InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > De Andalusische Podenco Maneto

De Andalusische Podenco Maneto

De Andalusische Podenco Maneto Wie ooit in Andalusië geweest is heeft deze grappige hondjes wellicht al eens gezien op straat in een of ander wit dorpje of ergens in het gebergte van de provincies Cadiz en Malaga. Het is een typisch Andalusisch ras dat niet officieel erkend is maar daarom zeker niet minder interessant om eens van naderbij te bekijken. Maak kennis met de Andalusische Podenco Maneto.

Algemene kenmerken van de Podenco Andaluz Maneto

Het hondenras Maneto, een ras uit Andalusië (Zuid-Spanje) is weinig gekend buiten het land. Het is een hond dat door zijn bijzondere lichamelijke kenmerken uitsluitend gebruikt wordt bij de jacht, meerbepaald de jacht op het konijn. De Maneto is perfect aangepast aan de lage bergen van het Middellandse Zeegebied met braamstruiken, beken en smalle ravijnen.

Eén van de kenmerken bij de jacht is de volharding die de hond heeft bij het achtervolgen van de prooi, in dit geval het konijn. De Maneto is met zijn korte ledematen uiterst geschikt om zicht te bewegen over terreinen met dichte begroeiing en plaatsen die moeilijk toegankelijk zijn. Het Maneto hondenras is altijd nauw verbonden geweest met de jacht op het konijn vooral in de bergen waar het door de dichte begroeiing onmogelijk was om andere autochtone rassen van Andalusië in te zetten. Ook voor het jagen op kwartels en patrijzen of om eenden in het water te pakken is het ras goed geschikt.Het is een goede retriever bergachtig terrein, in rietvelden en zones met struiken.

Korte geschiedenis van de Podenco Maneto

De Maneto is een ras afkomstig uit het Zuiden van Andalusië, meerbepaald uit de provincie Cadiz en het grensgebied van de provincies Cadiz en Malaga. De grootste concentratie is te vinden in de streek rond Gibraltar. Het ras is afgeleid van de Podenco Andaluz van gemiddelde grootte en is waarschijnlijk ontstaan door een mutatie van het dwergachtige karakter met de typische lichaamsbouw als gevolg.

Uitelijke kenmerken van de Maneto

Hond van kleine gestalte, laag bij de grond, heel lang lijf, compact, korte ledematen in verhouding met de romp. Een sterke structuur, gespierd en gedrongen. De schofthoogte is ongeveer 35 tot 37 cm.

Temperament en gedrag

De Maneto is een ingetogen hond met een sterk temperament en met een groot bezitgevoel. Hij heeft ook een dominant karakter ten opzichte van soortgenoten en toont deze eigenschap op gebied van territorium van jongsaf aan. In zijn relatie met de mens is hij graag in gezelschap en krijgt graag aandacht. Toch is hij erg zelfstandig en erkent hij maar één baasje.
De Maneto is een uitstekende hond voor de jacht bij het volgen van een spoor en tevens een zeer goed gezelschapsdier. Hij kan redelijk koude verdragen en zeer goed hoge temperaturen. Het is een hond met veel volharding en uithoudingsvermogen.

Met vreemde mensen is hij wat wantrouwig en het is een goede bewaker als zijn baasje er niet is. Zijn reactie op situaties die voorspelbaar zijn is heel intelligent en zal altijd de voorkeur geven voor de meest logische reactie. Hij heeft een uitstekend geheugen en kan een grote hoeveelheid informatie begrijpen. Zijn psychologisch evenwicht is heel goed en natuurlijk.

Lees verder

© 2009 - 2019 Gertrudis, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De Podenco een ras apartDe Podenco is een oud en oorspronkelijk ras dat al honderden jaren voorkomt op de Balearen: de eilanden Mallorca, Menorc…
Jerez de la Frontera of Xeres (Zuid-Spanje)Jerez de la Frontera of Xeres, gelegen in de zuidelijke provincie van Cádiz in Andalusië (Spanje) is een prachtige stad…
Feestdagen en evenementen in AndalusiëReligieuze of wereldwijde feesten, in Andalusië maakt het niet uit wat voor feest het is. De beroemdste feesten van Anda…
Cadiz (Zuid Spanje)Cadiz is de oudste havenstad in Europa, hoofdstad van de gelijknamige provincie in het Zuiden van Spanje, in de regio An…
El Gastor, wit dorpje in de provincie Cadiz (Spanje)El Gastor is een typisch Andalusisch wit bergdorpje in de provincie Cádiz. Meer bekend als "Balcon de los Pueblos Blanco…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Pfoff, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Sociedad Canina España website

Reageer op het artikel "De Andalusische Podenco Maneto"

Reacties

Patrick, 22-11-2012 10:08 #2
Wij hebben een Podenco Maneto een zestal maand geleden laten overkomen uit de buurt van Malaga via de organisatie ACE. Het is een schatje! Heeft rare pootjes maar qua karakter is hij top. Aanhankelijk, lief… noem maar op. Soms wel hardhorig maar dat nemen we er bij en waren we ook al gewoon van onze vorige hond een Beagle.

J. Meijer, 13-09-2010 13:02 #1
Blij met dit artikel. Er is veel Spaanstalige info, wat ik wel enigszins kan volgen, maar heel fijn om nu eens Nederlandstalige info te krijgen. Mijn hond komt uit asiel in de buurt van Malaga en lijkt het meest op de Andalusische Podenco, maar is waarschijnlijk een kruising: heeft redelijk lange poten, formaat tussen klein en middel in, gladharig. Ben net bezig, na basistrainin in voorjaar, met de A cursus.
Gaat goed. heb hem nu 1 jaar. Moest eerst minder angstig worden en leren lopen en zindelijk worden enz. Ik had ervaring met Ned. zwerfhonden uit asiel, maar dit was echt vele malen angstiger. En toch lukt het nu heel aardig. Is alleen nog wat schrikachtig maar zeker niet meer bang voor van alles en nog at. Leeftijd plusminus 7 jaar. Af en toe kijken naar de Dogwhisperer op Nationmal Geographic, hoe hij met getraumatiseerde honden omgaat, is ook nuttig.

Infoteur: Gertrudis
Gepubliceerd: 29-10-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Reacties: 2
Schrijf mee!