InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Gedragsproblemen bij de hond

Gedragsproblemen bij de hond

Gedragsproblemen bij de hond In deze maatschappij zijn gedragsproblemen bij de hond een veel voorkomend probleem. Dit kan vele oorzaken hebben: een druk leven van het baasje waardoor hij of zij weinig tijd kan doorbrengen met de trouwe viervoeter, meerdere honden in hetzelfde gezin en sommige rassen zijn van nature moeilijk te handhaven. Toch kan dit worden vermeden met de juiste training en aanpak. In dit artikel worden de meest voorkomende problemen uitvoerig beschreven en hoe je best met deze omgaat.

Het trekken aan de leiband

Iedereen kent dit probleem wel. Je gaat wandelen met je hond en plots beslist hij of zij om aan de leiband te gaan trekken. Dit is niet echt een leuke wandeling te noemen, vooral voor het baasje. Dit probleem heeft veel te maken met de dominantie van de hond. De oorzaak hiervan ligt wellicht bij de voorvader van de hond, de wolf, waarover ik het verder in dit artikel nog zal over hebben.

Bron: ElsBrinkerink at Dutch Wikipedia, Wikimedia Commons (Publiek domein)Bron: ElsBrinkerink at Dutch Wikipedia, Wikimedia Commons (Publiek domein)
De aanpak van dit probleem is vrij simpel, hoewel de dominantie van je hond waarschijnlijk ook thuis voorkomt, is er een werkwijze waardoor je het wandelen aangenamer kunt maken. Je kunt dit tijdens het wandelen doen waardoor je geen extra tijd moet besteden aan training. Het is wel nodig een degelijk leiband te voorzien, zonder dat je hond pijn heeft wanneer hij of zij aan de leiband trekt. Een leiband met een zogenaamde "collar" is nog altijd de beste methode. Wanneer je onderstaande punten volgt zul je meteen het verschil merken, vanaf de eerste wandeling.
  1. Bij het wandelen is het de bedoeling dat je hond zich altijd achter je bevindt. Dit wil zeggen, laat de hond niet voor je uitlopen. Wanneer hij of zij voor je uitloopt geeft dit een gevoel van dominantie voor de hond. Wanneer dit gebeurt draai je jezelf onverwachts om, en ga je in de andere richting lopen. Zodat je hond zich weer achter jouw bevindt. De hond zal dit snel beu worden, hij will immers zoveel mogelijk gaan verkennen, en gaat snel beseffen dat dit alleen kan op jouw manier.
  2. Het weigeren nog verder te lopen is één van de grootste problemen. Je hond zal zich beginnen te slepen, of zitten en weigeren nog één stap te zetten. Het klinkt misschien moeilijk maar hierbij is het belangrijk door te zetten. Je gaat gewoon verder, ook al sleept de hond zich over de grond en gaat hij misschien zelfs liggen. Doe dit wel op een zachte ondergrond en niet op de weg, zodat je hond zich niet kwetst. Gras bijvoorbeeld, is de ideale ondergrond om hem dit af te leren.
  3. Een probleem die nog veel mensen ervaren, is dat de hond zijn of haar leiband probeert af te krijgen. Voor dit probleem is er slecht één oplossing. Dit is een leiband die kan worden vastgemaakt niet enkel rond de hals maar ook rond buik.
  4. Aggressief gedrag tegenover andere honden en mensen tijdens het wandelen. Dit kan twee oorzaken hebben, dominantie en/of het beschermen van het baasje. Het klinkt moeilijk maar het is belangrijk je hond geen aandacht te geven wanneer hij of zij dit doet. Het zal de hond alleen maar aanmoedigen dit gedrag verder te vertonen.

Plassen in huis

Iedereen heeft hier ervaring mee, een puppy tot zelfs volwassen honden, het is een veelvoorkomend probleem. Bij plassen in huis geldt dezelfde aanpak.

  1. Wat je ook doet, wrijf je hond niet met zijn neus in zijn plas. Sommige dierenartsen maken zelfs de fout om dit aan te raden. De waarheid is, de stoffen in de urine kunnen het neusweefsel van je hond beschadigen. Doe het dus niet.
  2. Territoriaal gedrag tot het niet goed beseffen van fout gedrag kunnen oorzaken zijn. Het is belangrijk beide aan te pakken. Wolven zullen urineren om het territorium van hun roedel af te bakenen. Dit is vergelijkbaar met je hond. Hij zal in huis urineren om duidelijk te maken wat zijn domein is.
  3. Net zoals bij het storend gedrag bij wandelen is ook hier de oplossing negeren. Ga niet roepen naar je hond, dit wordt gezien als aandacht. Dus zal het probleem zich blijven voordoen.
  4. Beloon je hond wanneer hij of zij buiten heeft geplast. Je kan hem even knuffelen of hem een snack geven, er zijn vele manieren om je hond te belonen.

Blaffen en opspringen

  1. Blaffen is voor de hond iets natuurlijks, maar soms kan het storend worden als hiervoor geen reden is. Negeer je hond, zelf gaan roepen wordt gezien als aandacht of zelfs meedoen met het blaffen.
  2. Wanneer je hond tegen je gaat opspringen, geef hem of haar dan een time - out, geef hierbij je hond zeker geen aandacht. Breng je hond bijvoorbeeld naar een andere kamer, maar doe dit niet langer dan twee minuten. Indien je dit langer doet vergeet je hond waarvoor hij gestraft werd, en heeft de straf geen effect.

Tot slot

Dit zijn de drie meest voorkomende problemen. Ze zijn gemakkelijk te voorkomen door je hond vroeg het juiste gedrag aan te leren. Maar hoe oud je hond ook is, deze problemen kunnen altijd worden opgelost. Het kost misschien wat tijd en werk, maar het is de moeite waard voor de relatie tussen hond en baasje.
© 2011 - 2019 Sandra1987, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Help! Mijn hond trekt aan de leiband!Help! Mijn hond trekt aan de leiband!Iedere hondenliefhebber krijgt er vroeg of laat mee te maken. Wanneer je uit gaat wandelen met je hond zorgt je trouwe v…
Jaloers gedrag bij hondenJaloers gedrag bij hondenHonden kunnen jaloers gedrag gaan vertonen door bijvoorbeeld een verandering in de gezinssamenstelling. Er kan een huisd…
Gezondheidsproblemen bij honden: Angsten en fobieënNet zoals bij mensen worden emoties bij honden chemisch aangestuurd. Emoties zoals angst en fobieën kunnen zich dan ook…
De groei en ontwikkeling van de hondDe groei en ontwikkeling van de hondDe hond word geboren en kan dan nog lang niet alles wat een volwassen hond kan, het zelfde als bij mensen baby's. Er moe…
Doggydance voor de actieve hondDoggydance voor de actieve hondDansende honden en waarom ook niet. Ze bewegen immers al genoeg en waarom dan niet samen met de baas in de vorm van een…
Bronnen en referenties
  • Internet, Wikipedia Commons, http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4f/Zwitsersewitteherder.jpg
  • Afbeelding bron 1: ElsBrinkerink at Dutch Wikipedia, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Gedragsproblemen bij de hond"

Reacties

Hugette, 13-10-2014 08:18 #4
Morgen, sinds kort trekt onze Belgische scheper planten uit. Onze hond is heel actief en we spenderen veel tijd met hem. Hij is gesterliseerd en ik ga dagelijks wandelen met hem. Wat kan ik eraan doen? Vriendelijke groeten, hugette

Sandra, 24-09-2012 14:59 #3
Hallo,

Heb sinds vorig jaar oktober een hond in huis. Ze komt uit een roedel, inmiddels 3 jaar, kruising mastine espagnol/boxer, luistert goed en vriendelijk naar alles en iedereen, maar wel nieuwsgierig. Toch doet ze steeds haar nekharen overeind bij elke hond die ze ziet, verlaagd dr kop, maakt geen geluid en dat ook bij degene die ze al kent. Bij kennismaking gaan ze wel snel weer plat. Dit doet ze ook als ze n dolle bui heeft en gaat rondjes rennen als n gek. Verder schat van een beest en niks mis mee, maar…
Mijn ouders hebben ook een hond, een vrouwtje van 13 jaar ongeveer. Sinds kort urineert mijn hond bij mijn ouders in huis. Afgelopen weekend was dat wel heel erg. De vorige eigenaar vertelde me dat het dominantie was (had zelf al een vermoede) en dat ik haar neus erin moest wrijven. Toen kwam ik uw artikel tegen en weet het ff niet meer. Mijn moeder is er niet blij mee en ik al niet blijer. Is het misschien verstandig om haar eigen kussen mee te nemen en haar daarop te laten liggen?

Mijn vorige reactie probeerde ik via mijn telefoon, maar dat is niet goed gegaan, Sorry

Met vriendelijke groeten,

Sandra

Sandra, 24-09-2012 14:38 #2
Hallo,

Sinds vorig jaar oktober heb ik een hond in huis. Ze komt uit een roedel van nog 5 honden, is netjes opgevoed, luistert goed en met andere honden gaat het los tot op heden goed. Ze doet wel bij elke ons de haren op de rug omhoog, bij ontmoeting gaat dat weer naar beneden.

A. Olde Meierink, 17-02-2011 17:30 #1
Ik heb een hond van 1 jaar oud en deze is al 2 maal aangevallen door dezelfde herdershond die losliep in een losloopgebied? Deze herder is 1 jaar oud en heeft sinds 5weken een herderspup om zich heen. Kan dit de rede zijn om aan te gaan vallen terwijl mijn hond niets deed en gewoon liep te snuffelen in het gras? Reactie infoteur, 26-02-2011
Dit kan inderdaad de reden zijn. Als je hond te dicht in de buurt komt van de moeder of de pup kan de moeder agressief worden, dus dit heb je goed gezien ;) Maar ik zou in ieder geval de eigenaar van de hond hierover aanspreken. Agressief is gevaarlijk, zeker op een openbare plaats. Zou het erg vinden moest je hond gevaarlijk gebeten worden of erger. Misschien is het beter voor de eigenaar van de andere hond om deze voorlopig niet zonder leiband te laten lopen. Hou me op te hoogte? :)))

Infoteur: Sandra1987
Gepubliceerd: 22-01-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 4
Schrijf mee!