apart zitten. En een tijdje later herbegint het spelletje weer van voor af aan. Dit zal zo'n dag of drie - vier duren. Heb je geen twee hondjes in huis, dan moet je het teefje naar de reu brengen wanneer het bloeden stopt. Je kan het teefje best drie - vier dagen bij het reutje laten, zodanig dat ze rustig hun gang kunnen gaan. Dit kan natuurlijk alleen maar als de baasjes elkaar kennen en een vriendschappelijk akkoord hebben. Gaat het om een professionele dekking, dan is het maar één maal. Tijdens deze periode verandert ook het eetgedrag van beide honden. Eerst eten ze een tijdje niets en dan storten ze zich op hun eten en schrokken ze alles ineens op.

Wat doet mijn reu daarna?

Rashonden of bastaardjes?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Hondenforum

Reageer op het artikel "Paren van honden en het krijgen van pups"

Reactie

Sjaak, 20-05-2018 16:27 #1
Tot welke leeftijd kan een kooiker reu succesvol blijven dekken?

Infoteur: Mapa
Laatste update: 04-06-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Special: Hondenpups
Reacties: 1
Schrijf mee!