InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Konijnenhok kopen, tips

Konijnenhok kopen, tips

Als je een konijnenhok gaat kopen dan is het verstandig om op een aantal punten te letten. Er zijn speciale konijnenhokken voor in de winter te koop. Als je een konijn in de woonkamer wilt hebben, dan kun je daarvoor een konijnenkooi kopen. Welke soorten konijnenhokken er te koop zijn vind je in dit artikel. Daarnaast staan er tips in voor de aanschaf van een konijnenhok.

Konijnenhok voor de winterperiode

Konijnenhokken kun je voor ieder jaargetijde kopen. Dit kan omdat er diverse hokken te koop zijn die bestaan uit verschillende materialen voor de verschillende jaargetijden. Voor de winter kun je een speciaal hok aanschaffen. Goedkope konijnenhokken voor in de winter bestaan uit materiaal waardoor het konijn geen koude pootjes krijgt, en zich lekker kan terug trekken in een comfortabel hoekje. Ook zijn er hokken te koop waarin je gordijntjes kunt hangen tegen de kou.

Soorten konijnenhokken

Konijnenhokken zijn er in vele soorten en maten te koop. Grofweg kun je al die hokken indelen in vier hoofdgroepen:
  • Kleine konijnenhokken
  • Grote konijnenhokken
  • Konijnenhokken voor buiten
  • Konijnenrennen

Kleine en grote konijnenhokken

Afhankelijk van het soort konijn, en de grootte, kies je een passend hok. De meeste mensen kiezen op basis van dit gegeven. Je kunt natuurlijk ook voor een kleiner konijn een luxe groot hok aanschaffen. Andersom kan ook, dat je eerst bekijkt hoeveel plek je hebt voor een konijnenhok en daar later een konijn bij zoekt. Als je een konijn in de woonkamer wilt hebben, dan kun je een konijnenkooi kopen. Deze is kleiner dan een hok.

Buitenhokken en konijnenrennen

Als je het konijn lekker in de frisse buitenlucht wilt laten wonen, dan koop je een buitenhok. Zoek een mooie plek ervoor in de tuin. Een half schaduwrijke plek is het beste omdat het konijn dan niet de hele dag in volle zon zit. Let ook op de windrichting. Zorg er voor dat het niet naar binnen kan regenen en waaien. Het hok moet zo droog mogelijk blijven voor het welzijn van het konijn. Als je het konijn meer wilt laten bewegen dan koop je een konijnenren. Dit is een speciaal ontworpen hok zodat het konijn veel bewegingsruimte krijgt.

Tips voor het kopen van een konijnenhok

Om het gemakkelijker te maken in de keuze voor welk konijnenhok je kiest bij de aanschaf staan hieronder enkele nuttige tips op een rij.

Grootte van het hok

Heb je al een konijn, of weet je al welk ras je wilt hebben? Dan zoek je een passend hok bij de grootte van het konijn. Een hok dat voldoet biedt voldoende bewegingsruimte voor het konijn.

Meer dan één konijn?

Als je meer dan één konijn in een hok laat wonen, zorg er dan voor dat het konijnenhok een extra etage heeft. Dit is belangrijk zodat de konijnen zich kunnen afzonderen van elkaar als ze dit willen. Dit geeft meer rust voor de konijnen. Een konijnenren biedt de uitkomst.

Speeltjes

Een konijn kan zich goed vermaken met leuke uitdagende speeltjes. In de dierenwinkel kun je kiezen uit een groot assortiment aan speelgoed. Twee à drie speeltjes is vaak genoeg.

Schoonmaken

Net als jijzelf wil een konijn ook een schone leefruimte. Een konijnenhok maak je één keer per week schoon. Je doet dit door alle speeltjes, voederbakjes en drinkflesjes eruit te halen. Daarna maak je het hok helemaal schoon met water en zet je alles terug.

Bodem bedekken

De bodem van het konijnenhok bedek je met stro. Dit isoleert goed en ligt lekker comfortabel voor het konijn.
Gerelateerde artikelen
Het verzorgen van een konijnHet verzorgen van een konijnHet is belangrijk om je konijn goed te verzorgen. Maar hoe kun je je konijn het beste verzorgen? Wat voor hok kun je je…
Konijnen: een konijnenhok maken of kopenKonijnen: een konijnenhok maken of kopenHet maken van een konijnenhok vereist nogal wat. Veel mensen maken hun eigen hok voor een konijn. Het kan worden gemaakt…
Hoe verzorg ik een konijnKonijnen behoren tot de groep van populaire huisdieren. Weet u bijvoorbeeld dat u een konijn gewoon zindelijk kunt maken…
Zelf een konijnenhok bouwen, hoe ga je te werk?Zelf een konijnenhok bouwen, hoe ga je te werk?In de winkel kun je vele verschillende konijnenhokken kopen, voor binnen of voor buiten. Maar als je een beetje handig b…
De huisvesting van je konijnDe huisvesting van je konijnNa de hond en de kat is het konijn een van de populairste huisdieren. En terecht. Een konijn is een vriendelijk dier, da…

Reageer op het artikel "Konijnenhok kopen, tips"

Infoteur: Jozzie
Gepubliceerd: 10-01-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!