InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Russische wolfshond of Barzoi: elegant Russisch hondenras

Russische wolfshond of Barzoi: elegant Russisch hondenras

De Barzoi wordt ook wel een Russische wolfshond genoemd, Barzoi (of Barsoi of Borzoi) betekent de ‘snelle’.

Historie

Dit toonbeeld van elegantie en schoonheid werd door de tsaar van Rusland in 1850 aan de Britse vorstin Victoria geschonken en werd al snel een populair ras onder de adel. Oorspronkelijk werd de Barzoi gebruik door tsaren, grootvorsten en edellieden in Rusland voor de wolvenjacht. De wolven werden uit de bossen opgejaagd en renden de open vlakten op, op dat moment werden koppels Barzois van zoveel mogelijk dezelfde kleur ingezet. De honden grepen de wolf bij zijn oren, waarna de jager het werk verder afmaakte. Na de Russische revolutie waren de Barzoi op één hand te tellen, uitsterven kon worden voorkomen doordat de Barzoi rond 1650 naar Groot-Brittannië werd gehaald om mee te fokken door Margaret Lucas Cavendish, Hertogin van Newcastle.

Zo eind 1800 werd het ras in Nederland geïntroduceerd en rond de eeuwwisseling kwam het ras tot grote bloei. Vele Belgische en Duitse rasgenoten werden in ons neutrale land ondergebracht tijdens de Eerste Wereldoorlog (1914-1918)

Karakter

Qua karakter is de Barzoi een edele en goedaardige hond, maar toch enigszins gereserveerd tegenover vreemden. Ze vereisen zeer veel lichaamsbeweging. Ze houden van rust en comfort en zijn niet bijster gehoorzaam. Een Barzoi is tolerant tegenover kinderen, maar houdt niet van hun wilde spel.

Het is natuurlijk een jagende hond en dus is hij snel en heeft hij veel uithoudingsvermogen. In een gevecht kan hij een zeer gevaarlijk tegenstander zijn. Tijdens de jacht in een snelle galop beweegt hij zich met zwevende, reusachtige sprongen welke adembenemend zijn om te zien.

Gezondheid

De gezondheid van een Barzoi is over het algemeen goed alleen is hij door zijn bouw gevoeliger voor maagtorsies. Na het eten moet dus altijd een periode van rust in acht worden genomen. De Barzoi is een grote, harmonieuze, op snelheid gebouwde hond, die goed gespierd is en met een sierlijke belijning. Het hoofd is licht gewelfd, lang en smal. Een reu kan 70 – 82 cm of groter worden; een teef blijft 5 cm kleiner. Het gewicht ligt tussen de 34 en 48 kg. De vacht mag alle kleuren hebben, en is zacht en golvend, deze meeste hebben veel wit. De vacht moet wel regelmatig geborsteld worden.

De Barzoi hoort tot rasgroep 10: windhonden.
© 2007 - 2019 Bettyhores, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Russische wolfshond of Barzoi: elegant Russisch hondenras"

Infoteur: Bettyhores
Gepubliceerd: 18-06-2007
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!