InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > De labradoodle, de hond voor mensen met een allergie

De labradoodle, de hond voor mensen met een allergie

Allergieën voor huisdieren geven vervelende klachten zoals een loopneus, niesbuien, een verstopte neus, tranende ogen, irritatie van de huid, hoesten en benauwdheid met piepende ademhaling. Wie allergisch is voor honden zal deze klachten niet graag voor lief nemen in ruil voor het gezelschap van een trouwe viervoeter. Er bestaat echter ook een ras dat er op gefokt is om geen allergieën bij de baasjes te veroorzaken; de Labradoodle.

Aanvankelijk hulp- en geleidehond

De grappige naam Labradoodle is afkomstig van de eerste twee rassen die hiervoor gekruist zijn namelijk de Labrador retriever en de poedel (poodle). De bedoeling van de Australische fokkers Tegan Park en Rutland Manor was aanvankelijk om een ras te creëren met een geschikt karakter om als hulp- en geleidehond te functioneren. Beide honden zijn echte gezelschapsdieren, zachtaardig, en goed af te richten, en de poedel is daarnaast ook nog eens bijzonder intelligent. Bovendien heeft de poedel een niet verharende vacht, wat bijzonder prettig is voor hulpbehoevende mensen die tevens allergisch zijn. In een later stadium werden bij het verder fokken nog meer gelet op allergieverwekkende bestanddelen in de haren en het speeksel. Het uiteindelijke resultaat is een ras dat niet meer verhaart, geen typische hondengeur heeft, en allergievriendelijk is.

Volop keus

Qua karakter is de labradoodle wat je mag verwachten van een mix van de labrador en de poedel. Het is een vrolijke, energieke hond, hij is zachtaardig, intelligent en kindvriendelijk, en heeft een sterke ‘will to please’, kortom het is een ideale familiehond. Hij is compact en atletisch gebouwd en beweegt soepel en gracieus. Wie een Labradoodle als huisdier neemt heeft volop keus wat betreft de maat en de kleur. Labradoodles zijn er met een schofthoogte van 35-43 cm, 43-53 cm, en 53-63 cm. De kleuren: gebroken wit, crème, café au lait, zilver, abrikoos, rood en zwart.

Grote aaibaarheidsfactor

De vacht van de labradoodle kan er uitzien en aanvoelen als fleece of als wol (wool). In beide gevallen dus heel aaibaar. De fleecevacht is het gemakkelijkst in onderhoud, de wollige vacht heeft regelmatig een kambeurt nodig. Beide types vacht moeten regelmatig worden geknipt. De vachtlengte moet ongeveer 10 a 15 cm zijn, en er behoort geen ondervacht aanwezig te zijn.

Allergietest

Degenen die vanwege een allergie een labradoodle willen aanschaffen kunnen zich het beste wenden tot een erkende fokker. Dit om zeker te zijn dat de hond raszuiver is en dus ook allergievriendelijk. Ook is het een goed idee om voor aanschaf een tijdje in een ruimte te verblijven samen met een labradoodle die men overweegt te nemen. Een hond nemen en vervolgens tot de ontdekking komen dat het toch niet gaat is erg vervelend. Niet alleen voor het baasje of bazinnetje, maar ook voor eventuele kinderen, en wellicht nog meer voor de hond.

Waarschuwing: bedenk bij aanschaf van een hond altijd van tevoren dat het hebben van een hond een verantwoordelijkheid inhoudt. Nog steeds eindigen teveel honden in de vakantieperiode in het asiel, of nog erger; vastgebonden aan een boom op een eenzame plek.
© 2010 - 2019 Machosofty, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De labradoodle, de hond voor mensen met een allergie"

Reactie

Ans, 05-03-2013 16:02 #1
Wie heeft er ervaring met de Australian labradoodel… en heeft ook last van huisstof, katten paarden en pollen? Graag wil ik weten of ik er verstandig aan doe om deze hond te nemen(wil het heel graag).

Infoteur: Machosofty
Gepubliceerd: 04-09-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 1
Schrijf mee!