InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Rasbeschrijving kat: De Maine Coon

Rasbeschrijving kat: De Maine Coon

Rasbeschrijving kat: De Maine Coon Eén van de meest bekende en mooiste kattenrassen is de Maine Coon. Zijn lange haren en zachte ogen geven dit ras een hoog knuffelgehalte. Hoewel zijn grote formaat mogelijk meer kans geeft op aandoeningen zoals heupdysplasie en patellaluxatie, is dit ras nog steeds één van de meest voorkomende en gekochte kattenrassen. Ook bij het kweken met andere rassen kunnen ze zelfs generaties later nog hun stempel drukken op hun nakomelingen.

Herkomst

De herkomst van de Maine Coon is tot op heden nog niet helemaal duidelijk. Wel is duidelijk dat de oorsprong van dit ras te vinden is in de Vereenigde staten. Verder bestaan er vele theorieën en volksverhalen over het ontstaan van de Maine Coon.

Eén van deze volksverhalen dateert uit de tijd van Marie Antoinette. Wanneer zij probeerde om Frankrijk te ontvluchten zou zij de hulp hebben ingeroepen van kapitein Samuel Clough. Zo zou zij zes langharige Turkse Angorakatten op het schip hebben geladen die zo hun weg vonden naar de Vereenigde Staten. Hoewel Antoinette nooit de Vereenigde Staten zou bereiken, haar katten bereikten Amerika wel. Daar zouden ze gekweekt hebben met enkele lokale rassen die aanleiding zouden gegeven hebben tot de hedendaagse Maine Coon.

Een tweede verhaal handelt over Kapitein Charles Coon die zijn katten meenam op zijn schip. Wanneer hij aanmeerde in Groot - Brittannië zouden deze katten gekweekt hebben met lokale katten. De nakomelingen werden Coon's katten genoemd.

Een derde theorie, maar genetisch onmogelijk is de theorie dat de Main Coon een kruising zou zijn tussen een lynx en een wasbeer. Het uiterlijk doet dit misschien wel vermoeden maar dit is niet mogelijk. Deze theorie is dus compleet verwaarloosbaar.

De theorie die tot op de dag vandaag het meest wordt aangenomen als waarheid is deze van de kruising van twee kattenrassen. Kortharige gedomesticeerde katten en langharige katten die werden meegebracht van overzee. Door de sterke gelijkenis met de Noorse boskat worden de Vikings ook in verband gebracht met dit ras.

Uiterlijke kenmerken

Zilverkleurige Maine Coon / Bron: Barry Wom, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Zilverkleurige Maine Coon / Bron: Barry Wom, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
Vergeleken met andere gedomesticeerde huiskatten heeft de Maine Coon een nogal log uitzicht. Verder is zeer typerend voor dit ras de dicht behaarde staart. Verder kenmerkend bij dit ras is de halflang tot langharigheid.

De Maine Coon behoort tot één van de grootste gedomisticeerde kattensoorten ter wereld. Katers kunnen een gewicht van 7 tot 11 kilogram bereiken, bij kattinnen is dit 5 tot 7 kg. Hun lengte, inclusief de staart kan wel tot 100 cm bedragen.

Bij de Maine Coon komen vrijwel alle kleurvariaties voor, alhoewel niet alle aanvaard worden volgens de rasstandaard. Bijna alle oogkleuren worden aanvaard, behalve twee verschillende oogkleuren bij niet witte katten. Het haarkleed is vooral bedoelt om weerstand te bieden tegen extreme kou.

Gezondheid

Door zijn formaat is het bijna vanzelfsprekend dat hierbij ook soms medische problemen komen te kijken. Heupdysplasie is jammer genoeg een veel voorkomend probleem bij dit ras. Heupdysplasie is zoals de naam doet vermoeden een dislocatie van het heupgewricht die kan lijden tot verlamming.

Verder is er bij dit ras ook nog een verhoogde kans op hartfalen en spieratrofie. Ook is er kans op nierfalen, al komt deze laatste bij meeste kattenrassen voor en is deze totaal niet rasgebonden.
© 2011 - 2019 Sandra1987, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De Main Coon als huiskatDe Main Coon vind zijn oorsprong in Amerika. Er zijn veel verhalen over de oorsprong van dit ras. Een populair broodjeaa…
Katten: De prachtige grote Maine CoonKatten: De prachtige grote Maine CoonDe Maine Coon is een grote kat en een van de oudste natuurrassen van Amerika. Dat de Maine Coon in het officiële staatsw…
Heupdysplasie bij baby'sHeupdysplasie bij baby's. Regelmatig zie je baby's waarbij de beentjes in spreidstand staan. Waarom is dit? Wat voor aan…
Halflanghaar kattenHalflanghaar kattenDoor de jaren heen zijn er talloze raskatten ontstaan. Raskatten worden speciaal gefokt om aan internationaal geldende s…
Heupprobleem bij de hond: heupdysplasie of HDHeupprobleem bij de hond: heupdysplasie of HDHeupdysplasie (vaak kortweg HD) genoemd, is een erfelijke afwijking die bij honden voorkomt. In het algemeen kan worden…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Skeeze, Pixabay
  • Internet, WIKIPEDIA,http://nl.wikipedia.org/wiki/Maine_Coon Internet, WIKIPEDIA, http://en.wikipedia.org/wiki/Maine_Coon
  • Afbeelding bron 1: Barry Wom, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "Rasbeschrijving kat: De Maine Coon"

Infoteur: Sandra1987
Gepubliceerd: 24-01-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!