InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Nieuwe kat, nieuw interieur … oei!

Nieuwe kat, nieuw interieur … oei!

Nieuwe kat, nieuw interieur … oei! Een nieuwe kat en een nieuwe bank of stoel … dat wil nog wel eens mis gaan, als de kat de nieuwe bank of stoel als een krabpaal gaat gebruiken. Maar het hoeft geen probleem te zijn als je de juiste voorzorgsmaatregelen treft.

Algemeen

Een kitten start rond de vijf weken oud met soorteigen gedrag. Soorteigen gedrag is iets wat bij het dier hoort en daar ontkom je dus niet aan. Daar hoort het nagelscherpen nu eenmaal bij. De nagels van de kat kent twee “standen” en dat is de normale ruststand van de nagels, wat wij als ingetrokken nagels kenmerken (je ziet ze dus niet) en de uitgetrokken nagels en dat zijn de nagels die we zien als de kat onder andere de nagels gaat scherpen.

Scherpen

Het scherpen van de nagels is eigenlijk niet specifiek het scherpen, het is eerder onderdeel van het totale toilet van de kat. Het scherpen is ook, en misschien wel voornamelijk, het markeren. Kliertjes in de voetjes geven feromonen af (geurstof) en zo kan de kat een veilig eigen gebied afzetten. Buiten kennen we de onderste gedeelten van de bomen met krassen wel. De bomen zijn ook onderdeel van het territorium.

Als de kat binnen moet blijven en er is niets specifieks voor de kat, dan zal deze iets anders gaan gebruiken en de bank kan daar prima dienst voor doen. Deze de nieuwe bank, want daar is nog geen geur op afgezet, kan dus gebruikt worden als krabpaal. De volwassen kat heeft – als het goed is – in de loop der tijd ondervonden wat wel en wat niet, maar de jonge kat moet dit proces nog leren. Als eigenaar moet je wel consequent in je gedrag blijven, want de kat heeft snel genoeg door, hoever ze kan gaan en verder.

Wat te doen?

Plantenspuit

Bij een kitten is het sowieso handig een plantenspuit binnen handbereik te hebben. Een kat na verloop van tijd straffen voor iets wat ze gedaan heeft, heeft geen zien. Als de kat / het kitten iets doet, moet je haar meteen bestraffen en een regendouche zal de kat niet op prijs stellen en snappen dat ze iets doet wat niet mag. Zo ook in de beginfase de bank, stoelen, deurposten en dergelijke voor het krabben in de gaten houden. Een plantenspuit is dus goed, slaan of door elkaar rammelen, is niet goed en zal de relatie tussen de eigenaar en kat geen goed doen.

Krabpaal

Daarnaast is het goed een krabpaal of krabmat te hebben. Het zijn speciale palen met stevig touw omwonden (sisal) of een ruwe mat die stevig gevlochten is. Daar kunnen de nageltjes van de kat prima ingezet worden. Help de kat het te vinden en daar de krabneigingen op bot te vieren. Maak er bijvoorbeeld zelf een speeltje aan vast waar ze op af zal komen (laat het bewegen). Er zijn krabpalen die prima in het interieur opgaan, maar ook eenvoudige kleine krabpalen met een plateau waar de kat op kan kaan zitten of liggen. De prijzen variëren van € 10,00 tot uitgebouwde krabpalen met verschillende plateaus, huisjes en handmatjes ter waarde van € 400,00 en alles wat er tussen zit.

Tenslotte kan het geen kwaad wat valeriaan of catnip op de krabpaal te spuiten.

Speeltjes

Speeltjes wil zeggen "aandacht" en dat is ook goed voor de kat. Wat speeltjes in huis (soms opgevuld met kattekruid) waar de kat zelf mee aan de slag kan en wat haar bezighoudt, maar ook speeltjes waar je als eigenaar de kat de benodigde aandacht geeft. Zeker het kitten moet haar plaatsje nog vinden en dan is aandacht niet verkeerd. Zo gaat ze zich snel thuis voelen. Combineer dit met de eerder besproken krabpaal, de plantenspuit in de aanslag en de kat zal het meubilair met rust laten.

Let op het interieur

Het blijft belangrijk om in de eerste fase op het meubilair, gordijnen etc. te blijven letten. Enkele rafels kunnen voor de eigenaar iets zijn “ach het is oud, dat maakt niet uit”, maar het duurt, als je het toelaat, alleen maar langer om het af te leren.

Als je er even niet bent en de kat zit nog in het leergedrag, zet de kat dan bij voorkeur apart met een krabpaal. Maar dit kan niet altijd en dan is het goed om datgene waar de kat graag de nagels in zet en niet mag, af te dekken. Laat de krabpaal in de ruimte en leg wat speeltjes neer. Ze met natuurlijk een kattenbak hebben voor de behoefte en twee bakjes (voor eten en drinken). Soms kan een radio, niet te hard, ook nog wel eens prettig zijn voor de kat.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Eigen kat - Annastaal

Reageer op het artikel "Nieuwe kat, nieuw interieur … oei!"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 31-12-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Special: Katten
Schrijf mee!