InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Kattenkruid of catnip: een ongevaarlijke drug voor uw kat

Kattenkruid of catnip: een ongevaarlijke drug voor uw kat

Kattenkruid of catnip: een ongevaarlijke drug voor uw kat Wist u dat uw kat high kan worden? Kattenkruid of catnip is een ongevaarlijk stimulerend middel dat u in de dierenwinkel kan kopen of zelf kan kweken. Slechts zestig procent van de katten heeft het in zich om van dit kruid te genieten. De werkzame bestanddelen bereiken de hersenen van uw kat alleen als deze een bepaald gen bezit.

Wat is kattenkruid?

Kattenkruid (ook bekend onder de naam nepeta of catnip) is een plant die tot de familie van de lipbloemigen (labiatae) behoort en die op natuurlijke wijze in Europa, Afrika en Azië groeit. De plant heeft driehoekige, getande blaadjes die een mentholgeur afscheiden en in de zomer tooit het zich met lavendelblauwe bloemen. Er zijn meer dan tweehonderd soorten waarvan er slechts enkele in ons klimaat kunnen groeien.

Sinds de 15de eeuw wordt het vaak gebruikt in homeopathische middelen voor mensen. Voordat thee geïmporteerd werd uit het oosten was nepeta zelfs de meest gedronken thee in Europa.

Reageert uw kat op kattenkruid?

Slechts zestig procent van alle katten krijgen een trip van kattenkruid. Zelfs van bijvoorbeeld leeuwen en tijgers is geweten dat ze helemaal weg zijn van catnip. De gevoeligheid is erfelijk; katten hebben er een speciaal gen voor nodig. Jonge katten en kittens staan er over het algemeen minder open voor en de interesse neemt toe met het ouder worden.

Alleen de ervaring kan leren of uw kat er al dan voor uit de bol zal gaan. Strooi dus een beetje catnip (al dan niet gedroogd) voor de neus van uw kat en kijk wat er gebeurt. Heeft uw kat het catnip-gen niet overgeërfd, dan gebeurt er niets. Heeft zij het wel, dan zal ze na enkele seconden in een gelukzalige toestand verkeren. De kat begint zich dramatisch miauwend doorheen het kruid te rollen, ze rekt en strekt zich erover uit, wrijft haar neus erin en ziet er perfect gelukkig uit. De show duurt hooguit tien mintuten en het is aangeraden uw kat ondertussen met rust te laten. Ze is even van de wereld en zelfs de liefste poes kan op een catnip moment haar klauwen tonen. Om ruzies te voorkomen kan kattenkruid dan ook best niet aan meerdere katten tegelijk gegeven worden.

Werkzame bestanddelen

Kattenkruid bevat nepetalactone; dat is een substantie die de plant produceert tegen insecten. Er wordt verondersteld dat deze stof hetzelfde effect heeft dan feromonen bij katachtigen. Eén van de actieve bestanddelen van nepeta (actinidine) zit ook in het bij katten populaire valeriaan. Tot dusver kon geen enkele verslaving of toxiciteit worden vastgesteld bij de kat. Kattenkruid is dus niet giftig.

Kattenkruid kopen en kweken

Gedroogd kattenkruid

Kattenkruid kan je gemakkelijk in gedroogde vorm kopen. Deze kan je het best in de diepvriezer bewaren, omdat de kracht ervan door UV-straling verdwijnt. Gedroogd kattenkruid wordt ook in kattenspeeltjes verwerkt.

Kattenkruid olie

Kattenkruidolie bevat naast nepetalactone (40%), ook oliën van gewone planten zoals citral, gerianol, citronellol, nerol en limoen.

Catnip spray

Catnip in sprayvorm is ideaal om oude speeltjes of krabpalen mee te besproeien om deze opnieuw aantrekkelijk te maken voor de kat.

Catnip bubbles

Met een potje catnip bubbles kan je blaasbellen maken waarin catnip is verwerkt. De kat zal de bellen met plezier proberen te vangen.

Vers kattenkruid

Vers kattenkruid kan je in de tuin of als kamerplant kweken. De plant groeit gemakkelijk, vooral in de volle zon, en in de tuin moet je oppassen dat het de andere planten niet overwoekert. Het beste kattenkruid is de wilde soort, Nepeta Cataria, maar Nepeta Faassenii is gemakkelijker te vinden. Je kan vers kattenkruid in zijn natuurlijke, ongedroogde vorm aan de kat geven of enkele blaadjes onder zijn eten mengen. Ook koude catnip thee is populair. Verwar vers kattenkruid niet met de planten die in de dierenwinkel worden verkocht onder de naam kattengras. In werkelijkheid zijn dat gerst, haver of tarwekiemen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Stress bij katten - Natuurlijke oplossingenStress bij katten - Natuurlijke oplossingenKatten zijn over het algemeen ontspannen en evenwichtige huisdieren. Toch kan hun gedrag in bepaalde situaties (bijvoorb…
De geneeskracht van wild kattenkruidDe geneeskracht van wild kattenkruidKattenkruid is een plant die een meter hoog kan worden en grijze stengels heeft. Van oorsprong groeit kattenkruid in het…
Planten die muggen wegjagenPlanten die muggen wegjagenMuggen, insecten die vooral in de zomer voorkomen en u bijten. Heel vervelend. Gelukkig kunt u er iets tegen doen. In di…
De krabpaal: een handig kattenmeubel voor de binnenkatDe krabpaal: een handig kattenmeubel voor de binnenkatElke kat heeft de behoefte om te krabben, zodat zijn nageltjes niet te lang worden. Katten die buiten leven zullen hun k…
Vaste planten met geurende bladerenVaste planten met geurende bladerenEen lekker geurende plant in de tuin voegt veel toe aan de beleving van de tuin. Vaak komt de geur van de bloemen die de…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Kattenkruid of catnip: een ongevaarlijke drug voor uw kat"

Reacties

Ab, 30-03-2014 14:15 #4
Leuk artikel. Mijn kat is gek op catnip. Maar… homeopathische middelen vanaf de 15e eeuw? De Duitse arts en chemicus Samuel Hahnemann (1755-1843) wordt in het algemeen beschouwd als grondlegger van de homeopathie. Hij leefde dus 400 jaar later!

Moniek, 28-05-2012 14:42 #3
Bij de intratuin kun je kattenkruid plantjes kopen. Ze hebben daar 3 soorten.
Groetjes Moniek

Bridget Bogemans, 23-05-2012 13:34 #2
Ik ben juist samen met mijn katjes verhuisd naar een appartement met een klein tuintje aan en ik zou dit graag katvriendelijk willen maken, dus ook met plantjes en bloemen die niet GIFTIG zijn. Het probleem is nu dat ik niet weet waar ik aan kattenkruid kan geraken. In dierenwinkels kennen ze enkel de gedroogde vorm voor in speeltjes en in bloemen en plantenzaken bekijken ze mij precies alsof ik iets vraag dat van een andere planeet komt! Wie kan mij hierbij helpen zodat ik mijn katjes gelukkig kan maken. Het liefst in de omgeving van Oostende.

Magda Varekamp, 02-08-2010 15:03 #1
Jarenlang woonde ik in het buitenland en kocht daar (USA) altijd gedroogde catnip (ibulk) voor onze katten. Biologisch zelfs. Sinds 2 jaar ben ik weer terug in Nederland en ben er hier via het web al heel lang naar aan het zoeken. Ook de dierenwinkels hier in de buurt leveren niets op (voor zover ik de winkels ken). Behalve dan speeltjes met catnip erin. Waar kan ik dit spul gewoon ergens los kopen? Zou fijn zijn hier in de buurt (Rouveen - Zwolle) of in Utrecht.

Infoteur: Avalon
Laatste update: 17-06-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Special: Poezen
Reacties: 4
Schrijf mee!