InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Met de hond op het strand: waar toegestaan?

Met de hond op het strand: waar toegestaan?

Met de hond op het strand: waar toegestaan? Waar en wanneer mag u met uw hond het strand op gaan wandelen in Nederland en België? Iedere stad heeft zijn eigen voorwaarden en regels als je met je viervoeter een wandeling wil gaan maken. Hier volgt een overzicht naar welke stranden u uw hond mee kunt nemen.

Stranden Noord-Holland

Bergen aan Zee

In de winter zijn honden overal toegestaan. In de zomer alleen op de activiteitenstranden. Honden zijn op de gewone toeristische stranden in de zomer alleen toegestaan voor 10.00 uur en na 19.00 uur. In het Berger Bos mogen honden van 15 juni tot half maart loslopen.

Bloemendaal aan Zee

Tussen Parnassia en het naaktstrand zijn honden het hele jaar door wel toegestaan. In het hoogseizoen zijn honden niet toegestaan tussen de gemeentegrens van Zandvoort en Parnassia.

Callantsoog

Honden mogen van oktober tot april los lopen op het strand. De rest van het jaar is verplicht met de leiband.

Camperduin

In de winter zijn honden overal toegestaan (buiten zon- en feestdagen tussen 10.00 en 19.00 uur). In de zomer zijn ze enkel toegestaan op de activiteit- en zonnestranden voor 10.00 uur en na 19.00 uur.

Castricum aan Zee

Honden zijn hier toegestaan, echter niet van 1 mei tot 1 oktober tussen 9.00 en 20.00 uur.

Den Helder

Honden zijn toegestaan. Van 1 mei tot 1 oktober zijn honden tussen 9.00 uur en 19.00 uur alleen aangelijnd toegestaan.

Egmond aan Zee

In de winter zijn honden op de stranden toegestaan, ze moeten echter wel aangelijnd zijn. In de zomer zijn honden alleen toegestaan voor 10.00 uur en na 19.00 uur.

Schoorl aan Zee

Honden zijn aangelijnd toegestaan, in de zomer echter alleen voor 10.00 uur en na 19.00 uur. In de winter zijn honden overal toegestaan.

Wijk aan Zee

Van 1 mei tot 1 oktober zijn honden alleen toegestaan van 20 tot 9 uur.

IJmuiden

Tussen 1 mei en 31 augustus zijn honden alleen in de duinen en bij het Binnenmeer toegestaan en op het strand voorbij kilometerpaal 57750 ten zuiden van strandpaviljoen Beach Inn.

Zandvoort aan Zee

Van 1 oktober tot 15 april mogen honden ook niet aangelijnd op het strand. Van 15 april tot 1 oktober mogen er tussen 9.00 uur en 19.00 uur geen honden op het strand komen. Tussen 19.00 uur en 9.00 uur mogen honden in die periode er wel mits ze aangelijnd zijn.

Honden Stranden Zuid-Holland

Honden stranden gemeente Den Haag en omgeving

Van 1 oktober tot 15 mei zijn honden welkom op het gehele strand van Den Haag. In de zomermaanden mag je je hond overdag meenemen naar een beperkt aantal stranden waar staat aangegeven.

Hoek van Holland

Honden zijn op de stranden toegestaan behalve van 1 mei tot 1 oktober zijn honden tussen 9.00 uur en 19.00 uur niet toegestaan.

Katwijk aan Zee

In Katwijk aan Zee zijn honden op het strand van 1 april tot 1 oktober alleen toegestaan voor 9.00 uur of na 19.00 uur. De rest van het jaar mogen honden de hele dag op het strand.

Kijkduin

Honden zijn welkom tussen strandpaal 36 en de haven van Scheveningen. Van 1 april tot 1 oktober zijn honden alleen welkom op het strand voor 9.00 uur of na 19.00 uur. De rest van het jaar zijn honden welkom!

Monster

Tussen 15 mei en 15 september zijn honden toegestaan op een gedeelte van het Zuiderstrand. Op een bepaald gedeelte mogen honden dan ook loslopen. Op alle overige stranden van Monster zijn honden alleen toegestaan voor 10.00 uur en na 19.00 uur.

Noordwijk aan Zee

Noordwijk heeft een speciaal hondenstrand. Dit hondenstrand ligt zuidelijk aan het einde van de Koningin Astridboulevard.
De overige stranden van Noordwijk zijn van 1 mei tot 1 september verboden voor honden. Dit wordt echter ruimschoots gecompenseerd door het prachtige hondenstrand van Noordwijk.

Oostvoorne

Het voormalige autostrand van Oostvoorne is het hele jaar door toegankelijk voor baasjes met honden. En de honden kunnen er vrij rond lopen. Een ideaal honden strand dus!

Rockanje

Honden mogen van 1 oktober tot 1 april op het strand lekker los lopen. Van 1 april tot 1 oktober zijn honden verboden van 08:00 tot 18:00 uur.

Scheveningen

Van 15 mei t/m 1 oktober zijn honden niet welkom op het strand van Scheveningen. U kunt uw hond tijdens het strandseizoen wel uitlaten ten noorden van strandpaal 47 (Noorderstrand, voorbij Carlton Beach Hotel) of ten zuiden van strandpaal 36 (Zuiderstrand, voorbij de Haven). Tussen 1 oktober en 15 mei mag uw hond weer los rond rennen over het strand van Scheveningen.

Wassenaar

Er is een gedeelte van het strand van Wassenaar als hondenstrand ingericht. Hier mag u ook overdag met uw hond wandelen. En honden mogen op dit strand ook los lopen. U vindt dit honden strand bij Wassenaar tussen de strandpalen 91 en 92. Op het overige strand van Wassenaar zijn honden tijdens het zomerseizoen van 15 mei tot 15 september alleen voor 7.00 uur en na 19.00 uur toegestaan.

Honden stranden Zeeland

Cadzand

Honden zijn toegestaan. Van 15 mei t/m 15 september zijn honden tussen 10.00 uur en 19.00 uur alleen aangelijnd toegestaan.

Burgh-Haamstede

Honden zijn op de stranden toegestaan. Van 15 mei t/m 15 september zijn honden tussen 10.00 uur en 19.00 uur alleen aangelijnd toegestaan. Van 19.00 uur tot 10.00 uur mogen honden er loslopen en is het strand van Burg-Haamstede een echt honden strand. Van 15 september tot en met 15 mei zijn honden de hele dag toegestaan.

Breskens

Honden zijn op de stranden van Breskens altijd toegestaan maar ze moeten wel aangelijnd zijn.

Domburg

Honden mogen van 15 september tot en met 14 mei los lopen op het strand van Domburg. Veel mensen met honden maken daar gebruik van en Domburg is in die periode dan ook een echt honden strand. Van 15 mei tot 15 september mogen honden alleen los lopen van 19.00 tot 10.00 uur. In Domburg geldt op bepaalde stranden echter een volledig honden verbod. Let goed op de borden bij de stranden die dit duidelijk aangeven.

Oostkapelle

De stranden Hoogduin, Westhoven en Berkenbosch zijn vrij toegankelijk voor honden.

Renesse

Van 15 mei tot en met 15 september zijn loslopende honden alleen tussen 19.00 uur en 10.00 uur toegestaan. Renesse heeft dan een van de mooiste honden stranden van Nederland. Op bepaalde stranden in Renesse gelden er echter afwijkende regels. Tussen 15 september en 15 mei zijn loslopende honden de hele dag toegestaan.

Vrouwenpolder

Honden zijn van 1 mei tot 1 oktober op bepaalde delen toegestaan van 8.00 tot 18.00 u, mits aangelijnd. Deze gedeelten zijn altijd duidelijk aangegeven. In overige periodes en op overige tijden mogen honden altijd loslopen, maar wel onder toezicht.

Zoutelande

Honden mogen van 15 september t/m 14 mei los lopen op het strand van Zoutelande. Van 14 mei tot 15 september zijn loslopende honden alleen toegestaan van 19 tot 10 uur. Tussen 10-19 uur mogen honden wel aangelijnd op het strand komen.

Stranden in Friesland

Ameland

Honden mogen op het strand komen maar moet op de bewaakte gedeeltes bij de strandovergangen wel aangelijnd zijn.

Schiermonnikoog

Honden mogen het hele jaar los lopen op het strand van Schiermonnikoog. Ook op veel andere delen van het eiland geldt geen aanlijngebod. Een aanlijngebod geldt alleen binnen de bebouwde kom (aangegeven door de plaatsnaamborden van Schiermonnikoog), in het Nationaal Park met uitzondering van het Noordzeestrand, op Het Rif. Het is echter op het hele eiland verboden dat honden achter andere dieren aangaan, deze opschrikken of schade aanrichten aan dieren of aan rust- of verblijfsplaatsen van dieren (zoals nesten of holen).

Terschelling

Op het strand en in het bos op Terschelling mogen honden het hele jaar los lopen. Op de rest van het eiland, ook in het duingebied moeten honden aan de lijn. Het is echter op het hele eiland verboden dat honden achter andere dieren aangaan, deze opschrikken of schade aanrichten aan dieren of aan rust- of verblijfsplaatsen van dieren (zoals nesten of holen).

Texel

Honden moeten op de bewaakte strandgedeelten van Texel worden aangelijnd van de laatste week van juni tot de eerste week van september. Verder mogen ze het hele jaar los naast de baas lopen op het strand. Van 1 september tot 1 maart mogen honden in een aangegeven deel van de duinen los lopen.

Vlieland

Honden mogen het hele jaar los lopen op het strand van Vlieland. In het oostelijk deel van Vlieland (ook in het bos rond het dorp Vlieland) mogen honden ook los lopen. In het westelijk deel van het bos rond het dorp moeten honden aan de lijn. Dit wordt aangegeven met bordjes. Ook in het dorp zelf geldt een aanlijngebod.

België

Blankenberge

Honden worden op het strand niet toegelaten, tenzij aan de leiband het ganse jaar door.

Bredene

Toegang met honden is verboden vanaf 1 juli tot en met 31 augustus van 10.30 u tot 18.30 u op het strand en tot de zee. In het gedeelte dat ten noordoosten begrensd is door de strandtoegang ‘Hippodroom’ (reddingspost 6) en ten zuidwesten door de strandtoegang ‘Turkeyen’ (reddingspost 1) dienen honden aan de leiband te worden gehouden.

De Haan

Verbod vanaf 1 juni tot 15 september op het gedeelte strand en zee gelegen vóór de Zeedijk-De Haan en de Zeedijk-Wenduine. Het gedeelte strand en zee gelegen 250m aan beide zijden van de Vosseslag, het gedeelte strand en zee t.h.v. de bewaakte zone Harendijke op de overige openbare plaatsen en wegen dienen honden steeds aan de leiband gehouden.

De Panne

Honden zijn zonder leiband toegelaten in de periode 30 september tot 1 juni in een zone op het strand ten westen van het Bortierplein . Verbod op toegang met honden tussen 1 april en 30 september op het strand tussen het Canadezenplein en het monument Leopold I, tenzij op de strandterrassen en de geconcessioneerde stranduitbatingen, voor zover ze daar worden gedoogd. Honden mogen niet rondzwerven en dienen steeds aan de leiband gehouden te worden op het grondgebied van De Panne, tenzij in de anders vermelde zone.

Knokke-Heist

Verbod op toegang met honden vanaf 15 juni tot en met 15 september, uitgezonderd op het gedeelte gelegen oostwaarts bij strandhoofd nr. 13 tegenover de Swimming Pool. Volledig verbod tot het strandreservaat in de Baai van Heist.

Koksijde

Verbod tot toegang met honden op het strand en in het strandwater tussen 1 juni en 15 september, met uitzondering van een strook niet bewaakt strand en strandwater (tussen het verlengde van de Bettystraat in Koksijde en de Middenlaan in Oostduinkerke), waar het wandelen met de hond aan de leiband wordt toegelaten tussen 19 en 24u. Honden mogen niet rondzwerven op het strand.

Middelkerke

Honden toegelaten in de strook tussen golfbrekers nrs. 5 en 6 en nrs. 23 en 24 . Verbod om honden al dan niet aan de leiband te laten lopen op het strand van 1 juni tot en met 15 september.

Nieuwpoort

Honden zijn niet toegelaten op het strand tussen April en September. Honden mogen niet rondzwerven, ze moeten op het strand in de periode oktober-maart aan de leiband worden gehouden.

Oostende

De toegang met honden is verboden op het strand vanaf het eerste weekend van de paasvakantie of vanaf 1 april (indien deze vakantie later begint) tot en met 30 september uitgezonderd tussen de golfbreker aan het Monument van de Zeelieden en de golfbreker rechtover het Kursaal, ter hoogte van de Westlaan (Raversijde) tot aan de grens van Middelkerke en ter hoogte van de Oosteroever tussen de ‘Halve Maan’ en de tweede golfbreker.

Zeebrugge

Verbod op toegang tot het strand tijdens de periode vanaf 15 maart tot en met 30 september. Op het gedeelte ten noordoosten begrensd door de havendam en ten zuidwesten door de terminus van de zeedijk dienen honden op het strand steeds aan de leiband gehouden te worden.
© 2011 - 2017 Krisdeprest, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De hond meenemen naar SpanjeWanneer je je hond wil meenemen op vakantie naar Spanje is er een aantal zaken waaraan je moet denken. In dit artikel wo…
Het hondenbeleid in Den HaagHet hondenbeleid in Den HaagHet verzorgen van een hond kost veel tijd en geld. Een boete krijgen omdat uw hond losloopt of omdat u geen poepzakjes b…
Tips om uw hond beter te laten luisterenNederland behoort tot een van de hond-rijkste landen van Europa. Toch zijn er veel baasjes die niet goed weten hoe ze hu…
Op wintersport met uw hondSteeds meer mensen nemen hun hond mee op wintersport. Veel mensen laten hun hond echter thuis omdat ze te veel problemen…
Hond niet naar het pension in de vakantieHond niet naar het pension in de vakantieElke hondeneigenaar krijgt er mee te maken wanneer je op vakantie gaat, gaat de hond mee? Vaak is dit niet het geval, en…

Reageer op het artikel "Met de hond op het strand: waar toegestaan?"

Reacties

Lienne, 27-08-2016 11:20 #16
Hallo weet iemand of je bij het strandje bij de brasserie of camping de zeester mag lopen met je hond? Gisteren geweest zonder honden maar er liepen best veel honden aangelijnd rond dus wil vanmiddag eigenlijk even met mijn kleine meid erheen gaan maar geen zin in boete als het niet zou mogen? Iemand enig idee?

Lindsey, 21-08-2016 10:06 #15
Mogen er in Oostende helemaal geen honden op het strand deze periode? Hebben ze daar geen hondenstrand?

Wim, 10-05-2015 14:23 #14
Handig overzicht waar en wanneer je met de hond op het strand mag, maar heel onduidelijk zijn de termen hoogseizoen, zomer, winter. Waarom niet - zoals bij Zandvoort is gedaan - de concrete data genoemd (1 oktober tot 15 april)? Want is 10 mei nou al 'zomer' of 'hoogseizoen'? Reactie infoteur, 06-08-2015
Dit zijn gegevens verkregen van de verschillende gemeenten. De een is hier specifieker in dan de andere. Zomer wilt vaak zeggen de dagen dat het goed weer is en veel toeristen op het strand zijn.

Esther, 28-09-2014 12:54 #13
Op Ameland is het ook bijna overal toegestaan om met de hond los te lopen op het strand. Op bewaakte stranden en in het bos aangelijnd.

Pieter, 20-08-2014 11:51 #12
Op het strand tussen Domburg en oostkapelle is het gehele jaar je hond toe gestaan, hij mag hier loslopen.
Het strandpaviljoen is ook het gehele jaar geopend van af 11 uur, met veel hondenspeeltjes en kwispel bier.

Michele van den Heuvel, 01-07-2014 14:46 #11
Honden zijn in Rockanje in de zomermaanden helaas niet welkom op het strand van 8-18 uur! Wij gingen mooi voor niks helemaal naar Rockanje!

C. Jonkhart, 09-03-2014 11:29 #10
Ik wilde weten of in de duinen en bij zee waar honden los mogen lopen of dit ook voor rolstoelers toegankelijk is? Bij voorbaat mijn dank voor het beantwoordde van deze vraag, C Jonkhart.

Pieter, 01-10-2013 16:34 #9
In Oostkapelle bij strandpaviljoen Berkenbosch is je hond het gehele jaar welkom. Je mag hem lekker los laten rennen op het strand en in het paviljoen zijn alle maal lekkernijen voor je hond. Het paviljoen is elke dag geopend vanaf 11.00 uur Reactie infoteur, 02-10-2013
Bedankt voor de info Pieter. Ik heb zelfs vernomen dat er ook "hondenbier" te verkrijgen is op het paviljoen. Lijkt me echt een verwenparadijs voor honden :)

Magda, 10-06-2013 00:04 #8
Wij zijn (Belgische) kampeerders in hart en ziel en brengen heel het jaar door veel vrije tijd door aan de Nederlandse kusten. Voor ons nog altijd de mooiste stranden van Europa, met het voordeel dat je altijd wel ergens welkom bent om met je hond (al dan niet aangelijnd) te kunnen strandjutten.
Regelmatig gaan ook onze kleindochters mee op weekends en die vinden de grote hopen paardenuitwerpselen erg vies (wij ook). Er bestaan nochtans speciale opvangzakken voor paarden waarin hun gevoeg gewoon opgevangen wordt.
DIT ZOU MAKKELIJK VERPLICHT KUNNEN WORDEN VOOR STRANDRUITERS!
De Nederlandse stranden zouden er wel bij varen en zoveel properder blijven voor het voetvolk op het strand.
Zelf hebben we altijd wel een klein hondje gehad maar ook altijd de VERPLICHTE POEPZAKJES bij. Hondenpoep van een kleine hond is even vies als van een grote en kan dan ook nergens achterblijven!

Wauters, 11-04-2013 11:08 #7
In naam van alle hondenliefhebbers dank ik jullie voor deze site met updated info.
Inderdaad, hondeneigenaars moeten de uitwerpselen van hun dier opruimen. Meer dan normaal niet? Kindjes moeten toch in het zand kunnen spelen hé! Leuk, mij kleindochtertje is pas 9 maand en binnen kort zullen we er samen met haar ook kunnen van genieten.
Wat mij wel stoort is dat vele mensen het gemunt hebben op honden en hun uitwerpselen, maar nooit geen woord over de paardenuitwerpselen! En dat zijn volgens mij grotere hopen! Daar bovenop komt dan nog dat, indien een paard medicatie gekregen heeft voor te ontwormen, daarna uitwerpselen achterlaat die levensgevaarlijk zijn voor een hond! De dierenarts vertelde mij dat de hond er gewoon dood kan aan gaan! Maar daar heeft niemand commentaar op. Ik mag er niet aan denken dat een klein kindje dit op een onbewaakt moment in zijn mondje zou nemen!

Scholten, 22-08-2012 22:34 #6
Inderdaad vlak bij het eiland van maurik rijd helemaal om de camping heen en je komt op een dijk, hek door en je loopt tussen de koeien en je hond kan lekker los en in het water spelen.

Corry, 09-08-2012 11:52 #5
Er is ook een hondenstrand richting Zeewolde het Elkemeerderstrand erg leuk. Er moet er nog een zijn bij Maurik, weet u het adres! Groet Corry. Reactie infoteur, 09-08-2012
Bedankt voor de informatie Corry. Het adres van in Maurik is: Rijnbandijk 20, 4021 GH Maurik (Gelderland). Wijk bij Duurstede-Rijswijk is een kilometer of 8 van Maurik af waar ook een hondenstrand zou moeten zijn.

Dayenne, 06-08-2012 10:37 #4
Dank voor de duidelijke gegevens van de stranden.
Wat ik echter mis op de site is een overzichtskaart. Dat maakt het maken van een route qua afstanden een stuk makkelijker.

groet,
dayenne

Martine, 25-07-2012 23:34 #3
Wij gaan naar Blankenberge… Gelukkig mag de hond mee weliswaar aan de leiband. Dank je wel voor het verzamelen van de gegevens op deze website.
Martine Reactie infoteur, 26-07-2012
Graag gedaan Martine, veel plezier toegewenst.

Wien (infoteur), 12-06-2012 12:47 #2
Hoi, Ik denk dat Camperduin de regels veranderd heeft, want wij gingen er na dit bericht gisteren heen en toen mocht ook daar de hond alleen na 19.00 uur het strand op. Gelukkig konden we bij Callantsoog nog wel met de hond terecht. Reactie infoteur, 12-06-2012
Beste Wien,

Ik heb het gecheckt en de regels zijn inderdaad gewijzigd. Ik heb het ook dadelijk gewijzigd in mijn artikel.

Alvast bedankt

Danielle Odijk, 15-01-2012 11:39 #1
Is er ook een strand in de winterperiode waar geen honden mogen komen zodat kinderen rustig op het strand kunnen spelen zonder dat er honden op ze afkomen of dat zij onder de hondenpoep zitten? Met vriendelijke groet, Danielle uit Gouda Reactie infoteur, 15-01-2012
In de winterperiode zullen er weinig gemeenten zijn die geen honden toelaten op hun strand. Wel is er op de meeste stranden een verplichting om de honden aan een leiband te houden. Hondenpoep mag nergens achter gelaten worden, hier kunnen boetes op gegeven worden.

Infoteur: Krisdeprest
Laatste update: 16-08-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 16
Schrijf mee!