InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > De krabmat en krabplank: Alternatieven voor de krabpaal

De krabmat en krabplank: Alternatieven voor de krabpaal

De krabmat en krabplank: Alternatieven voor de krabpaal Elke kat heeft de neiging om zijn klauwtjes te krabben. Ook binnenkatten die geen mogelijkheid hebben om aan een boom te gaan krabben. Vaak kopen eigenaars van deze katten een krabpaal, maar een goedkoper en plaatsbesparend alternatief kan de krabmat of de krabplank zijn. Bovendien kunnen de krabmat en krabplank veel beter over meubels en behangpapier geplaatst worden die de kat zou willen vernielen.
Een krabmat/plank uit houtvezelplaat / Bron: Arria Belli, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)Een krabmat/plank uit houtvezelplaat / Bron: Arria Belli, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)

Wat zijn krabmatten en krabplanken?

Krabmatten en krabplanken zijn krabplekken die een goedkoper alternatief vormen voor een krabpaal. Bovendien nemen ze veel minder plaats in beslag dan een krabpaal of een ander kattenmeubel waaraan gekrabd kan worden zoals een krabton of kattentoren. Het verschil tussen de krabmat enerzijds en de krabplank anderzijds is vooral de structuur van beiden. De krabplank is hard, stevig en duurzaam, terwijl de krabmat veel buigzamer qua structuur is. Hiervoor leent de krabmat zich beter om op de grond geplaatst te worden of om over zachte objecten gehangen te worden. Een krabplank is dan weer ideaal om tegen stevig behang of zware meubels geplaatst te worden.

Plaatsing van een krabplank of krabmat

Elke krabplek voor een kat dient strategisch geplaatst te worden. Men doet dit het best op een plek waar de kat vaak voorbij komt. Een krabmat of krabplank verstoppen in een klein hoekje is dus geen goed idee, want anders zal deze door de kat voorbijgelopen worden. Krabt je kat aan een bepaald meubel, een stuk behangpapier of een andere ongewenste plek? Dan zijn de krabmat en krabplank de ideale oplossingen en zelfs veel handiger dan een krabpaal. Plaats de krabmat of krabplank gewoon over het meubel of behang dat je kat aan het vernielen is en de kat zal verder krabben op de geplaatste krabmat of krabplank. Idealiter is die ene krabplank of krabmat niet de enige plek waar je kat kan krabben. Voorzie meerdere krabmatten, krabplanken of beter, plaats ook nog een extra krabpaal of krabton. Deze laatste twee zijn iets makkelijker te bereiken voor de kant (staan vaak verder van een muur af en kunnen langs verschillende kanten bekrabd worden) en zullen daarom vaker gefrequenteerd worden. Zeker wanneer je meerdere binnenkatten hebt is het nodig om diverse krabplekken te hebben omdat de katten anders in conflict kunnen komen over wie de krabplek mag gebruiken.

Zelfgemaakte krabplank uit hout en sisaltouw / Bron: Jess, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)Zelfgemaakte krabplank uit hout en sisaltouw / Bron: Jess, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)

Zelf een krabplank of krabmat maken

Krabmatten en krabplanken kan je vrij goedkoop aankopen in de meeste dierenspeciaalzaken, maar kan je deze ook zeer eenvoudig zelf maken. Om een krabplank te maken kan je een plank nemen en hier enkele lagen geschikt behangpapier of karton over plakken. Ook kan je er voor kiezen om sisaltouw te kopen en dit ronde de plank te wikkelen. Een krabmat is eveneens zeer eenvoudig te maken; bijvoorbeeld karton. Het zelf vervaardigen van de krabplank en krabmat laat je toe om deze te personaliseren en aan te passen aan je eigen interieur. Indien de kat zich niet zo aangetrokken voelt tot je zelfgemaakte creatie, kan je er altijd wat kattenkruid (ook bekend onder haar Engelse naam catnip) spray op spuiten. Op deze manier zal je kat meer geneigd zijn om de krabmat of krabplank op te zoeken.

Lees verder

© 2018 Willibrordus, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: GerDukes, Pixabay
  • Designsponge, http://www.designsponge.com/2009/01/diy-project-recycled-cardboard-kitty-pad.html, bezocht op 10-05-2018
  • Afbeelding bron 1: Arria Belli, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)
  • Afbeelding bron 2: Jess, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)

Reageer op het artikel "De krabmat en krabplank: Alternatieven voor de krabpaal"

Infoteur: Willibrordus
Gepubliceerd: 11-05-2018
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Special: Kattenmeubelen
Schrijf mee!