InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > De Podenco een ras apart

De Podenco een ras apart

De Podenco is een oud en oorspronkelijk ras dat al honderden jaren voorkomt op de Balearen: de eilanden Mallorca, Menorca, Ibiza en Formentera.

Historie

Bij het graf van Toetanchamon zijn afbeeldingen gevonden van een hond met ranke ledematen, een opgetrokken buik en grote staande oren. Deze hond werd de Tesem genoemd en zou van Noord-Afrikaanse Windhonden afstammen. De honden werden meegenomen op handelsreizen, en raakten zo verspreid in het Middellandse Zee gebied.

De geisoleerde ligging van de diverse eilanden zorgden er voor dat er meerdere rassen onstonden:
  • de Pharao hond (Malta)
  • de Cirneco dell'Etna (Sicilie)
  • de Podenco Ibicenco (Ibiza)
De honden werden op de eilanden vooral gebruikt voor de jacht op het konijn.

Karakter

De Podenco Ibicenco is een half-windhond en dit wil zeggen dat hij niet alleen zijn ogen gebruikt tijdens de jacht (zoals 'echte' windhonden dat doen), maar ook zijn neus en grote oren. Het ras is gespecialiseerd op konijnen en hazen. Een Podenco kan hoge sprongen makenů.. kan rechtstandig, zonder aanloop kan hij 2 meter hoog springen (denk aan de tuinafscheiding). De Podenco is geen echte rennen, hij neemt eerder enorme sprongen. De honden werken geheel zelfstandig, opsporen, vangen, doden en tot slot apporteren. Dit vereist een zeer intelligente hond, wat een Podenco dan ook is.

Maar dus ook een zeer zelfstandige hond, die niet al te best zal luisteren omdat hij het zelf allemaal wel weet. De Podenco is zeer attent; er ontgaat hem zelden iets. Als waakhond is hij daarom ook goed te gebruiken in de zin dat hij aanslaat bij onraad. De hond is echter niet 'scherp', eerder terughoudend tegenover vreemden.

De Podenco Ibicenco is niet alleen intelligent, hij is ook zeer levendig en temperamentvol. Hij is in huis goed te houden, maar moet zijn energie buiten kwijt kunnen. Het luisteren is een probleem; het blijven windhonden: als ze iets zien gaan ze er achteraan. De hond komt wel weer bij je, alleen kan dit even duren.

Behalve de Podenco Ibicenco kennen we nog de volgende varieteiten
  • Podenco Canario
  • Podenco Andaluz
  • Podenco Portuguez
  • Grande
  • Medio
  • Pequeno

Helaas is ook het lot van de Podenco, zoals bij de Greyhound, in Spanje bijzonder triest. Wanneer de honden niet meer voldoen worden ze op gruwelijke wijze afgedankt.
© 2007 - 2019 Bettyhores, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De Andalusische Podenco ManetoDe Andalusische Podenco ManetoWie ooit in Andalusië geweest is heeft deze grappige hondjes wellicht al eens gezien op straat in een of ander wit dorpj…
De hond meenemen naar SpanjeWanneer je je hond wil meenemen op vakantie naar Spanje is er een aantal zaken waaraan je moet denken. In dit artikel wo…
Adoptie Spaanse asielhonden uit Perreras (Dodingsstations)Adoptie Spaanse asielhonden uit Perreras (Dodingsstations)Spanje staat bekend als een zonnig en heerlijk vakantieland, maar Spanje kent ook een donkere zijde als het gaat om het…
De Culinaire Erfenis van de Arabieren in SpanjeIn de achtste eeuw veroverden de Arabieren grote delen van Spanje en gaven het de naam Al-Andaluz. De Arabieren hulden z…
El Gastor, wit dorpje in de provincie Cadiz (Spanje)El Gastor is een typisch Andalusisch wit bergdorpje in de provincie Cádiz. Meer bekend als "Balcon de los Pueblos Blanco…

Reageer op het artikel "De Podenco een ras apart"

Reacties

J. Stuifzand, 24-02-2018 10:20 #2
Wij hebben de podenco maneto een hond met karakter waar wij zelf van houden. Goed zijn bevelen opvolgd. Zeer lief tegen ons. Tegen anderen even terughoudend.

Spiegeltje (infoteur), 28-09-2011 18:02 #1
Mooi artikel heb je geschreven, lof daarvoor! Ik ben zelf in het "bezit" van een kruising Podenco, geadopteerd uit een Spaans asiel. Het is een geweldige hond, inderdaad met zeer grote oren. Hij is al oud maar nog zeer gezond, ik ben heel blij met hem, heb hem vanaf zijn 12e jaar en ben dol op hem. Hij springt nog altijd, kan nog lange wandelingen aan met mijn andere 2 honden, is zeer sociaal, en zoals je omschrijft, hij weet het zelf beter ;-)

Fijn dat er aandacht is besteed aan de Podenco! Ik wens je nog veel schrijf en honden plezier toe.

Infoteur: Bettyhores
Gepubliceerd: 18-06-2007
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 2
Schrijf mee!