InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Ziekten bij de gerbil

Ziekten bij de gerbil

Ziekten bij de gerbil Als je denkt dat je gerbil ziek is, ga dan direct naar de dierenarts. Over het algemeen geldt dat als de gerbil ziektesymptomen vertoont het vaak al te laat is voor een succesvolle behandeling. Ga daarom zo snel mogelijk naar de dierenarts. Hoe minder tijd verstrijkt, hoe meer kans je hebt op herstel. In dit artikel lees je over ziektes die je gerbil kan krijgen.

Verkoudheid

Als je gerbil verkouden is, kun je dit herkennen aan het aanhoudend niezen, de tranende ogen en de natte neus. Vaak maakt de gerbil een slome indruk. Ook wil hij vaak niet eten. De verkoudheid is besmettelijk. Haal het verkouden diertje daarom uit de groep en isoleer het. Zo kan het ook ongestoord herstellen. Probeer verkoudheden te voorkomen door de kooi op een plek te zetten waar de temperatuur aangenaam is en waar het niet tocht.

Epilepsie

Gerbils kunnen last hebben van epileptische toevallen. Dit kan gebeuren als zij langdurig worden vastgehouden, door veranderingen in de voeding of door verandering van omgeving. Over het algemeen lijden de gerbils niet erg bij deze aanvallen. Ga liever niet fokken met dieren met epilepsie

Problemen met het gebit

Bij veel knaagdieren groeien de snijtanden het hele leven lang gewoon door. Dit is ook bij gerbils het geval. De tanden van de gerbil worden afgesleten door het knagen aan knaagmateriaal en voedsel. Het kan zijn dat de tanden te lang worden doordat de gerbil onvoldoende te knagen heeft, of omdat de tanden scheef groeien. Als er niets aan gedaan wordt kunnen de tanden zo ver doorgroeien dat zij het kaakbot van de tegenoverliggende kaak beschadigen of zelfs de neus van de gerbil kapot kunnen maken. Door lange tanden kunnen gerbils veel moeilijker eten en ook sterven van de honger. Als de tanden van je gerbil te lang zij kun je ze bij de dierenarts laten knippen.

Geurklierproblemen

Gerbils hebben een geurklier op het midden van hun buik. Er groeien geen haren op de geurklier en de klier is bruinig van kleur. Als een gerbil een kaal plekje heeft op zijn buik is dat dus geen probleem. Als de geurklier ontstoken is, is er een zwelling te zien en te voelen. Je kunt de plek dan schoonmaken met een zoutoplossing of met wat waterstofperoxide in een lage concentratie.

Ringworm

Ringworm is een schimmelinfectie. Bij gerbils komt hij niet vaak voor. Je kunt ringworm herkennen aan ronde kale plekken in de vacht. De huid doet wat schurftig aan. Vaak is er aan de rand van de ronde plek een rode rand te zien. De ziekte is besmettelijk en kan overgedragen worden van gerbil op gerbil, maar ook van gerbil op mens. De dierenarts kan een middel voorschrijven om de ringworm te behandelen

Huidwondjes

Huidwondjes kun je bij je gerbil behandelen door ze schoon te maken met een licht desinfecterend middel. Grotere wonden moeten gehecht worden door de dierenarts. Wonden ontstaan meestal door het vechten met soortgenoten.

Uitputting door hitte

Hoewel een gerbil een woestijnrat is, kunnen zij toch oververhit raken. In het wild leeft de gerbil immers onder grond waar het koel is. Gerbils houden van een temperatuur tussen den 20 en de 25 graden. De tunnels die zij in hun kooi kunnen maken zijn nooit diep genoeg om voor verkoeling te zorgen. Houd daarom rekening met de standplaats van de kooi en zet hem bijvoorbeeld niet in de volle zon. Als je gerbils zijn uitgeput door de hitte, moet je ze onmiddelijk in een koelere en donkere ruimte zetten (maar niet in de koelkast natuurlijk) en ze met rust laten tot zij hersteld zijn. Zorg voor voldoende water.

Diarree

Als je gerbil diarree heeft kun je dit zien aan de natte staart en de vervuilde anus van de gerbil. Als je de uitwerpselen kunt vinden in de kooi dan zul je zien dat deze dun zijn en stinken. Diarree kan het eerste symptoom zijn van de ziekte van Tyzzer. Ga daarom direct naar je dierenarts als je gerbil diarree heeft. De ziekte van Tyzzer grijpt snel om zich heen en voor je het weet heeft de hele groep de ziekte, die meestal de dood tot gevolg heeft. De oorzaak van deze ziekte ligt meestal in voedsel en nestmateriaal dat besmet is met urine en uitwerpselen van de huismuis. Bewaar het voedsel van de gerbil daarom ook altijd in afgesloten potten of bussen.

Schurft

Schurft is te herkennen aan kale plekken en haarverlies. Het is erg besmettelijk. Isoleer daarom de besmette dieren zo snel mogelijk. Laat de schurft behandelen door de dierenarts. Bij schurft heeft de gerbil vaak een tekort aan vitamine C. Geef daarom stukjes sinaasappel of andere citrusvruchten.

Verwondingen aan de staart

De gerbil kan zijn staartpunt verliezen doordat hij met zijn staart ergens in kan blijven haken, of doordat hij verkeerd is opgepakt. De staart breekt af, maar heelt meestal vanzelf weer. Er is niet altijd behandeling van de dierenarts nodig. De staart groeit niet meer aan. Er wordt wel gezegd dat gerbils met afgebroken staarten moeilijker tam te maken zijn en problematisch gedrag vertonen in de sociale omgang met andere gerbils.
© 2007 - 2019 Cookiehappy, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De aanschaf van een gerbilDe aanschaf van een gerbilDe gerbil is een leuk, vrolijk en nieuwsgierig beestje. Als je er eenmaal een gezien hebt, dan wil je er vast een paar h…
Gerbils; beschrijving van soortenIn de wereld bestaan er ongeveer 90 soorten woestijnratten. Alleen de mongoolse gerbil is al langere tijd gedomesticeerd…
Infectieziekten bij kinderen SchurftSchurft is een vervelende huidziekte. Hierbij treedt veel jeuk op en de ziekte gaat niet vanzelf weer over. Er is een be…
De omgang met de gerbilHoewel de gerbil vrij gemakkelijk tam te krijgen is, verlangt het diertje wel naar een speciale manier van omgang. In di…
Voeding voor gerbilsVoeding voor gerbilsGerbils zijn planteneters. Zij eten zaden en kleine hoeveelheden groente en fruit. In dit artikel kun je lezen wat voor…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Nidan, Pixabay

Reageer op het artikel "Ziekten bij de gerbil"

Reacties

Alexandra, 06-05-2014 22:00 #13
Mijn Gerbil is helemaal dik geworden, opgezwollen. Buik helemaal rond, wie weet wat dit kan zijn? Hij is al 5 jaar.

Madelon, 12-04-2014 10:28 #12
Hoi mijn gerbils hebben 4 jongen en 1 van de jongen had diarree maar dat is al over gegaan en na een paar weken had de vader het ook (nu nog steeds) ik maak me erg zorgen want het is een groep van 6 gerbils.

Chrismartens3@hotmail Com, 06-12-2013 20:03 #11
Onze jerry heeft een kleine open wonde aan de buik? Eet goed, speelt en is nog lekker mals van vacht.
kan ik zonder dierenarts dit verhelpen? Of mag ik er zelf ontsmetting op doen?

Johan, 09-04-2013 00:12 #10
Hoi lieve mensen,
heb een lief gerbil en bijna 3 jaar nu denk ik dat hij ziek is, vind niets naars maar zijn ogen blijven constant dicht, vacht wel een beetje omhoog, veel liggen of slapen. Kunt u mij vertellen wat het is?
vriendelijke groet,
Johan

Danae Verstraeten, 04-04-2013 12:56 #9
Mijn gerbil heeft gebloed aan haar ogen beide ogen. Mijn andere gerbil mankeert niets.
Maar ik zou wel graag weten wat er aan de hand is? ;D

grtz, Danae

Kim, 20-01-2013 22:55 #8
Ik tref net mijn Gerbiltje dood aan in haar hokje en ben er kapot van, gister zag ik haar nog en pakte ze een pitje aan van me:( Ik zag net dat ze helemaal niks kapot had bij haar koppie, maar toen bekeek ik de achterkant en daar zat wel bloed, ook zat er wat bloed aan haar wasbakje met badzand, ik heb haar dood aangetroffen in haar hokje in het hooi. Heeft iemand enig idee hoe het kan dat ze overleden is, ben er zo verdrietig om:( Lieve Groetjes Kim

Dineke, 24-07-2012 02:04 #7
Bij mij gerbil is er een stuk van zijn staart af gegaan, moet ik naar de dierenarts gaan want ik ze zitten met 2 gerbils in een kooi en dan wil je niet dat ze ziek worden of gaan vechten doordat ze pijn hebben ofzo?
Dus wat vinden jullie?

Xxx dineke

Max, 14-01-2012 15:32 #6
Mijn grijs witte gerbil seppie 3j. Is erg uitgeput. Eet niet veel drinkt niet uit zich zelf. Slaapt veel. Valt om tijdens het lopen. Heeft ogen aleen maar dicht. Ook tijdens het rondlopen in de kooi. Probeer hem in leven te houden door hem de fles te geven en alle soorten voedsel die we hebben de hij mag te geven. Aleen hij laat ook heel vaak zijn voedsel vallen en vind het soms niet terug. Komt dit bij iemand bekend voor?

Kelly, 15-05-2011 22:35 #5
Hallo. Myn zwarte gerbil ( 3j ) wil niet meer eten en heeft een koudje op zijn oog maar hy slaapt veel en heeft niet veel zin om iets te doen soms gaat hij op de bodem van zijn kooi liggen precies alsof hij dood is maar nadien maakt hy van die snelle bewegingen. Het is sinds gisteren begonnen en kzou graag willen weten wat er aan de hand met hem is. Myn ouders willen de dierenarts niet raadplegen dus vraag k jullie om hulp want k wil hem echt niet kwijt

Kelly, 15-05-2011 22:28 #4
Hallo. Mijn zwarte gerbil is bena 3j en heeft last van gewichtproblemen hij wil niet meer eten en heeft een oog die niet meer open gaat soms gaat hij stil op de bodem van de kooi liggen en maakt hy snelle bewegingen. is niet meer zo speels als ervoor en slaapt veel. weet iemand wat er aan de hand is? Kzou graag willen weten wat hy heeft et is sinds gisteren begonnen. Groetjes kelly

Celine, 13-03-2011 19:10 #3
Hey, ik heb een gerbil die helaas alleen leeft hij was met z'n broertje alleen die is een half jaar geleden overleden. :( Maar nu plast mijn over gebleven gerbil bloed. Weet iemand wat dat inhoud?

Groet Een gerbil lief hebben

Gaf, 11-03-2011 22:03 #2
Mijn 4 gerbils… de eerste overlijd binnen een week door vechten. de tweede krijgt een beroerte, de derde wordt door de tweede aangevallen en verliest zijn staart en de vierde wordt na een half jaar ook aangevallen door de tweede en heeft een vechtwond van bijna 1.5 cm. eindconclussie: ze zitten allemaal appart…

Ger En Bil, 26-06-2010 17:40 #1
Hoi,

Onze Gerbil was ook verkouden en we zijn naar de dierenarts gegaan dankzij jullie fantastische website!
Harstikke bedankt en dankzij jullie loopt en springt hij weer als nog tevoren!

Met Gerbillende Groeten,

Ger en Bil

Infoteur: Cookiehappy
Gepubliceerd: 27-06-2007
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 13
Schrijf mee!