InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Rekening houden met de leefomstandigheden voor de hond

Rekening houden met de leefomstandigheden voor de hond

Rekening houden met de leefomstandigheden voor de hond Een hond kan u niet vertellen of hij gelukkig is of niet. Wel is er een hoop te merken aan het gedrag van de hond en u kunt zelf wat dingen in uw huis aanpassen waardoor de hond wat gemakkelijker en natuurlijker kan leven. Hoe kunt u in en om huis rekening houden met het gedrag en de gezondheid van de hond?

De leefomgeving

Honden laten vaak veel haren los waardoor de meeste mensen parket verkiezen boven tapijt, echter kunnen honden makkelijk uitglijden op parket en hebben zo sneller kans om bijvoorbeeld heupdysplasie te krijgen. Hetzelfde geldt voor het lopen van trappen, trappen zijn vaak erg stijl en ook hierbij kan de hond zijn gewrichten teveel belasten. Met een keer een trap lopen is niet veel mis, maar als het elke dag gebeurt vergroot de kans op problemen van heupen en gewrichten.
Ideaal zou zijn als u over een tuin bezit, dan kan de hond als de deur open is naar binnen en buiten gaan wanneer hij dat wilt. Hou uw hond goed in de gaten, als hij/zij nog nooit eerder een tuin heeft gehad kan het zijn dat de hond zijn behoefte in de tuin wilt gaan doen.

Hou er rekening mee dat puppen op onderzoek uit gaan en nog niet weten wat hun speeltjes zijn waardoor meubels en schoenen niet altijd veilig zijn. Hou de pup goed in de gaten en zodra u ziet dat de pup iets wilt pakken waar u niet van gediend bent kunt u zelf leuk gaan doen met een speeltje zodat de pup dat verkiest boven hetgeen wat hij/zij wou pakken.
Zorg dus voor speeltjes, laat de hond niet kiezen tussen veel verschillende speeltjes want dit kan verwarring opbrengen bij puppen. Als u een speeltje weghaalt en na een tijd weer geeft zal de hond denken en/of reageren of dat hij een nieuw speeltje heeft gekregen. Kies voor stevig speelgoed, flosstouwen zijn prima en doordat ze er zelf op kauwen wordt ook deels het gebit gereinigd, let echter wel op dat u er niet te ruig mee speelt, puppen verliezen gemakkelijk hun tanden en ook volwassen honden kunnen nekletsel oplopen.

Roedeldier

Honden zijn roedeldieren, wat inhoudt dat hij/zij in een groep hoort te leven. Mocht u af en toe niet thuis aanwezig zijn om de hond te vergezellen kijk dan of u eventueel de ruimte en tijd heeft voor een tweede hond. Er wordt afgeraden twee puppen tegelijkertijd in huis te nemen, dit omdat er vaak handen te kort komen wat betreft het zindelijk maken en socialiseren, vaak wordt er onbewust één voor getrokken terwijl puppen alle aandacht nodig hebben.

Zorg ook dat de hond vanaf pup af aan al vaak in contact komt met andere honden(let wel op dat hij de juiste inentingen al heeft). Honden die aan de lijn blaffen naar andere honden blaffen vaak niet als zij los zijn, dit kan komen omdat wij de hond dankzij de lijn weerhouden van zijn natuurlijke gedrag zoals bijvoorbeeld het snuffelen. Als de pup bang is, til hem dan niet op, hiermee bevestigt u dat iets eng is. Laat de hond zoveel mogelijk zelf lopen, een hond die alles vanuit een tas ziet is nog steeds niet gesocialiseerd.

Voer

Veel mensen verwachten dat blikvoer het beste is om te geven, dit omdat het eruit ziet als puur vlees. Echter als u een blik leegt in een vergiet en omspoelt met water zult u zien dat er zeer weinig van over blijft omdat er vooral water en gelei in blikvoer zit. Als u gaat kijken naar een zak brokken bekijk dan altijd het eerste wat op de ingrediënten lijst staat, dit zit er namelijk het meeste in. Bedenk hierbij dat de hond van nature een vleeseter is. Uiteraard zullen sommige honden makkelijk oud kunnen worden met het goedkoopste voer waar voornamelijk groente of andere onnodige producten inzitten alleen als de hond problemen krijgt met bijvoorbeeld zijn maag komt dit vaak door het voer.

Een goed alternatief is 'barf' dit houdt in dat u de hond bijvoorbeeld hele stukken kip of vis of iets dergelijks voert. Er zijn speciale schema's te vinden waardoor de hond geen voedingsstoffen te kort zal komen. Mensen zijn vaak bang voor de botjes van kip maar niet voor de harde botten die men in de winkel koopt. De botten in de winkel zijn juist uitgehard waardoor dit vaak gevaarlijker is dan echte kippenbotjes, daar zit merg in waardoor wij deze als mens zijnde zelfs zouden kunnen nuttigen. Het is niet alleen goed omdat het hun natuurlijk rantsoen is maar ook voor de tanden kan barf zeer goed zijn. Tandsteen vormt door resten voer die aan blijven plakken, door het kluiven en goed moeten kauwen op 'barf' voer voorkomt men tandsteen voor een groot deel.

Hoeveel beweging?

Dit staat nergens wettelijk vastgelegd maar of u nu kiest voor een Maltezer of een Border Collie u zult voor beide voldoende tijd moeten nemen en hun beweging gunnen. Hou de wandelingen afwisselend en kies af en toe voor een geheel nieuwe omgeving. U zult dan ook merken dat het gedrag van de hond wat verandert omdat hij/zij op ander terrein is in plaats van hetzelfde rondje als altijd. Er zijn overigens wel echte werk een paar voorbeelden van rassen zijn:
  • Border Collie
  • Australian kelpie
  • Australian cattle dog
  • Poedel

Deze rassen hebben een hoge intelligentie en een goed uithoudingsvermogen. U zult ze echt bezig moeten houden door bijvoorbeeld met ze te gaan fietsen, trainingen te volgen enzovoorts. Deze honden hebben een zeer sterke 'will to please' wat inhoudt dat ze ook graag wat voor u willen doen. Als u deze honden niet genoeg uitdaging geeft kunnen zij mogelijk gaan slopen om zo zichzelf te vermaken. Ook kunnen zij snel verkeerde dingen aanleren doordat zij zo snel leren dat als u lacht als de hond blaft hij/zij dat als compliment op kan vatten en het blijft herhalen.

Leer denken als een hond

Als de hond niet terug wilt komen, maar u weet dat hij niet zomaar wegloopt, keer dan zelf om en loop zo verder. In de meeste gevallen zal de hond hard achter u aan komen rennen. Als u naar de hond toe loopt bestaat er een grotere kans dat het een kat en muis spelletje word. Dit geldt hetzelfde voor als hij wel komt, komt hij aan beloon de hond dan alsnog uitbundig, als u hem/haar op dit moment straft denkt hij/zij dat hij gestraft word voor het feit dat hij weer bij u komt. Een hoop gedrag van honden is ook te verklaren, er bestaan maar weinig echte probleem honden alleen weet niet iedereen altijd hoe men ermee om moet gaan en kijkt men niet altijd terug naar hoe de situatie in het wild zal zijn.
Gerelateerde artikelen
Winkelen voor je pup: spullen kopen die je hond nodig heeftWinkelen voor je pup: spullen kopen die je hond nodig heeftJe hebt besloten een hond te nemen. Na research heb je jouw droomhond gevonden en je mag hem bijna ophalen. Dan is het n…
Voor het eerst een hond nemenEen hond is voor veel mensen als een familielid en vult het gezin echt aan. U zult dan ook echt moeten zorgen voor uw ho…
Hoeveel kost een pup? De kosten van een hondHoeveel kost een pup? De kosten van een hondVeel mensen hebben geen idee hoeveel een hond kost. In het eerste jaar kan dat oplopen tot maximaal 2250 euro. Hierbij i…
Alles over de Labrador RetrieverDe Labrador Retriever, afgekort Labrador, is een hondenras dat afstamt van de St. Johns-hond. Deze hond werd door eskimo…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Rekening houden met de leefomstandigheden voor de hond"

Infoteur: Bembi
Laatste update: 20-10-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!