InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Krolsheid en Sterilisatie / Castratie bij poezen

Krolsheid en Sterilisatie / Castratie bij poezen

Krolsheid en Sterilisatie / Castratie bij poezen Ongeveer 6 maanden oud en je lieve onschuldige poes houdt van de een op de andere dag niet meer op met miauwen? Ze loopt zoekend rond en lijkt wel verliefd op je schoenen; zo hard staat ze er mee te vrijen! Dan kan het wel eens zover zijn... ze is KROLS. Wat zijn de kenmerken van een krolsheid bij poezen en moet je wel of niet laten sterilisen / castreren bij de dierenarts en wat houdt castratie / sterilisatie in? Is de pil een optie voor je kitten? In dit artikel vindt je meer informatie.

Wanneer is je poes krols?

Krolsheid kan bij poezen beginnen tussen de 4 en 12 maanden. Als het via een 'normale' cyclus verloopt dan zal dit 1 maal per vier weken plaats vinden. Toch kan je jonge poes onregelmatig krols zijn en het dus vaker of minder vaak hebben. Zodra de krolse periode is aangebroken duurt deze meestal 9 tot 14 dagen. Echter ook dit kan korter of langer duren.

Hoe herken je een krolse poes

  • onrustig / zoekend zijn
  • in huis urine achterlaten
  • langdurig en luidruchtig miauwen
  • met de buik op de grond schuren
  • veelvuldig aangehaald willen worden
  • met de kont omhoog gaan bij aanraking

Wat kun je doen in de krolse periode

Er is weinig tegen te doen op het moment dat de poes krols is. Laat je kat vooral niet naar buiten omdat de kans dan groot is dat zij zwanger terugkomt. Enige wat er opzit is de tijd 'uitzitten' en naar mijn persoonlijke mening. Wat extra aandacht en verwennerij te geven. Let wel: een nestje op een jonge leeftijd zoals 6 maanden is slecht voor je poes.

Gevolgen van sterilisatie en castratie bij poezen en katers

castratie / sterilisatie kan zowel bij een poes als kater.
Bij sterilisatie worden alleen de eier- of zaadleiders doorgeknipt of afgebonden, de poes blijft krols en de kater blijft spuiten, alleen kan er niet meer worden voortgeplant. Om deze reden zal de dierenarts altijd kiezen voor castratie in plaats van sterilisatie.
Bij castratie worden alle inwendige (bij de poes) of uitwendige (bij de kater) geslachtsorganen weggehaald. De poes of kater wordt daarna niet meer krols en zal naar alle waarschijnlijkheid wat rustiger worden omdat de voortplantingsdrift afneemt. Ook kan je poes wat 'voller' worden, dus toenemen in gewicht. In geval van een binnenkat goed om toch de hoeveelheid voeding in de gaten te houden. Het volstaat om de hoeveelheid aan te houden die op de verpakking van de voeding staat.

Een enkele keer wordt een poes na castratie toch weer krols, dan is er wat blijven zitten en zal ze helaas weer onder het mes moeten. Zwanger kan ze niet meer worden maar voor een poes is het geen pretje om iedere keer krols te worden terwijl ze niet gedekt wordt.

Ook is het van belang dat je de ingreep laat doen op het moment dat je poes niet krols is. De ingreep is zwaarder voor de poes als ze nog wel krols is. Dus begint je poes krolsheid te vertonen; bel dan met de dierenarts en plan de afspraak voor een aantal weken later. Maar wacht niet te lang, want dan kan ze opnieuw krols zijn. Zodra de poes ophoudt met miauwen, is het niet zo dat ze per definitie ook niet meer krols is. Soms is een poes nog wel krols, terwijl je het al niet meer zo goed aan haar gedrag merkt. De dierenarts kan voor je bepalen of ze wel of niet meer krols is. Ook kan er soms besloten worden de ingreep wel te laten plaatsvinden terwijl ze nog wel krols is omdat de periodes elkaar dermate snel opvolgen dat het bijna onmogelijk wordt krolsvrije datum te plannen.

De castratie als ingreep

Uiteraard doet iedere dierenartspraktijk de sterilisatie of castratie op zijn of haar eigen wijze, maar castratie van mijn poes heb ik laten doen bij een, naar mijn mening, zeer kundig dierenarts.

Mijn poes moest de avond voor de ochtend van de operatie nuchter zijn vanaf 18:00 uur. Dus geen eten meer na 18:00 uur. Wel water uiteraard. 's Ochtends mijn poes gebracht en eerst doorgesproken hoe het met met haar is en een kleine checkup van haar conditie. Vervolgens een spuitje met een lage concentratie sedatiemiddel en daarna scheren van het buikgedeelte. Bij de operatie werd gasnarcose gebruikt. Een middel dat over het algemeen wat duurder is dan 'gewoon' narcosemiddel maar veel voordelen kent voor het dier.

Vervolgens begint de ingreep waar het om gaat. Mijn poes ligt aan een monitor waarbij de hartslag en andere waardes worden gemeten. In het midden van de buik wordt een klein sneetje gemaakt. De eierstok wordt een stukje uit de buik gehaald en met een draad worden een aantal gedeeltes afgebonden. Vervolgens wordt er een klein gedeelte verwijderd. Daarna gebeurdt hetzelfde met de tweede eierstok.

De dierenarts kon in het geval van mijn poes zien dat ze nog steeds krols was, omdat haar eierstokken opgezet waren. Tevens komt het soms voor dat de eierstokken ontstoken zijn. Ook dit is zichtbaar. Dit was gelukkig bij mijn poes niet aan de hand. De ingewanden worden teruggeplaatst en de wond wordt dichtgehecht.

Vervolgens werd mijn poes onder een dekentje in een bench gelegd en zou spoedig weer bij bewustzijn komen. (dit schijnt een van de voordelen van de gasnarcose te zijn). Bij mijn dierenarts is het gebruikelijk dat de poes een nachtje blijft ter observatie en de volgende ochtend tevens voorzien kan worden van antibiotica en pijnstillend middel. Eind van de middag kan ik haar weer ophalen en krijg ik instructies hoe ik haar verder thuis het best kan verzorgen. De kosten van de ingreep en daarbij komende medicatie zijn 160,00 euro.

Sterilisatie / Castratie of de Pil

Je kunt je poes laten castreren of de pil geven (Dit laatste in het geval je op termijn een nestje zou willen). De poezenpil wordt echter tegenwoordig vaak afgeraden, omdat deze kankerverwekkend kan zijn. Zodra de poes 6 maanden oud is, is dit het beste moment een eventuele sterilisatie te laten doen. Op latere leeftijd is de ingreep groter omdat organen dan meer ontwikkeld zijn. Eerder is de poes nog niet voldoende ontwikkeld om de ingreep te laten doen.

Ik hoop hiermee wat meer duidelijkheid te hebben gegeven voor mensen met een jonge poes of er over denken er een te nemen. Let wel de krolsheidperiode kan een zware tijd zijn,omdat het ook 's nachts door kan gaan en dus tijdelijk wat slaap kan kosten. De poes kan er weinig aan doen,dus straffen voor het gedrag is geen remedie. Ook moet gezegd worden dat iedere kat anders is,net als de mens. Dus wat op de ene poes van toepassing is geldt soms niet voor de volgende, maar dat maakt ze ook zo leuk nietwaar? Raadpleeg dus voor de individuele situatie van je poes altijd de dierenarts. Ook omdat er nog veel meer te weten valt over krolsheid, geboorteberking en sterilisatie bij poezen dan dat ik hierboven beschreven heb.
© 2006 - 2019 Mirthe, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Huisdieren: de krolse katHuisdieren: de krolse katAls de kat krols is, is ze vruchtbaar en laat ze de kater – soms met eerst nog een gevecht – toe haar te dekken. Hoe wer…
Baarmoederontsteking bij gecastreerde poesBaarmoederontsteking bij gecastreerde poesHet is vrij onbekend, maar juist daarom zinvol om er meer aandacht aan te schenken. De gecastreerde poes die een baarmoe…
Schijnzwangerschap bij kattenSchijnzwangerschap bij kattenSchijnzwangerschap komt niet alleen bij mensen voor, maar ook bij dieren! Dit artikel gaat over schijnzwangerschap bij p…
Baarmoederontsteking bij de katBaarmoederontsteking bij de katAls je besluit dat de poes enig moment gecastreerd moet worden, zal je weinig problemen ondervinden met de baarmoeder va…
Met de kat naar de dierenartsJe kat tot bij de dierenarts krijgen is soms een hele klus. Toch zijn er vaak goede redenen om dit te doen, bijvoorbeeld…

Reageer op het artikel "Krolsheid en Sterilisatie / Castratie bij poezen"

Reacties

Christian, 09-07-2017 15:50 #61
Wij hebben een poes en kater in huis. De poes is krols, en ze hebben het een dag heeeeel gezellig gehad samen zullen we maar zeggen. Echter nu als de kater in de buurt komt krijgt hij een blazende en slaande poes tegenover zich. Is dit een voorteken dat ze zwanger kan zijn, of hoe en wat? Wie verstrekt ons een antwoord?

Marijke, 07-03-2017 11:29 #60
Ik heb een poes van ong. 5 jr maar al vanaf december krols is dit normaal? Ze is al bijna 4 maanden aan miauwen, word er gek van.

Tineke Kruit, 22-12-2016 21:03 #59
Hoe oud moet een katertje zijn om geholpen te worden want hij is van 21 augustus en ik zou hem graag willen laten helpen want hij is vervelend loopt te mauwen en pakt alles ook schoenen gaat hij mee te sleep.

Vera de Weyer, 06-10-2016 20:35 #58
Ik heb twee binnenhuispoezen maar heb een probleem met mijn kater, deze begint steeds 's avonds te miauwen zoals een crolse kater, mijn kattin is gesteriliseert en die laat hij met rust, hij is niet gecastreerd, en het duurt nu al bijna 2 maand aan een stuk. Ook durft hij stritsen in huis, zij krijgen alletwee veel aandacht maar het wordt nu wel een beetje te lastig, hij is nu bijna 3 jaar oud, help wat kan ik doen om mijn poes te helpen? mvg Vera

Iris, 04-11-2015 22:57 #57
Goedendag ik heb een zusje en n broertje beide ruim 4mnd. kan het katertje z'n eigen zusje zwanger maken?

Jannie, 26-05-2015 05:01 #56
Hallo
mijn poes is veertien dagen geleden gesteriliseerd. nu vermoed ik dat ze weer krols is.
is dat normaal?
gr jannie

Tiziano, 08-11-2014 16:57 #55
Ik heb een Britse korthaar van 7 jaar oud, niet gesteriliseerd en nog nooit gedekt geweest.
het probleem is echter dat ze bijna 2 keer per maand krols is en als het zo is kan je niks met haar aanvangen, bij de minste beweging of aanraking begint ze te loops janken, s'nachts jankt ze de hele buurt samen. ook gaat ze met haar achterpoten gespreid tegen de poten van onze stoelen aanrijden( tegen zowat alles eigenlijk)… meestal houdt dit gedrag een week aan. Er is wel nooit sprake van urine binnenshuis of andere problemen. Enige tips?

Nadine, 22-07-2014 09:19 #54
Ik heb twee Ragdoll katten van bijna 7 mnd. Deze zijn nog niet krols geweest. Tenminste ik heb niks gemerkt. Moet ik mij zorgen maken?

Groetjes!

Silvia, 20-02-2014 07:12 #53
Ik heb mn poes laten steriliseren, maar plast urine in huis, gek word je ervan,
wat nu? plasje laten onderzoeken, geen gruis, geen blaasontsteking, wat nu?

Danielle, 04-02-2014 10:44 #52
Goedemorgen
Ik heb een vraagje mijn poes is gecastreerd dus alles is voledig weggehaald. Nu word zij als nog krols. Mijn vraag is is dit een fout van de dierenarts of moet ik dit zelf weer betalen?

Groetjes

Angie, 13-01-2014 11:29 #51
Help,
Ik heb 2 van die beestjes, 1 man en 1 vrouw, helaas hebben wij 1 moeten ophalen omdat het beestje mishandeld werd en dat vond ik zielig, nu blijkt dat hij niet geholpen is en ik er helaas geen geld voor heb…
Nu heb ik gelukkig een betalingsregeling kunnen regelen met mijn dierenarts en kan de poes ( het vrouwtje ) geholpen worden omdat zei heel snel krols word, en nu heb ik dus die pech, zei is nu krols en ik kan nu nog niks doen want de ingreep is pas over 3 weken!
Wat nu?

Cindy, 22-10-2013 01:00 #50
Ik had me vrouwtjes kat laten helpen en nu lijkt het net dat ze nog krols is, kan dat? groetjes cindy

Peter, 16-06-2013 15:51 #49
Mijn poes is 24 mei geholpen dus geen kindjes meer, maar nu blijft zij aan een stuk miauwen, echt de hele dag en nacht af en toe is zij rustig maar zodra zij wakker is begint het weer, echt triest vinden wij dat, wat kan de oorzaak zijn,? met vriendelijke groet, Familie, sloove

Michel, 28-04-2013 15:42 #48
Mijn poes is nu bijna een jaar oud en is om de week krols, mijn vraag aan u is
Hoeveel dagen moet ze normaal wezen voordat ze mag worden gecastereerd?

Cor, 12-03-2013 17:59 #47
Bedankt voor je artikel!

Mijn oudste poes 1 jaar is nu pas krols… alleen wordt met de dag erger en erger. Ook ben ik erachter gekomen dat ze op dezelfde plek (Helaas op me bank) klein beetje haar urine achterlaat. Hoe kan ik dit voorkomen? Door brokjes neer te leggen. want waar ze eten laten ze ook geen urine achter heb ik gehoord! Over 2 weken gaat ze gelukkig onder het mes… eerder kan het helaas niet. maar nogmaals.

Super zo artikel. Help je heel veel mensen mee!

Théresé, 09-01-2013 14:17 #46
Mijn poes krijgt nu tabletten tegen zwanger worden. Het eerste vierde tablet vandaag gekregen, mag ze nu al naar buiten en wordt ze nu nog krols?

Linda, 15-05-2012 13:20 #45
Bedankt voor je artikel! Ik had al een groot vermoeden dat mijn nieuwe poes Krols was maar dit bevestigt het. Ik ben wel heel bang om haar te laten opereren omdat ze al anderhalf is. Maar ze lijkt er wel heel erg veel last van te hebben. :s

David, 12-05-2012 23:31 #44
Ik heb een paniekerige (trauma) niet gecastreerde poes, naast de normale voordelen van castratie voor haar en mij vraag ik me af of ze er ook baad bij zou hebben ivm met haar angstige gedrag.

Ze vertrouwd me wel maar nooit 100%, een partijtje aaien kan zomaar omslaan in blazen, uithalen en wegwezen. Ze is daardoor wel een beetje een lastige poes om in huis te hebben maar ik zou haar desondanks nu niet echt weg willen doen, tenslotte is het trauma niet haar schuld maar iets wat met haar gebeurd is al weet ik niet precies wat en ik betwijfel dat er veel mensen zijn met het geduld voor haar zoals ik het kan opbrengen.

Ik wordt het geblaas en de wonden aan m'n handen van plotselinge paniek bij haar wel een beetje zat, het is nooit rustig, haar omgang met m'n andere poes is een beetje hetzelfde, af en toe is alles prima, elkaar wassen, tegen elkaar slapen maar vaak is het ook blazen als de andere poes in de buurt komt. Ik bedoel dan het is vaker dan wel eens een keer een ruzietje tussen de poezen

De andere poes is heel erg mak, rustig en een knuffelbol en wil gewoon aandacht geven, het ene moment lukt het, het andere moment krijgt ze een haal. Kan me ook niet voorstellen dat het voor haar prettig is zo'n verwarrende relatie met haar te hebben.

Het is tijd om te kijken wat ik verder kan doen alleen geduld en liefde is kennelijk niet genoeg na al deze tijd. Nu heb ik het niet breed maar als castreren ook haar angstigheid wat zou minderen is me dat zeer zeker een afbetalingsregeling waard of een kleine lening bij vrienden/familie om het sneller geregeld te krijgen dan sparen.

Weet iemand of castratie een grote positieve invloed kan hebben op een angstige poes met "paniekaanvallen"?

Stephani, 29-03-2012 09:25 #43
Ik heb net een afspraak gemaakt voor mijn beide poesjes. Ze zijn nu 6 maand. Het ging me echt moeilijk af, nu kunnen ze 12 april heen. Zal wel erg moeilijk zijn om hun achter te laten :(.

Hans Romijn, 04-03-2012 16:36 #42
Ingewikkelde situatie: Onze poes heeft 2 kittens van 12 dagen oud. Ze heeft eerder een nestje gehad en is (was) altijd een voorbeeldmoeder! Echter wat er nu gebeurt, is dat ze krols is en haar kittens verwaarloost! Ze peert hem en komt gerust een nacht en een halve dag niet meer thuis! Ik denk dat dit funest kan zijn voor de kittens! Binnenhouden maar?

Diana, 03-03-2012 14:19 #41
Diana ik heb een vraag over me poes ze is gesteliriseerd vier dagen geleden. ze is niet te houden ze wil maar naar buiten en met drie jongen kinderen is het een hele sport om haar binnen te houden. mijn vraag is hoe lang moet ze binnen blijven na sterilisatie.

Angela Mol, 25-01-2012 19:26 #40
Ik had eigenlijk een vraag over een kat die niet gesteriliseerd is.
Is een kat ook zonder dat ze krols is vruchtbaar?

Hoop dat jullie me antwoord kunnen geven.

Linda, 23-08-2011 13:17 #39
Mijn poes is op 26-4-2010 geboren maar zowel haar zusje als mijn poes zijn zo ver wij weten nog steeds niet krols geweest. wat kan dit betekenen?

Ellen, 15-05-2011 23:22 #38
Mijn poes was 21 maart krols.Heb het van de buurvrouw gehoord, zelf niets van gemerkt.zij denkt dat ze meteen gedekt is.wanneer zouden de kittens geboren worden dan?Of kan het ook een paar dagen later gebeurd zijn?

Klop, 16-04-2011 13:43 #37
Mijn kat van 6 maanden is nu krols en wordt steeds gepakt door katers. Maar wil haar laten sterilliseren, maar kan dit ook als ze bevrucht is? Zo nee, wat zijn de optie's?

Gwenda, 09-04-2011 07:06 #36
Ik heb een vraagje: Ik heb vorige week een poes gevonden in een doos met 1 pasgeboren kitten. Moederpoes en kitten doen het goed maar nu staat moederpoes superkrols. Het is om gek van te worden. Wat kunnen we doen? Mogen we haar de pil geven? Sterelisatie is voorlopig geen optie want kitten moet nog drinken bij mama. Wat nu?

Roel, 24-03-2011 21:37 #35
Wij hebben 1 kater van 1,5 jaar en een poes van 6 maanden onze kater is al gecastreerd. Onze poes is vandaag gesterilliseerd. Nu het rare: Sinds die poes thuis is gekomen reageert onze kater heel vreemd op haar (waren hiervoor zeer goede kameraadjes) komt niet in haar buurt en blaast en gromt als ze bij elkaar in de buurt komen. Iemand een idee wat dit kan zijn. Reactie infoteur, 28-11-2012
Beste Roel,
jou vraag is al van een lange tijd geleden maaar door omstandigheden is t niet gelukt eerder te reageren. Je schreef dat de kater in eerste instantie vreemd op de poes reageerde. Hoe is dit verder gegaan? Zijn ze alweer snel maatjes geworden? Ik durf niet exact te zeggen waarom de kater zo reageerde. Mijn eerste ingeving zegt 'geur'. De poes is bij de dierenarts geweest waar ook veel geuren van andere dieren zijn. Wellicht heeft de poes zelf ook andere geuren afgescheiden doordat zij naar de dierenarts moest en geholpen werd. Tevens is het bij mijn poes zo, dat als ik bijv wat langer weg ben geweest dat ze eerst wat anders (meer afkerig) gedrag naar mij toe vertoond, om vervolgens dagen lang extra aanhankelijk te
worden. Katten zijn nu eenmaal in de regel erg gevoelig voor iedere verandering. Ik ben erg benieuwd of t contact tussen de twee katten weer zoals vanouds is geworden.
mvg mirthe

Kim, 18-03-2011 18:05 #34
Ik heb een vraag. Ik heb 2 poezen en ze zijn allebij krols… Maar wat gebeurt er, de oudste likt het' 'gaatje'' van de andere poes en die gaat helemaal door het lint van genot. IOk vind dit erg vies! is dit wel normaal? En wat moet ik er tegen doen?

Spike, 16-03-2011 14:40 #33
Ik heb sinds ort een poes erbij gehaald. ik heb al 2 katers waarvan er 1 is gecastreerd. maar nu zit die kater die niet is geholpen continue bovenop die meid. zij schijnt geholpen te zijn maar dat weet ik niet zeker. maar hoe merk je het als ze wel geholpen is? want zij laat het gewoon toe dat mijn kater haar neemt en gaat daarna zelf lekker liggen rollebollen en zichzelf likken.

Sander, 12-02-2011 00:18 #32
Hey, ik heb even een vraagje.
Ik heb sinds kort 1 kater en 1 poes. De kater is gecastreerd, maar de poes niet. Nu de poes krols is, word ze heel vaak gedekt door het mannetje, soms wel 6/7 keer per dag, wat ik zie tenminste want ik ben ook niet de hele dag thuis. Mijn vraag is nu of wat ik moet doen? Gewoon zo laten en ze hun gang laten gaan of kan ik de poes het beste laten castreren? Ik heb namenlijk echt geen idee wat ik moet doen.

Gr Sander

Bettie, 02-02-2011 13:02 #31
Aan Peter; het lijkt er inderdaad op dat ze voor het eerst krols is geworden!

Peter, 21-01-2011 14:17 #30
Ik weet het niet 100% helemaal zeker meer hoor. Maar volgens mij is mijn dame voor het eerst Krols geworden. Het begon vanochtend om 6 uur werd ik wakker met een gemaaaaaaaaaauw nou echt was echt een Opera zangeres met heel veel prrt geluiden erin. Dit heeft echt zeker wel een uur geduurt en toen viel ze lekker weer in slaap. Ik ook nog even doorgeslapen. En ja hoor om 10:00 weer gemauuw nou zelfs de buren klopte aan hehe. Toch maar opgestaan. Vond dat ik eenmaal mijn slaapkamer uit was gekomen stond mevrouw lekker tegen mijn benen aan kopjes alles erop eraan (doet ze normaal nooit heheh) Koffie gezet. Ging ik ff zitten op de bank kwam ze na me toen en zodra ik haar een aai geef gaan die billen omhoog. En ging ze helemaal spinnen met gemauw tussendoor. Gellukkig is mijn Kater gecastreerd. Maar is ze nu Krols?

Monika, 06-01-2011 17:16 #29
" Ruben, Let wel: een nestje!op een jonge leeftijd zoals 6 maanden! is slecht voor je poes.

Bernadette, 30-12-2010 20:01 #28
Onze poes is nu krols, ze heeft paar dagen geleden op het bed geplast. Een tijdje geleden heeft ze ook al 2 keer op bed geplast, steeds op hetzelfde dekbedovertrek. De andere dekbedovertrekken vind ze niet interessant. Alles word met hetzelfde middel gewassen, dus daar kan het niet aan liggen. Weet iemand hoe het kan dat het alleen 1 specifiek dekbedovertrek is? of is het gewoon "toeval".

Ruben, 29-07-2010 15:45 #27
Een jong nestje is slecht voor je poes?

waar is dat op gebaseerd, want dat is totaal niet waar.

Hiske, 05-05-2010 23:37 #26
We worden echt een beetje gestoord van onze poes Marly. Ze is nu in 5 weken tijd 3 keer krols geweest(nu is ze het ook nog) en dat komt eigenlijk nooit voor, ze is het ook wel eens maanden niet geweest. Normaal luistert ze heel goed, maar als ze krols is, luistert ze totaal niet. Zo springt ze te pas en te onpas op meubels waar ze niet op mag en erger, steeds op het aanrecht. Normaal hoeven we maar 1x te zeggen dat ze iets niet mag en dan luistert ze, maar als ze krols is vergeet ze het en doet het keer op keer weer, echt zwaar irritant.
Maar nu vraag ik me wel af of haar krolsheid ook op iets anders kan duiden, een ziekte ofzo, of is het echt normaal dat ze nu ineens zoveel vaker krols is als anders?

Nathalie, 17-03-2010 16:39 #25
Hallo,
Wij hebben 5 Heilige Birmanen en 1 poes daarvan was krols,
Nou hebben wij welleens proberen te fokken met haar maar met zonder resultaat.
Dat kan liggen doordat de poes of kater onvruchtbaar is.
Maar nu is zij weer krols en wij hebben een vreemde kater in de buurt gezien,
Mijn moeder zag hun twee nog net even bij elkaar.
Dat is gister avond gebeurd in de achtertuin waar onze katten niet kunnen ontsnappen.
Sindsdien lijken de kenmerken van het krols zijn weg gegaan.
En nu is mijn vraag, kan een poes krols zijn als zij onvruchtbaar is?

Groetjes Nathalie

Geert Demeyere, 14-03-2010 10:26 #24
Hallo,
We hebben een Brite Korthaar van 1,5 j. Die is momenteel krols en intussen zou zij moeten gedekt zijn door een rasgenoot. Kan het zijn dat de kattin nog krols is (toch nog de eerste 2 dagen) na het dekken?
groeten, Geert

Rb, 01-03-2010 20:42 #23
Hallo,
ik heb een poes gekocht 1.5 maand geleden. Maar nu heeft ze een dikke buik, harde tepels en eet veel.Volgens de vorige eigenaar is ze niet in aanraking geweest met andere katten. Bij mij ook zeker niet want ik hou haar binnen.ik zou haar vrijdag laten 'helpen'.maar hoe groot is de kans dat ze zwanger is…? Reactie infoteur, 04-03-2010
De draagtijd van een poes ligt rond de 9 weken dus in principe zou ze al zwanger kunnen zijn geweest toen je haar kocht. Maar er kan natuurlijk totaal iets anders aan de hand zijn. Mijn advies is direkt naar de dierenarts te gaan voor controle en evt behandeling. succes en zorg maar goed voor het lieve beest.

Cox, 26-12-2009 03:53 #22
Hoi,

Mijn kitten van 6 maanden lijkt vor het eerst krols: mauwt hard en vreemd, wil de hele tijd geaaid worden, duwt haar kont omhoog bij het aaien. Maar ze gaat ook de hele tijd op haar rug liggen om op haar buik geaaid te worden en ik heb een vergrootte tepel gevonden. Kan het zijn dat ze zwanger is?

Heike, 17-11-2009 18:41 #21
Hallo,

MIjn ene poes van 7 mnd is krols en ik wil haar donderdag laten helpen ( sterilistatie) de kosten hiervan zijn volgens mijn dierenarts 125,- inclusief pijnstilling. ik vind dit een behoorlijk gedrag klopt dit? of heeft iemand ook andere prijzen gehoord. Ik woon in Amsterdam (oost) Reactie infoteur, 09-03-2010
Dag Heike,

Sorry voor mijn late reactie. Het enige dat ik je kan vertellen is dat als er voor gasnarcose (beter dan standaard narcose) wordt gekozen de kosten hoger kunnen zijn.
Maar uiteraard kan de ene dierenarts duurder zijn dan de ander en dat hoeft niet eens altijd met kwaliteit te maken hebben. Informeer eens bij het dierenasiel wat zij een goede dierenarts vinden en bel die op om te informeren naar kosten.
Succes ermee.

Sandra, 25-10-2009 18:07 #20
Ik heb een raskat van 12 mnd, ik geef haar de poezenpil omdat ze buiten komt.Ik zou graag een nestje van haar willen en nu is mijn vraag wanneer moet ik dan stoppen met de pil, en klopt het ook dat poezen die aan de pil zijn niet krols worden?Groeten sandra Reactie infoteur, 27-10-2009
Beste Sandra,

Ik heb je vraag gelezen. Allereerst wil ik je vragen of je op de hoogte bent van de nadelen van de poezenpil. Ik heb de volgende informatie van een dierenkliniek.
" Ongecastreerde poezen hebben op latere leeftijd een verhoogde kans op kwaadaardige melkkliertumoren en baarmoederontsteking. De poezenpil raden wij over het algemeen af. Het is een homonale tablet die op den duur aanleiding kan geven tot het ontstaan van borstkanker op oudere leeftijd ( bij de kat bijna altijd kwaadaardig), en ook de kans op een baarmoederontsteking is een stuk groter. Als u toch een tijdje de poezenpil wilt geven, wees hier dan bewust van en gebruik het zo kort mogelijk"

Met de Poezenpil wordt uw kat niet meer krols, en kan dan ook niet gedekt worden.

Met betrekking tot het stoppen met de poezenpil om te laten dekken lijkt het mij raadzaam de dierenarts te raadplegen. Ik lees hier en daar dat je twee maanden van te voren kunt stoppen en dan is het wachten tot de eerste krolse periode. Sommige zeggen dat je de eerste krolsheid moet overslaan anderen zeggen dat dit niet hoeft. Ik raad u aan het bij de dierenarts na te vragen.

Veel succes toegewenst, vriendelijke groet, Mirthe

Sanne, 12-09-2009 17:19 #19
Hallo Ik wil graag mijn poes Nona van 1 jaar laten castereren.Ik weet dat ik misschien wat laat ermee ben maar het probleem is dat ze een groei achterstand heeft gehad en dat ik daarom heb gewacht met de castereren.

Is het erg fout wat ik doe want nu is ze krols en ik word gewoon gek van dat gemauw van haar heb het zo met haar te doen en ik kan weinig doen.en zo ja wat kost het eigenlijk of hangt het van de dierenarts af? Reactie infoteur, 14-09-2009
Hoi Sanne,

Wat je kunt doen is informeren bijvoorbeeld bij het plaatselijke dierenasiel welke dierenarts zij erg goed vinden. Mijn ervaring is dat er eerst gewacht moet worden tot deze krolse periode voorbij is en dan kan je poes 'geholpen' worden. Maar je kunt wel alvast gaan informeren bij een dierenarts wat de beste aanpak is op dit moment en hoe verder te gaan.
Veel succes,

groet Mirthe

Anne, 02-09-2009 01:43 #18
Kan iemand mij vertellen wat het ongeveer kost om een poes van ongeveer 5 jaar te laten steriliseren en of er misschien andere opties zijn(en wat daar de kosten van zijn)? Ze komt nooit buiten, maar als ze krols is sproeit ze en mijn buren vragen of ik baby te logeren heb :-(.
Hoop dat iemand mij advies kan geven wat ik het beste kan doen.

Joep, 09-06-2009 17:31 #17
Nou dat was net op tijd in ons/haar geval 6 maanden en nog niet krols geweest. dochter van een zwangere zwefkat die mij geadopteerd had en er niet meer over peinsde ver weg van mij te gaan.
we praten over oost afrika en daar kwamen 2 dierenartsen op de fiets thuis. Of de kat het voelde ze verstopte zich.
gevangen met lieve woordjes en wat melk en daar ging ze in een kusensloop op de bank. injectienaald erin en ze viel in slaap. Op naar de keukentafel, handdoek eronder, scheren en sneetje en met zijn toch wel erg stevige dikke vingers in de buikholte zoeken naar de eileiders. Weet trouwens niet of hij de tweede ook te pakken heeft genomen, heb er niet de hele tijd bijgestaan. viel me trouwens mee dat er weinig bloed was.
Had wel met haar te doen. volgende dag kwanm 1 van de artse weer op de fiets, injectie antibiotica en pijnstiller. Nou ze hoorde zijn stem en weg was ze. Dit keer kostte het meer moeite haar te vangen. Aan haar nekvel en achterpoten vast gehouden en 2 injecties. ze schreeuwde het uit poor thing. ze vluchtte direct weg achter een zware kast en moest de hele kast smiddags uitruimen om te verschuiven en met veel geduld haar weer op haar gemak te krijgen.Een week later kwam hij weer op de fiets thuis om de hechtingen eruit te halen. ging niet zo gioed en er bleef wel wat zitten, maar dat heeft poeslief zelf opgelost. ze maakt het prima. Haar 3 broertjes ook.
Kosten voor alles incl 3x huisbezoek Tsh 55.000 (nog geen 35 euro)
Nou moeders nog maar die is alweer zwanger dus… even wachtem. het wordt druk in huis.gelukkig genoeg ruimte buiten. Reactie infoteur, 17-06-2009
Hoi Joep,

wat een leuk verhaal. thanks!

C. Vergouwen, 02-06-2009 18:42 #16
Bij deze ook een vraag over sterilisatie.De poes is bijna 1 jaar en ze is nu voor de 2de keer krols.Ik vind het zielig, maar vraag me ook af wat ik haar aandoe met toch wel een pittige ingreep.Is er dan geen alternatief?Ik las iets over een kattenpil?
(Vroeger heb ik 2 poezen laten steriliseren, dat ging goed, maar als ik me goed herinner was dat vaginaal, nu lees ik over incissie in de buikwand?)
Met vriendelijke groet

Emma, 05-04-2009 21:53 #15
Ik wilde een vraag stellen over krolsheid. Waar herken je dat precies aan? Ons poesje mauwt meer dan voorheen en laat plasjes achter op verschillende plekken, maar ze heeft ook pas een blaasontsteking gehad. We dachten dat het daar aan lag. Zijn er nog meer dingen waar ik krolsheid aan kan herkennen?

Lilian, 28-03-2009 12:25 #14
Na twee dagen krolsheid toch even aan de dierenarts gevraagd hoe het nou zat, of ze misschien niet gesteriliseerd was? Hij dat ik het maar even aan moest kijken, of ze weer krols zou worden. Hij kon eventueel haar buik kaalscheren om te kijken of ze gesteriliseerd was. Nou, dat even afwachten was toch te veel van het goede. Ik kan jullie melden dat we volgende week een nestje kittens verwachten. Na de eerste schok is het nu toch wel erg leuk. Voor de kittens vind ik wel baasjes, maar omdat er al genoeg katten in Nederland zijn die een baasje zoeken druist het wel in tegen mijn principes in. Op het moment is het echter niet anders en de kittens zijn uiteraard van harte welkom. Reactie infoteur, 28-03-2009
Hoi lilian,

ik vind het echt goed om te lezen dat je er zo over denkt. Wat een verhaal zeg. Ik wens jullie veel succes met de jonge katjes.

Cindy Strik, 17-03-2009 17:35 #13
Ik heb een jonge poes en is krols geworden alles wat ik hierover vind op deze site komt overheen met mijn poes. Als de krolsheid over is duurt het minder dan 3 weken vaak alweer na 1 week is ze alweer krols is dat normaal? Reactie infoteur, 28-03-2009
Hoi Cindy,

Krolsheid kan zeker grillig verlopen dus de ene keer kort, dan lang, dan weer met grote tussenpozen dan weer met korte.

Shizuka, 09-03-2009 15:24 #12
Ik heb een jonge poes (11 maanden) en ben van plan haar zo snel mogelijk te laten steriliseren. Ik weet niet of ze al krols is, aangezien ze die 'symptomen' nog niet echt heeft (ze is nog behoorlijk rustig, 'vrijt' niet met objecten, laat geen urine achter enz, maar ze is wel 'verliefd' op een kater in de buurt -- hij wacht steeds op haar, en 's avonds kijkt en wil ze steeds naar buiten). Maar af en toe, als ze op de grond zit, zijn er hele kleine bloedvlekjes op de grond te zien. Is dit een teken van krolsheid, of misschien zwangerschap? Of is het iets anders? Reactie infoteur, 28-03-2009
Hoi Shizuka,

Ik zou direkt naar de dierenarts gaan als ik jou was. De bloedvlekjes kan ik niet verklaren maar ook als het iets anders is dan zwangerschap of krolsheid dan is het belangrijk dat je er achter komt of het iets is waar iets aan gedaan moet worden.
Ik zou ook zeker aan je dierenarts vragen hoe het risico is op zwangerschap. Ik kan me voorstellen dat er een goede kans is is dat je poes vruchtbaar is. Dus zeker snel naar de dierenarts is mijn advies.

Lilian, 17-01-2009 19:30 #11
Vraagje: 8 weken geleden 2 poezen uit het asiel gehaald. Beide poezen zouden "geholpen" zijn, of ze gesteriliseerd of gecastreerd zijn weet ik niet. Gisteren mocht er eentje voor het eerst naar buiten. Na een uitstapje van 1 uur en daarna nog een van 1½ uur bleef ze maar miauwen (en "jammeren"), dacht dat ze weer naar buiten wilde. Vandaag mocht ze weer naar buiten en nu is ze ontzettend vrijerig (ook met met een leren tas) en zit de hele tijd met haar achterwerk omhoog. Plasjes heb ik niet gevonden. Is ze nou krols en betekent dat dan ook dat ze vruchtbaar is? Reactie infoteur, 28-03-2009
Hoi Lilian,

In geval van een poes (vrouwtje) praat je over steriliseren en bij een kat (mannetje) over castratie. Ik kan niets met zekerheid zeggen over je poes maar de kans dat je poes nu krols is en vruchtbaar lijkt me klein. Je kunt even navragen bij het asiel of hen is verteld dat de poezen gesteriliseerd zijn of dat ze het zelf hebben laten doen. In dat geval zou er ook een boekje of iets dergelijks moeten zijn waar in staat wanneer en door welke dierenarts dit gedaan is.
Ik heb wel eens gehoord dat in sommige gevallen er wel eens een stukje bij de sterilisatie is blijven zitten waardoor de poes nog krols kan raken maar dit zullen neem ik aan, echte uitzonderingen zijn.
Als ik naar mijn poes kijk, die vrijt met alles; tassen, schoenen echt alles. Het is ook een manier om geur achter te laten en territorium af te bakenen. Ook mijn poes begint na een uitstapje buiten nog wel eens te miauwen en flink ook. Zolang je poes niet dagen/nachten blijft jammeren en gekweld door het huis blijft lopen dan is er vermoed ik weinig aan de hand. Maar ik ben geen dierenarts en als je zekerheid wil dan raad ik je aan om naar de dierenarts te gaan en deze even naar de kat te laten kijken. Dat kan nooit kwaad.
Ik ben benieuwd hoe het nu inmiddels gaat.

Jeannette Op 2. Jan 2009, 02-01-2009 22:35 #10
Onze poes heeft eind juli een nestje kittens gehad, ongeveer 9 weken later is zij gesteriliseerd, ze was toen ongeveer 10 a 11 maanden oud. Maar op 17 december werd ze krols tot 24 december toe, en nu 2 januari is de krolsheid weer begonnen. Mijn vraag is is dit normaal, hoort een gesteriliseerde poes nog krols te worden? Zo ja kan dat dan zo snel achterelkaar of is er bij de operatie iets mis gegaan? Reactie infoteur, 04-01-2009
Hallo Jeanette,

Ik heb wel eens gehoord dat er bij een sterilisatie wat achter kan blijven. Dus dat niet alles goed is weggehaald. Hierdoor zou een kat nog krols kunnen worden is mij toen verteld. Meer kan ik er helaas niet over vertellen. Wat ik je aan zou willen raden is in ieder geval te informeren bij de dierenarts waar de behandeling heeft plaats gevonden en daarnaast ook een andere dierenarts op te bellen met deze vraag. Kies dan een dierenarts waarvan je op internet kunt zien dat het een goede dierenarts is. Op forums wordt dit bijv wel eens besproken. Dan stel je daar telefonisch je vraag. Als het antwoordt dan lijnrecht tegenover het antwoordt van de dierenarts staat dan weet je dat het wellicht goed is nog verder te informeren.
Ik zou graag nog eens van je terughoren hoe dit is afgelopen.

Mellissa, 20-12-2008 10:11 #9
Ik heb een vraag over onze poes. waarschijnlijk is ze nog niet krols geweest.
maar ze is al wel gedekt door onze kater, maar kan ze zwanger zijn als ze nog
niet krols is geweest?
ik hoop op een antwoord
(liefst zo snel mogelijk) Reactie infoteur, 27-12-2008
Beste Melissa,

Een poes kan inderdaad ook zwanger worden zonder krols te zijn. Een kater kan een poes soms dekken zonder dat de poes dit zelf wil. Tijdens de krolse periode zal de poes het zelf willen maar daarbuiten nagenoeg nooit.
Bij de poes kan een eisprong optreden zodra er stimulatie van haar geslachtslichaamsdelen (inwendig) plaats vindt.
Ik adviseer ten allertijde de dierenarts te raadplegen bij twijfel. Zelf heb ik bijvoobeeld ook meegemaakt dat we dachten dat onze poes niet meer krols was maar bleek dit toch nog te zijn. Dus ook dit is niet altijd exact vast te stellen door een ' leek'. Veel succes met je huisdier.

De poes kan inderdaad ten alle tijden drachtig worden (behalve als kitten natuurlijk)… als het geslachtsapparaat inwendig gestimuleerd wordt treedt er dus een eisprong op en dan is de kans op zwangerschap ruim aanwezig… Dus Leonoor heeft inderdaad gelijk…

__________Doorgaans laat een poes zich enkel dekken tijdens de krolsheid. Soms worden zij. simpelweg gezegd, verkracht wanneer zij niet krols zijn. Het kan gebeuren dat ze hiervan alsnog zwanger worden. De eisprong wordt gestimuleerd door de dekking.

_______

Jan, 15-08-2008 18:42 #8
Hey wie kan mij helpen?
ik heb een poes van 1jaar en 5maanden oud
ik heb haar nooit op krols gemerkt
wss weet ik niet hoe de krols werk
maar mijn vraag is werkt de spaans vlieg (sexuel erectie ) op katten ook?
of hoe noemt de spuitje de katten op krols kan brengen?en waar kan ik zo1 kopen?
mvg Reactie infoteur, 20-08-2008
Beste Jan,

Ik zou je zeer willen afraden om niet spaanse vlieg voor je kat te kopen. Dit is niet bedoeld voor dieren!
Indien een kat krols wordt omdat deze niet gecastreerd is dan gebeurdt dit vanzelf. Mocht je toch je kat iets willen laten ruiken (dus niet innemen) dan kun je bij de dierenwinkel een speeltje kopen met catnip er in. Hier wordt de kat niet krols van maar vindt het wel lekker ruiken en kan er speels gedrag door vertonen.
Het is geen probleem dat je nog niet bemerkt hebt dat de kat nog niet krols is geweest. Mogelijk is hij het wel geweest maar bijvoorbeeld met mate.
Het is dus niet noodzakelijk om de kat krols te maken.
Mocht je je zorgen maken om de gezondheid en meer willen weten hoe of wat omtrent de krolsheid van je kat dan adviseer ik je bij de dierenarts na te vragen.

Samantha, 25-05-2008 12:43 #7
Ik heb een poes die net 3 weken kittens heeft. Maar wij willen de moederpoes laten helpen om te voorkomen dat ze nog een keer een nestje krijgt. Maar nu is mijn vraag wanneer kan ik de moederpoes laten helpen omdat ze nu nog kittens heeft die ze moet verzorgen en voeden. (ik wil het wel zo snel mogelijk laten doen omdat de poes nu wel weer zwanger kan worden en de buurkat heeft weer interesse in onze poes) Reactie infoteur, 25-05-2008
Hoi Samantha,

Ik ben helaas niet bekend met de consequenties van steriliseren van poezen terwijl ze kittens verzorgen. Maar de periode van herstellen van de sterilisatie lijkt me nu inderdaad niet gewenst voor zowel de poes als de kittens. Hiervoor moet je een dierenarts raadplegen. Wat ik wel weet is dat er ook zoiets als de poezenpil bestaat. Ik weet niet of dit bezwaarlijk is voor het melk geven maar als dit niet zo is dan zou het wellicht een optie kunnen zijn.
Ik vind het superverstandig dat je direkt actie wil ondernemen voordat het te laat zou zijn.
Ik zou graag nog eens terughoren welk advies je gekregen hebt.

Karen, 23-05-2008 10:33 #6
Ik heb een vraag en hopelijk kan iemand mij helpen… ik ben een student en heb een poes, echter heb ik niet veel geld en aangezien de kosten voor steliriseren erg hoog zijn. Maar ik wil het wel laten doen, weet iemand misschien een goedkope dierenarts of iets anders waar ik haar kan laten helpen? Reactie infoteur, 24-05-2008
Hoi Karen,

Uiteraard kan ik niet in je portomonee kijken en ik weet dat studenten het niet breedt hebben. Echter ik raadt je aan om nooit te besparen op kosten voor je huisdier en zeker niet als het om zo iets belangrijks gaat als sterilisatie.
Stel een dierenarts is goedkoop maar bespaard op de zorg die het dier nodig heeft, dan levert dat risico's op voor je poes maar je kunt uiteindelijk nog veel meer geld kwijtraken door bijvoorbeeld complicaties achteraf. Het is echt een operatie die goed uitgevoerd moet worden en ook risico's met zich meebrengt.
Wel kun je hier en daar informeren wat men voor de sterilisatie vraagt.
Mijn indruk is dat je een aantal soorten dierenartspraktijken hebt.
a de erg commerciele praktijken ( daar waar ieder minuutje en pilletje in rekening wordt gebracht).
Deze kunnen zowel goede zorg leveren als minder goede.

b de meer idealistische dierenartspraktijken.
In deze praktijken wordt gewerkt vanuit de visie dat het niet alleen om geld verdienen gaat maar ook dierenwelzijn te behartigen. Deze praktijken leveren vaak ook goede kwaliteit die soms prijzig kan zijn maar waar het niet duur hoeft te zijn kan het ook goedkoper, zolang het maar diervriendelijk is.

c
de goedkopere dierenartsen die dit kunnen doen ten koste van minder volledige of goede zorg voor het dier.

Hoe kun je deze praktijken van elkaar onderscheiden:
Het is wat lastig dit te weten te komen. enkele tips:
-vraag andere echte dierenliefhebbers waar ze naar toe gaan met hun dier
-kijk, bijvoorbeeld op een website van een dierenarts of de arts aangesloten is bij dierenorganisaties bijv.KNMvD.
-ga langs en laat je gevoel spreken hoe je vindt dat er om wordt gegaan met mens en dier in de praktijk.
-lees forums over dieren; en lees wat anderen zeggen over dierenartsen.

dan nog enkele tips om wat extra geld te verdienen:
-ga op een rommelmarkt staan. Zo'n dagje rommelmarkt kan net de opbrengst zijn voor de operatie
-verkoop iets op internet op bijv marktplaats
-bespaar op materiele zaken in je leven omdat ik vind dat bij het aangaan van de zorg voor een huisdier tevens de verplichting hoort het beste voor het dier te doen. Het dier is immers afhankelijk van jou.
-ga infonu doen om iets bij te verdienen. Daar is deze site ook van.

Ik weet natuurlijk niet waar je woont maar ik vind Care for Animals in Duiven en Arnhem de beste dierenarts. Het is er een van het idealistische soort dus soms ook prijzig maar waar het niet duur hoeft te zijn wordt het ook niet duur gemaakt.

Veel succes en wellicht weet iemand anders die dit leest nog een goede dierenarts voor jou.

Patricia, 23-05-2008 10:15 #5
Wij hebben een binnenpoes van ongeveer 9 maanden. Ze is nu voor de 5e maal krols. Ik hoorde dat dit levensbedreigend kan zijn, omdat de eierstokken dan kunnen knappen. Is dit zo? Reactie infoteur, 24-05-2008
Hallo Patricia,

Helaas kan ik je niet vertellen of het krols zijn een echt gevaar kan opleveren voor het leven van je poes. Echter ik weet wel dat door middel van sterilisatie de hormonen minder werken waardoor de poes minder snel een tumor krijgt bij de melkklieren.
Het lijkt me ook zeer frustrerend voor zowel de poes als jou dat zij weer krols is en er nergens mee naar toe kan?
Wat is de reden dat je haar niet eerder hebt laten steriliseren?
Wellicht weet iemand anders die dit leest of er gevaren zijn verbonden aan het krols zijn.

H. Koops, 01-03-2008 19:16 #4
We hebben een poesje van net 6 maanden en ze is sinds eergisteren krols. Het valt me tot nu toe nog mee, ze miauwt niet hard alleen maar prrr prrr en ze kruipt met haar buik over de grond met haar kont omhoog ik had gehoord dat het maar 1x in het half jaar is? Maar dat is dus niet zo want eigelijk wilden we haar niet laten helpen. Reactie infoteur, 05-03-2008
Dag meneer Knoops,

Het is inderdaad niet het gehele jaar lang maar het kan inderdaad wel vaker per jaar zijn en onregelmatig.Bij mijn poes was het eerst ook in een wat mindere mate en was daarna weer een tijdje weg. Een tijdje daarna werd ze opnieuw krols en veel heviger, daarna hebben wij haar laten helpen. Voor ons gevoel simpelweg geen doen met een krolse binnenkat. Ik ben er normaal gesproken erg voor om de natuur haar gang te laten gaan, maar de onrust, zoektocht die onze poes overkwam was mijns inziens meer een kwelling. Ook omdat er geen dekking plaats vond. Daarnaast heb ik destijds van de dierenarts vernomen dat ' de daad' voor een poes vaak ook nog pijnlijk is! Uiteraard een nestje met poesjes is heel erg lief maar dan gaat mijn gedachte toch uit naar alle dieren die in een asiel zitten en daar zijn ook hele jonge katjes bij.
Ik heb op zich een goed gevoel aan de sterilisatie over gehouden omdat mijn poes nog steeds een levenslustig dier is. Het snorren en krioelen is er namelijk nog steeds maar dan op een tevreden manier. Enige nadeel vind ik het sneller dik worden van de poes na de sterilisatie. Succes met de beslissing.

Carolinestienne (infoteur), 08-11-2007 19:56 #3
Mijn poes was ook krols, en die heb ik meteen naar de dierenarts gebracht.:-p. Maar mijn poes haar gedrag is niet veranderd. Ze blijft miauwen en laat nog steeds plasjes na. Mijn sloffen zijn haar knuffelmaatjes en als ik haar wil aaien duwt ze haar kont nog steeds tegen me aan?
Kan het zijn dat een operatie mislukt en ze nog steeds krols is. :-(

Lokhoff, 25-04-2007 22:34 #2
Graag wil ik uw opinie vragen. Mijn kat van 6 mnd oud is vandaag weggebracht voor sterilisatie en is reeds bij de narcose overleden. Het verhaal was dat hij waarschijnlijk allergisch was, is dit mogelijk of is mijn kat slecht (goedkoop behandeld).

Met vriendelijke groet,
John Lokhoff

Astrid, 11-01-2007 20:49 #1
Ik zou zo graag willen weten hoe de reactie van de poes is na de sterilisatie. Ik maak me namelijk nogal druk. Ze ligt maar terwijl ze zo speels was, ik begrijp het is een operatie maar hoe lang blijven de poesjes zo stilletjes. Het geeft niet maar als dit normaal is maak ik me niet zo druk.

Infoteur: Mirthe
Laatste update: 17-06-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 61
Schrijf mee!