InfoNu.nl > Dier en Natuur > Diversen > Paardrijden op het strand: toegankelijkheid

Paardrijden op het strand: toegankelijkheid

Paardrijden op het strand is voor veel paardenliefhebbers het ultiem uitje, de wind in de haren en lekker door het water heen. Voordat het strand met paard betreden wordt moet er wel rekening gehouden worden met het feit dat paarden niet overal altijd op het strand toegestaan zijn. Bij deze een overzicht van de toegankelijkheid op de meest populaire stranden.

Stranden

Paardrijden op het strand is een geweldige ervaring voor zowel ruiter als paard, maar men moet niet vergeten dat het strand gedeeld moet worden met andere gebruikers. Om problemen te voorkomen is paardrijden op drukke stranden vaak voor bepaalde periodes of op bepaalde tijdstippen niet toegestaan. Voordat je besluit de trailer aan te koppelen en naar het strand te rijden die je er goed aan te controleren of paarden op dat moment wel toegestaan zijn.

Een overzicht van de meest populaire Nederlandse stranden met beperkingen voor paarden:

Castricum

In de zomer zijn paarden op het strand van Castricum op de zonnestranden en activiteitsstranden alleen toegestaan voor 10.00 en na 19.00 uur. In de winter zijn paarden overal toegestaan met uitzonderingen van zon- en feestdagen tussen 12.00 en 19.00 uur.

Den Helder

Op het strand van Den Helder zijn paarden in de periode van 1 mei tot en met 1 oktober niet toegestaan op het strand tussen 09.00 en 19.00 uur.

Noordwijk

Op het strand van Noordwijk geldt een verbod voor paarden het gehele jaar tussen de rijksstrandpalen 83.000 en 80.750 (globaal: het strand voor de boulevards). Paarden zijn wel toegestaan op het strand tussen de rijksstrandpalen 75.000 en 74.000 (globaal: het strand ter hoogte van de Langevelderslag) met uitzondering van de periode 1 juni tot en met 1 september.

Katwijk

Paardrijden is van 1 mei tot en met 1 september op het strand langs de Katwijkse Boulevard alleen tussen 19.00 en 24.00 uur toegestaan. Ten noorden van de uitwatering van het strand zijn paarden in dezelfde periode alleen tussen 19.00 en 09.30 uur toegestaan. Buiten de periode 1 mei tot en met 1 september mogen paarden onbeperkt op het strand komen.

Wassenaar

In de periode van 15 mei tot en met 15 juni en van 15 augustus tot en met 15 september is het verboden het strand met een paard te betreden op zaterdagen en zondagen tussen de rijksstrandpalen 91.500 en 92.750. In de tussenliggende periode van 15 juni tot en met 15 augustus is het strand dagelijks verboden voor paarden tussen 10.00 en 18.00 uur.

Scheveningen

Voor het strand van Scheveningen geldt er een verbod voor paarden tussen 07.00 en 19.00 uur in de periode 15 mei tot en met 15 september. Van 15 september tot 15 mei is paardrijden op het strand te allen tijde toegestaan.
Gerelateerde artikelen
Paardrijden: een strandrit. Inclusief overzicht met manegesDe meeste mensen die goed paard kunnen rijden hebben weleens op het strand gereden. Dat is een prachtige ervaring. Ook a…
Paardrijles geven aan kinderenPaardrijles geven aan kinderenPaardrijles wordt meeste gegeven op maneges. Er zijn vaak speciale groepen voor kinderen die willen beginnen met paardri…
Scheveningen, uittips voor een dagje uit of weekendje wegScheveningen, uittips voor een dagje uit of weekendje wegScheveningen wordt door velen gezien als de badplaats van Nederland. Het mooie uitgestrekte strand en de gezellige boule…
Hondenstranden in Zuid-HollandHondenstranden in Zuid-HollandEven lekker uitwaaien met uw hond op het strand! Op veel stranden in Zuid-Holland bent u helaas niet welkom met uw trouw…
Help, mijn kind wil paardrijdenUw kind wil graag gaan paardrijden, maar u bent een leek op paardengebied? Dit artikel gaat in op de belangrijkste aspec…

Reageer op het artikel "Paardrijden op het strand: toegankelijkheid"

Reactie

Cappie, 26-03-2012 12:43 #1
Waar kan je mooi en goed rijden in Zuid-Holland, het liefst vlakbij Oud-Alblas - Papendrecht - Alblasserdam, mag ook verdder…en tot wanneer mag je het strand op? Reactie infoteur, 03-04-2012
Persoonlijk ben ik in dat gedeelte van het land niet bekend, dus ik zou daar geen goed antwoord op kunnen geven. Wellicht dat je op bokt.nl een antwoord op je vraag zult vinden!

Infoteur: Leveen
Gepubliceerd: 30-12-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!