InfoNu.nl > Dier en Natuur > Milieu > De omgang met de gerbil

De omgang met de gerbil

Hoewel de gerbil vrij gemakkelijk tam te krijgen is, verlangt het diertje wel naar een speciale manier van omgang. In dit artikel wordt duidelijk hoe de mens dient om te gaan met dit interessante woestijnratje.

Eerste contact

Als je net een gerbil gekocht hebt, is de verleiding groot om er direct mee te gaan spelen. Doe dit echter niet. De gerbil heeft tijd nodig om te wennen aan zijn nieuwe omgeving. De kans is groot, dat als je het dier zijn rust niet geeft, hij in dit eerste contact gaat bijten of ontsnapt.

Raak het diertje de eerste dag niet aan. Zet de doos waarin je de gerbil hebt meegekregen gewoon in de kooi waar hij zal gaan verblijven en open de doos op een kiertje. Het dier zal vanzelf nieuwsgiergig worden en zijn nieuwe verblijf willen verkennen. Probeer zo weinig mogelijk verstorende bewegingen of geluiden te maken op deze eerste dag. Het dier is nog schrikachtig door de nieuwe omgeving en rust zal hem gemakkelijker doen wennen.

Tam maken

De gerbil kan gemakkelijk handtam gemaakt worden. Neem hier echter wel de tijd voor en ga er niet van uit dat het dier al tam is als het net uit de dierenwinkel komt. Een gerbil raakt snel vertrouwt met degene die hem voert. Je kunt de gerbil gemakkelijk handtam maken door iets lekkers op de palm van je hand te leggen en je uitgestrekte hand aan te bieden aan de gerbil. De gerbil zal op je hand klimmen om het voer te pakken. Grijp hem nu niet gelijk beet, het vertrouwen van de gerbil moet nog gewonnen worden. Als de gerbil enkele dagen achtereen het voer van je hand haalt, kun je proberen hem met je andere hand te aaien (nog steeds niet beetpakken). Als dit een aantal dagen achter elkaar goed lukt, zonder dat de gerbil schrikt, kun je overgaan tot het oppakken van de gerbil.

Oppakken

Eén manier om de gerbil op te pakken is hem op je hand te lokken met een beetje voedsel en vervolgens de gerbil met de andere hand te omsluiten. Let erop dat gerbil niet wegspringt als u je handen weer van elkaar haalt. Als de gerbil schrikt van de beweging van je handen, zal hij zeker wegspringen. Ook aan het oppakken en ronddragen op deze manier zal de gerbil moeten wennen.

Een andere manier om de gerbil op te pakken is aan de staartbasis. Dit is het gedeelte van de staart dat het dichtste bij het lichaam zit. Pak de gerbil nooit bij de punt van de staart beet. De staart kan dan afbreken. Pak de gerbil bij de staartbasis en til hem op je hand. Houd de gerbil nooit te lang vast, hij kan een toeval krijgen. Zet het dier in dat geval onmiddelijk terug in de kooi.

Een ontsnapte gerbil vangen

Vroeg of laat zal de gerbil toch een keer ontsnappen. Er zijn verschillende manieren om hem weer te vangen. Deze vragen allen wat geduld. Ga niet achter de gerbil aanjagen om hem te pakken. Hiervan krijgt hij stress en raakt hij uitgeput. Hier kan hij dood aan gaan.

Gebruik een bus, doosje of kartonnen doos die je met de opening naar voren voor de gerbil houdt. Als je dit rustig doet en een beetje geduld hebt, zal de gerbil uit nieuwsgierigheid in de doos klimmen. Houd je hand voor de opening van de doos en je hebt je gerbil weer gevangen.

Je kunt ook een hoge emmer gebruiken, waarvan je zeker weet dat de wanden te glad zijn voor de gerbil om omhoog te klimmen. Leg wat lekkers in de emmer wat de gerbil zal lokken. Maak een loopplankje zodat de gerbil in de emmer kan klimmen. Zit hij er eenmaal in, verwijder dan het plankje. De gerbil zit gevangen in de emmer.

Bijten

Gerbils bijten eigenlijk alleen als zij zich niet veilig voelen. Voor je eigen bestwil is het daarom belangrijk dat de gerbil je kan vertrouwen. Dit vertrouwen kun je opbouwen door altijd rustig en kalm met je dier om te gaan, hem nooit plotseling beet te pakken of hem bang te maken. Neem dus de tijd om je gerbil aan je te laten wennen.
© 2007 - 2019 Cookiehappy, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Gerbils; beschrijving van soortenIn de wereld bestaan er ongeveer 90 soorten woestijnratten. Alleen de mongoolse gerbil is al langere tijd gedomesticeerd…
De aanschaf van een gerbilDe aanschaf van een gerbilDe gerbil is een leuk, vrolijk en nieuwsgierig beestje. Als je er eenmaal een gezien hebt, dan wil je er vast een paar h…
De Perzische gerbilDe Perzische gerbil is in Nederland en Belgie nog niet erg bekend. De Mongoolse gerbil is de meest bekende gerbil, en al…
De Sundevall gerbilVan de meeste gerbilsoorten worden slechts weinig exemplaren in Nederland en Belgie gehouden. Hieronder valt ook de Sund…
Gerbils: varieteiten of kleurslagenHoewel de gerbil nog niet zo heel lang gehouden wordt als huisdier, bestaan er inmiddels al vele kleurslagen. In dit art…

Reageer op het artikel "De omgang met de gerbil"

Reacties

Ammi, 07-06-2018 07:06 #3
Hallo,
Gisteren heb ik van iemand twee gerbils overgenomen. Ik heb dit artikel helaas nu pas gelezen. Ik heb met ze gespeeld en heb ze veel te veel aandacht gegeven. Eentje heeft een lange tijd tegen het glas aan gegraven. Ik werd hier bang van en heb eerst op het glas geklopt. Toen ze hier mee door ging, heb ik de kooi geopend en heb ik het hele zaagsel (voor de tweede keer die dag) omgewoeld.
Hierna heb ik de meisjes beide een uur niet meer gezien of gehoord. Eentje is weer terecht en maakt het goed. De andere heb ik nog steeds niet gezien en ik maak me ernstige zorgen. Kan ze dood zijn gegaan van de stress en kan het zijn dat ze ergens in het zaagsel ligt? Of vermoeden jullie eerder dat ze slaapt of weggelopen is? Kan ik, als ik haar vanmiddag nog steeds niet gezien heb, gaan zoeken in het zaagsel en nog een keer de gangetjes kapot maken?
Ik wacht nog eventjes af.
Ik heb angst, dat als ik te lang wacht met zoeken, het andere diertje er eventueel achteraan sterft.
Alvast bedankt voor het meedenken.
Ammi

Isa, 19-12-2014 13:55 #2
Mijn Gerbils hebben mijn zusje al wel een keer gebeten maar mij nog nooit. En als ik hem aan mijn zusje geef, gaan ze ook heel druk doen. Betekent dat dat mijn zusje er niet rustig genoeg mee is?
groetjes isa

Gaetan Devos, 18-11-2007 15:41 #1
Ik heb 2 kleine zusjes die nogal veel lawaai maken en drukte bezorgen is dat slecht voor dat beestje? Hij is ook alleen.

Infoteur: Cookiehappy
Gepubliceerd: 27-06-2007
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Milieu
Reacties: 3
Schrijf mee!