InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Schijnzwangerschap bij katten

Schijnzwangerschap bij katten

Schijnzwangerschap bij katten Schijnzwangerschap komt niet alleen bij mensen voor, maar ook bij dieren! Dit artikel gaat over schijnzwangerschap bij poezen; hoe je het kunt herkennen en wat je eraan kunt doen.

Wat is schijnzwangerschap en wanneer treedt het op

Normaal gesproken wordt de poes zwanger na de een bevruchte dekking. Wanneer de poes onbevrucht gedekt is, kan het zijn dat de poes schijnzwanger raakt. De poes is dus niet zwanger maar gedraagt zich wel alsof ze zwanger is. Dit vindt plaats in tegenstelling tot de hond, nadat de poes gedekt is. Dit is dus anders dan bij een hond. Wanneer een hond schijnzwanger is, hoeft ze niet per se gedekt te zijn. Pas na een eisprong komen er hormonen (progesteron) in het bloed die verantwoordelijk zijn voor het gedrag en de verschijnselen tijdens de (schijn)zwangerschap. De periode bij de kat is korter dan bij de hond: ongeveer 40 dagen na de krolsheid. Katten kunnen de volgende kenmerken vertonen. De poes hoeft niet per se alle kenmerken te vertonen, dat verschilt per poes:

  • Meer slapen
  • Meer/vaker eten
  • Dikke buik
  • Prikkelbaar
  • Minder speels zijn
  • Aanhankelijk
  • Opgezette melkklieren
  • Vloeiing uit de tepels
  • Slepen met voorwerpen (sokken, etc)

Wat kun je er aan doen

Je kunt het best naar de dierenarts gaan om haar na te laten kijken als je niet zeker bent of je poes zwanger is. Dit kan na 35 dagen. Dan kan de dierenarts aan haar buik voelen of ze zwanger is. Je kunt zelf ook kijken of je iets kunt voelen maar wanneer je naar de dierenarts gaat, weet je het zeker. Soms wordt er een echo gemaakt wanneer er twijfel is. Wanneer een kat schijnzwanger is, zal de dierenarts waarschijnlijk een antibioticum of ander medicijn meegeven. Dit is om infectie tegen te gaan. Wanneer de poes ernstige symptomen heeft van schijnzwangerschap kan dit worden verlicht met hormooninjecties, maar dit wordt vaak niet meteen toegepast omdat hormonen ook weer andere klachten kunnen veroorzaken. De dierenarts kan je vertellen wat je het best kunt doen voor je kat in deze periode.
© 2009 - 2017 Maartje87, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Elljay, Pixabay
  • http://www.dierenklinieklemmer.nl/page131/page196/geboorte.html http://www.kattenplaza.nl/page/zwangerschap_kat.php

Reageer op het artikel "Schijnzwangerschap bij katten"

Reacties

Eva, 03-05-2015 13:33 #2
Mijn kat is iets van 5 weken geleden voor t eerst krols geworden, maar wel veel te kort; maar 2 of 3 dagen. Ze gedraagt zich nu echt anders maar de DA kon niks voelen in de buik. Moet ik me zorgen maken?

Jenna, 24-05-2013 13:07 #1
Ons poes is gedekt, en is op haar 65 ste dag nog helemaal niet dik, wel iets voller. En haar melk kleirtje zijn wel opgezet. Zou het kunnen dat ze schijn zwanger is? We hopen dat ze tussen dit en 70 dagen als nog gaat bevallen van, één of twee mooie kittens.

Infoteur: Maartje87
Gepubliceerd: 09-04-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Reacties: 2
Schrijf mee!