InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Verzorging van uw pup

Verzorging van uw pup

Waarschijnlijk heeft uw pup uw hart gestolen voordat hij al in huis kwam. U wilt hem van dag één dan ook de zorg geven die hij verdient zodat hij samen met u van het leven kan genieten. Daarom geef ik u hier welke verzorging een pup nodig heeft om gezond en wel op te groeien.

Borstelen en wassen van pups

Gebruik een borstel die geschikt is voor zijn vachtlengte en borstel in de richting van zijn haargroei. Het is belangrijk dat u hem tenminste één keer per week borstelt. Langharige pups moeten daarentegen dagelijks geborsteld worden. U kunt de vacht van uw pup ook wassen met een milde puppyshampoo. Het borstelen is niet alleen belangrijk voor het opbouwen van een band met uw pup, het helpt ook om de gehele gezondheid van uw pup in de gaten te houden. Daarnaast geeft het u de kans om zijn vacht en huid te controleren op problemen zoals vlooien, teken of huidirritaties.

Mondhygiëne bij pups

Het is gemakkelijk om de tanden van uw pup te poetsen. Vraag uw dierenarts om advies. Controleer of zijn tandvlees roze en gezond is en of zijn tanden schoon en tandsteenvrij zijn. Het gebruik van het meeste droogvoer helpt ook omdat de brokjes zijn tanden schoonvegen en ontdoen van tandplak wanneer uw pup ze doorbijt.

Nagels knippen van uw pup

Houd de nagels van uw pup kort en schoon met een speciale nagelknipper voor pups. Uw dierenarts kan u uitleggen hoe u dit moet doen. Knip de nagels nooit te ver af want anders kunt u ze pijn doen tot zelfs laten bloeden. Heeft uw hond per ongeluk een nagel afgescheurd, dan moet u dadelijk naar een dierenarts gaan.

Oren schoonmaken van pups

Zijn oren moeten vrij zijn van afscheidingen en geurtjes. Gebruik vochtige watjes om de binnenkant van het oor (vooral de schelp in het oor) voorzichtig schoon te maken. Gebruik nooit wattenstaafjes want deze kunnen namelijk het trommelvlies beschadigen.

Ogen van de pups

Zijn ogen moeten helder zijn en glanzen. Eventuele afscheiding kunt u voorzichtig verwijderen met een in warm water gedrenkt watje. Gebruik een nieuw watje voor elk oog en veeg van de binnenste ooghoek naar buiten. Je kan ook bij de dierenarts en in sommige supermarkten oogdoekjes vinden speciaal voor honden om hun ogen schoon te maken.

Wassen van pups

Pups kunnen soms behoorlijk vies worden en hebben zo nu en dan baat bij een wasbeurt. Gebruik een milde hondenshampoo om de vacht te wassen. Spoel de vacht van uw pup uit, droog deze met een handdoek en laat hem verder opdrogen. Gebruik nooit een haardroger! Deze kan de huid van uw pup gemakkelijk verbranden.

Neus van de pups

Het is normaal gesproken niet nodig om zijn neus schoon te houden, maar als u enige afscheiding of wondjes ziet, neem dan contact op met uw dierenarts voor advies. Een natte neus betekent meestal ook dat hem gezond is
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Verzorging van uw pup"

Infoteur: Krisdeprest
Gepubliceerd: 17-03-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!