Temperatuur meten bij dieren

Er zijn twee manieren om de temperatuur bij een dier te meten: via het oor of rectaal. Via het oor blijkt vele voordelen te hebben. Rectaal meten is een methode welke nog altijd het meest gebruikt wordt, hiervoor zijn tegenwoordige digitale thermometers in de markt. Het nadeel van rectaal meten is dat het voor het dier veel stress oplevert. Een ander nadeel is dat men meestal met twee personen moet zijn om het dier vast te houden of te voorkomen dat het gaat zitten.

Sinds een aantal jaren is er in Amerika de Pet-Temp® Oor thermometer ontwikkeld. Deze thermometer meet in slechts één seconde accuraat een hersentemperatuur van uw huisdier. De normale temperatuur van honden en katten ligt tussen de 37.8 en 39.4 C. Dit geeft huisdiereigenaren de mogelijkheid om zelf op de hoogte te blijven van veranderingen in de gezondheid en zo sneller te kunnen beslissen of een dierenartsbezoek nodig is.

Kenmerken en voordelen van de oorthermometer

  • De enige oor thermometer die ontwikkeld is voor dieren
  • Meet de hitte van het oorkanaal en geeft zo een accurate lichaamstemperatuur
  • Wordt dagelijks door duizenden dierenartsen gebruikt
  • Geen gedoe meer met rectaal meten
  • Geen stress meer voor baas en hond
  • Voldoet aan US en Europese standaards voor accuraatheid

Aangeraden voor

  • Huisdiereigenaren
  • Fokkers
  • Trimsalons
  • Werkhonden, renhonden, reddingshonden
  • Dierenasiels, dierenopvangcentra
  • Dierenambulances
  • Show- en wedstrijd honden/katten

Waarom is het belangrijk om de temperatuur van uw huisdier te meten?

Of u dit nu rectaal doet of via het oor. Het simpelste antwoord is: omdat huisdieren u niet kunnen vertellen wanneer ze ziek zijn. De traditionele methode van het voelen van de neus is geen betrouwbare methode om de lichaamstemperatuur te meten.

Wanneer moet u de lichaamstemperatuur meten?

  • Wanneer uw huisdier ziek is
  • Wanneer uw huisdier herstellende is
  • Wanneer u vermoedt dat uw dier ziek is
  • Bij zwangerschap
  • Bij extensief werken of oefenen met uw hond
  • Wanneer u met uw dier op reis bent

Wat zegt de temperatuur mij?

In veel opzichten zijn dieren en mensen fysiek en anatomisch gelijk. Zowel dieren als mensen kunnen dezelfde ziekte krijgen en zijn vatbaar voor bacterien en virussen. Net als bij mensen, is een verhoging van de lichaamstemperatuur een typische reactie op een infectie. Koorts kan ook een indicatie zijn van een trauma of iets ernstigs als een tumor. Een lage temperatuur kan veroorzaakt worden door een serieus probleem zoals vergiftiging of shock en coma.
© 2007 - 2020 Bettyhores, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Temperatuur meten bij dieren"

Reacties

Anja, 23-04-2010 17:35 #2
Uw informatie is onjuist. De normale lichaamstemperatuur bij honden en katten moet tussen de 38 en 39 graden celcius zijn. Een temperatuur van 39.4 is verhoging en dan is het raadzaam de dierenarts te raadplegen.Een oorthermometer is niet betrouwbaar, daarom gebruiken vrijwel alle dierenartsen de ouderwetse rectale thermometer. Dat is de enige nauwkeurige manier bij een hond en/of kat om de lichaamstemperatuur op te meten.

Nan Schussler, 24-03-2010 12:05 #1
Hallo, die oorthermometer voor dieren vind ik interessant, maar kan niet vinden waar ik die kan kopen?

Infoteur: Bettyhores
Gepubliceerd: Juni 2007
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 2
Schrijf mee!