InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Het hondenbeleid in Den Haag

Het hondenbeleid in Den Haag

Het hondenbeleid in Den Haag Het verzorgen van een hond kost veel tijd en geld. Een boete krijgen omdat uw hond losloopt of omdat u geen poepzakjes bij zich heeft is dan ook helemaal niet welkom. In Den Haag zijn de handhavingteams streng, dus is het voor u van belang te weten wat wel en wat niet kan!

Honden in de stad

Zoals in elke stad is er ook in Den Haag een speciaal hondenbeleid. Dit beleid zorgt er voor dat zowel honden als mensen prettig met elkaar in de stad kunnen leven. In stedelijke gebieden is het vaak lastig een hond op te voeden en uit te laten. Veel verkeer en drukke straten zijn nu niet echt de beste plek daarvoor.

Daarom is er de “Hondenkaart”. Op deze hondenkaart staat alles wat je als hondenbezitter moet weten in de stad Den Haag. Het is belangrijk dat iedere hondenbezitter zich aan die afspraken houdt, om te voorkomen dat alle hondenbezitters over een kam worden geschoren en de plekken waar honden welkom zijn steeds zullen afnemen.

Loslopen

In de stad is het verboden om de hond los te laten lopen. Het dier moet ten alle tijden aangelijnd zijn. In Den Haag zijn er natuurlijk wel voldoende plekken om de hond los te laten lopen, zoals Landgoed Marlot of het Zuiderstrand. Deze plekken worden uitlaatgebieden en uitrengebieden genoemd. Handhavingteams zijn erg streng en controleren veel. Zeker op de plekken waar het verboden is voor honden.

Loopt uw hond toch los en wordt u daarop aangesproken door een handhaver? Dan krijgt u een proces verbaal en een boete van € 60,-.

Loopt uw hond op een plek waar het eigenlijk verboden is voor honden? Ook een boete van € 90,-.

Hondenpoep

Niets is smeriger dan met je nieuwe schoenen in een verse hondendrol stappen. Het is vies, het stinkt en het is niet erg vriendelijk van de hondenbezitters als hij deze drol niet opruimt. Dit is namelijk in Den Haag wel de regel. Ook op de uitlaatplekken en losloopgebieden bent u verplicht om de uitwerpselen van de hond op te ruimen. Een goede zaak natuurlijk, zo houden we allemaal de stad schoon.

Poep niet opgeruimd en daar wordt u op dat moment op aangesproken? Dan krijgt u een proces verbaal en een boete van €90,-.

Opruimmiddelen

Sinds een aantal jaren is het zelfs verplicht om altijd voldoende opruimmiddelen op zak te hebben. In Den Haag kunt u op de Stadsdeelkantoren gratis papieren zakjes halen hiervoor. Echter zijn er tegenwoordig handige zakjesdispensers te koop die u aan de riem kunt hangen. U moet dus altijd kunnen aantonen dat u voldoende poepzakjes bij zich heeft.

Geen poepzakjes op zak? Zelfs dan krijgt u een boete van € 60,-.

Honden op het strand

Honden zijn het hele jaar door van harte welkom op het strand. Buiten het badseizoen (15 mei t/m 1 oktober) is het gehele strand toegankelijk voor honden om los te lopen. In Den Haag kunt u dus van Monster tot aan Wassenaar strandwandelen!

Tijdens het badseizoen zijn er enkele regels verbonden aan het strandwandelen met de hond. Honden zijn in het badseizoen op gedeeltes van het Zuiderstrand en het gehele Noorderstrand de gehele dag welkom. Op de overige delen van het strand zijn honden alleen tussen 21.00u en 7.00u welkom.

Voor meer informatie kunt u hier de Haagse Hondenkaart bekijken.
© 2009 - 2019 Dekonink, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Regelgeving: hond verplicht aanlijnen of niet?Iedereen kent het wel, je hond loopt los en je wordt er op aangesproken, hetzij door een voorbijganger die bang is voor…
De leukste hondenuitlaatplekken in Den Haag en omstrekenDe leukste hondenuitlaatplekken in Den Haag en omstrekenOp stap gaan met je trouwste vriendje is natuurlijk het leukst wat er is. vooral wanneer je ongestoord kunt genieten van…
Losloopgebieden voor honden in UtrechtLosloopgebieden voor honden in UtrechtEr zijn nog best veel stukken waar de hond los mag echter zijn dit vaak kleine gedeeltes en kunt u een boete krijgen als…
Een blindengeleidehond is ook een huishondEen blindengeleidehond is ook een huishondAls een blindengeleidehond aan het werk is, draagt hij een tuig en is hij vrijwel altijd geconcentreerd: hij kijkt uit n…
Hondenstranden in Zuid-HollandHondenstranden in Zuid-HollandEven lekker uitwaaien met uw hond op het strand! Op veel stranden in Zuid-Holland bent u helaas niet welkom met uw trouw…
Bronnen en referenties
  • http://www.denhaag.nl/web/file?uuid=e6d84cb7-ea19-484f-85ff-aca68cda8b62&owner=bfadc11e-971e-465e-b613-5da689f27cd0&contentid=7164

Reageer op het artikel "Het hondenbeleid in Den Haag"

Reactie

Smits, 15-06-2016 16:49 #1
Leuke pagina, maar als hondenbezitter die alles netjes opruimt, laat de Gemeente Den Haag, je lekker in de stront staan, ganzenstront
wel te verstaan.Dat is schijnbaar niet erg.
Ik moet dus mijn hond netjes uitlaten op de daarvoor "geschikte"velden, maar die velden liggen langs het water en daar zitten dus mega veel ganzen en die houden zich niet aan de regeltjes.En als je belt, dan krijg je een of andere halve zool, die dus beweert dat hondenpoep niet organisch is en ganzenpoep wel(die heeft het niveau van iets wat er uit een gans komt, sorry hoor)
En dan hoor je dat de strontzuigers niet op de velden kunnen komen?Waar zijn die dan voor, waar ligt er nou de meeste stront?
Op het gras dacht ik toch, weet niet hoor, maar ik heb er geen hoge hoed meer van op.
Bonnen uitschrijven gaat nog net, zo ook die vrouw die ik aan de telefoon kreeg, die opperde dat er misschien dan maar hekken gezet moesten worden rond de uitlaatgebieden.Die wist zeker niet dat zwanen en ganzen konden vliegen, misschien kent ze alleen struisvogels.Maar wat kan je verwachten als je denkt dat een hondendrol net een plastic zak is.Moet toch de fabrikanten van de brokken eens gaan schrijven wat er in zit, want als die drollen niet organisch zijn, zit er vast plastic in die brokken.
Maar ach, wij hondenbezitters betalen wel hoor en ruimen wel, maar krijgen niks.
Dat is nou discriminatie, wel betalen en niks krijgen.Heb je geen kind, mag je wel betalen voor een speeltuin.
Wat krijgt mijn hondenkind voor mijn zuur betaalde geld… een ganzenstrontveld?Nou bedankt hoor Gemeente Den Haag.
Ik kom er erg magertjes vanaf.

Infoteur: Dekonink
Laatste update: 12-08-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 1
Schrijf mee!