InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Hoe verzorg ik mijn kat

Hoe verzorg ik mijn kat

Hoe verzorg ik mijn kat Een kat wast zich de hele dag het liefst zelf, men beweert zelfs 4 uur per dag. Kunnen ze voldoende voor zichzelf zorgen? Kan ik helpen dat mijn kat gezond blijft ? Uiteraard kan dat !! Waar moet ik op letten en wat kan ik doen?

Kattenbak

De kat is een heel schoon dier en doet er alles aan om zichzelf te verzorgen.
Net als wij houdt de kat ook van een schoon toilet en heel erg belangrijk is het dus om er voor te zorgen dat de kattenbak altijd is schoon gemaakt en ook schoon blijft. Er zijn vele soorten strooisel voor in de bak en het beste is toch een korrelsoort die enorm goed het vocht opneemt. Het voorkomt stank en de bak is gemakkelijker schoon te houden.

Voeding

Iedere kat heeft zijn eigen smaak als je dat zo hoort. Een van mijn katten eet graag melkchocolade en laat pure chocolade en hartige hapjes liggen terwijl een ander de neus ophaalt voor zoetigheid maar altijd present is als er iets hartigs te ruiken is. Is dat echter allemaal wel zo goed dat we ze van alles voeren. Nee, dat is het dus niet en hoeveel soorten kattenbrokjes en blikjes met nat voer ook worden aangeprezen, het kan erg slecht voor ze zijn. Het beste is het om de kat enkel en alleen kattenbrokjes te geven en dan ook nog een afgepaste hoeveelheid. Kattenbrokjes bevatten alle stoffen die de kat nodig heeft en ze hebben geen bijvoeding nodig. Dat blikje natvoer en dat lekkere hapje….het zorgt voor problemen. Nu we over gestapt zijn op goede kattenbrokjes, verkrijgbaar bij iedere dierenarts, zijn onze katten een stuk gezonder en is hun vacht en ontlasting altijd in orde.

Nagels

De nagels van een kat blijven hun leven lang aangroeien en zij moeten dus regelmatig de oude nagels verwijderen, hetgeen ze doen door te krabben…..aan Uw bankstel…..tenzij U zorgt dat ze een krabpaal hebben. Zo’n krabpaal hebben ze dus echt nodig. Een kat kan met haar nagels flinke schade toebrengen, niet alleen aan allerlei voorwerpen maar ook aan degene die met de kat speelt. Het knippen van de nagels van een kat is een middel om dat te voorkomen en het klinkt wat vreemd maar U kunt zonder meer de nagels van Uw kat knippen. U kunt er speciale nagelknippertjes voor kopen maar een gewoon nagelknippertje zoals wij die gebruiken voldoet ook. Knip gewoon de onderste scherpe punten af, dat is voldoende.

Speelgoed

Iedereen weet het, katten zijn zeer eigenzinnige dieren en geen enkele kat is hetzelfde. Sterker nog, iedere kat heeft zijn eigen gewoonten en dat maakt ze zo grappig. Ze hebben je zodanig gebrainwasht dat je altijd en overal uitkijkt naar leuke dingen voor ze. Je staat in de winkel en ziet weer eens kattenspeelgoed. Je wilt je katten een pleziertje doen en koopt een stoffen muisje of een grappig balletje met een belletje er in. Onbewust bent U al bezig met de verzorging van Uw kat want een kat is een roofdier dat in de natuur gewend is te jagen. Heel belangrijk is het dus om speelgoed te kopen waarmee de kat kan spelen en het jachtinstinct in stand kan houden. Het narennen van het speelgoed en het opgooien van de stoffen muis os natuurlijk gedrag en bijzonder leuk om naar te kijken.

Ogen en Oren

Houd altijd de ogen en de oren van Uw kat in de gaten. De ogen moeten helder zijn en moeten eigenlijk mooi glanzen. Als ze dof zijn,of rood, dan is er iets niet in orde. U kunt de ogen schoonmaken met een watje met lauw gedestilleerd ( of gekookt en dan afgekoeld ) water maar blijf het oog in de gaten houden. Blijft het oog in slechte conditie dan is een bezoek aan de dierenarts gewenst. De oren van een kat moeten schoon zijn en als U een bruinachtige afscheiding ziet dan kan er sprake zijn van de oormijt. Deze kan met een wattenstaafje en een lauwe plantaardige olie verwijderd worden echter houdt het oor in de gaten. Blijft de mijt hardnekkig terugkomen dan zijn er oordruppels beschikbaar bij de dierenspeciaalzaak of de dierenarts.

De Vacht

Die is heel erg belangrijk en U ziet hoe de kat urenlang de vacht kan onderhouden door deze te likken. U kent ook de tong van de kat, ruw en stekelig en jawel, dat heeft een functie want de tong van de kat functioneert precies zo als een kam. De haren die in de tong blijven hangen, kunnen echter niet weg en de kat zal deze dus inslikken. U begrijpt dat ze de haren ook weer kwijt willen en dat doen ze door ze op te braken. Om een kat te helpen bij deze verzorging is het dus heel belangrijk dat U elke dag Uw kat flink borstelt. Er zijn softborsteltjes met kleine metalen pinnetjes te koop voor nog geen 5 Euro. Deze borsteltjes zijn erg geschikt om de losse haren te verwijderen. Wen de kat van jongst af aan aan het borstelen en was haar van kleins af aan want een goede wasbeurt is heel goed voor de vacht. Gaat Uw kat regelmatig naar buiten dan is het belangrijk dat U de kat beschermt tegen vlooien, nou ja, niet alleen de kat maar ook Uzelf want vlooien kunnen ook in Uw huis terecht komen en zelfs in Uw onderbenen knabbelen. Vlooiendruppels zijn er van verschillende merken en enkele malen per jaar is een behandeling met de druppel, die in de nek wordt aangebracht, noodzakelijk. Een gezonde kat heeft in ieder geval een mooie, vaak glanzende vacht. Het zal niet altijd eenvoudig zijn je kat te douchen met kattenshampoo maar zie het dan als een uitdaging.

In dit geval wil ik U de onverstoorbaarheid van onze kat Raya niet onthouden waarbij ik wel aanteken dat we haar van jongst af aan regelmatig gewassen hebben. Het voordeel van Raya is dat zij voor niets opzij gaat en alles ok vindt. Neem nu de stofzuiger, menige kat hoeft het apparaat maar te zien of erger nog, te horen om zo snel mogelijk het huis uit te vluchten. Zodra ik de stofzuiger pak zijn onze andere drie katten onvindbaar maar niet Raya. Zij blijft liggen waar ze ligt en opent haar oogjes niet eens. Ze weigert zelfs aan de kant te gaan en vind het geen enkel probleem dat je haar volledig zuigt, van top tot teen. Ze rolt zich alle kanten op zodat niets ongezogen blijft.

Wil je haar verplaatsen dan is dat ook geen punt, je duwt haar gewoon met de stofzuigerslang opzij en schuift haar naar een plek waar al gezogen is. Je kan haar ook even omrollen, het zal de prinses allemaal een zorg zijn. Of je haar wel of niet terugschuift naar de oorspronkelijke plek deert haar geenszins.

Ook als ze weer eens gewassen moet worden, zal het haar allemaal worst zijn. De andere katten zijn ook dan al lang gevlucht maar Raya laat zich oppakken en in de douche zetten alsof het de gewoonste zaak van de wereld is. De douchekop wordt op haar gericht en kleine “miauwtjes” uitstotend laat zij zich de warme stroom water welgevallen. Dat zij helemaal wordt ingesopt met kattenshampoo maakt haar niets uit en de daarop volgende massage aanvaardt zij als een tevreden spinnende poes. Ze geniet van een douche alsof het een mens is. Verwend is ze ook want na het douchen wacht ze rustig het moment af dat ik bereid ben haar met een grote handdoek droog te wrijven. Pas als het de prinses betaamt, mag haar personeel de behandeling staken. Katten hebben nu eenmaal de macht om de mensen naar hun poot te zetten.
Wij slaven genieten daar kennelijk van want maar al te graag verwennen we onze poezen.
Gerelateerde artikelen
De vacht van de Perzische katDe vacht van de Perzische katDe Perzische kat, en dan wel te verstaan de langharige Pers, heeft een dubbele vacht die met beleid bijgehouden moet wor…
Waarom katten hun vacht verzorgenWaarom katten hun vacht verzorgenEr zijn katten met allerlei soorten vacht, zowel langharige als kortharige soorten. Meestal heeft een kat drie soorten h…
Als je kat gewassen moet wordenAls je kat gewassen moet wordenVoor de meeste katten is het verschrikkelijk als ze in bad moeten. Er zijn kattensoorten met lang haar die soms wel maan…
Voordelen van vachtverzorging van je katVoordelen van vachtverzorging van je katEr zijn veel katten, vooral kortharige rassen die nooit worden geborsteld of in bad hoeven. Een kat met zijdezacht lang…
Vakantie, opvang en verzorging voor uw huisdierenVakantie, opvang en verzorging voor uw huisdierenVakantie is leuk, maar veel mensen zitten met hun huisdier. Als u een hond heeft boek dan een camping of park waar honde…

Reageer op het artikel "Hoe verzorg ik mijn kat"

Reacties

Meta, 17-05-2013 11:39 #6
Hallo, Heb een Pers van bijna een jaar, pracht beest, goedzak, prachtig karakter, nu is mijn vraag hij wast hem weinig, ik verzorg hem goed wordt 2x gekamt en geborsteld ogen schoonmaken enz. Als hij op de kattenbak heeft gezeten en er blijft wel eens wat hangen [Wat eigenlijk nooit gebeurd] zal hij hem nooit schoonlikken, Hoe kan dat? Met vr gr Meta.
p.s Heeft wel een neusoperatie gehad omdat hij te plat is, ziet er prachtig uit en is niet meer benauwd. Reactie infoteur, 17-05-2013
Hallo Meta
Tja, dat kan meerdere oorzaken hebben en ik kandat niet beoordelen maar noem maar eens wat op. De ontlasting is niet goed van samenstelling en blijft daarom klitten aan de lange haren. Mocht dat het zijn dan is het nemen van goede kattenbrokjes belangrijk. Natvoer niet meer geven. Het kan zijn dat de haren op de kont erg lang zijn en dat daar dan de ontlasting in blijft hangen, bijknippen is dan wel een optie.
Als de kat lichamelijk niet in orde is of te dik dan kan dat ook een oorzaak zijn omdat ze er mogelijk niet goed bij komt zelf. In dat geval is afslanken en meer beweging een optie.
Herhaaldelijk met babydoekjes de kont even schoonmaken is ook een mogelijkheid.
Als het probleem te storend wordt kan een telefoontje naar de dierenarts ook uitkomst bieden, zij kennen de kat immers. Succes

Noor, 10-12-2012 09:08 #5
Als je een (binnen) kat wil verwennen: laat ze hun gang gaan. Vrijheid, hoge kasten vanwaar ze heerlijk uit het raam kunnen kijken. schone bak, spelen, knuffelen. Ik heb er twee, bejaarden (12 en bijna 12), die ieder zo hun eigen karakter hebben. Ze mogen alles wat katten zoal doen en ik zorg er voor dat hun gebit goed blijft (laten schoonmaken door de da). Echter met eten ben ik GEEN verwenner. Ze krijgen 2 maal per dag een handje goed voer (.) en dat is het. De ene kater heeft een flinke hartruis en moet slank zijn, de andere is aan de dikke kant. Ben erg voorzichtig met te zware katers, dat heeft ook zo zijn gevolgen… Reactie infoteur, 12-12-2012
Hallo Noor

Helemaal waar allemaal en wij hebben ook twee katten, de een hoog bejaard en de ander jonger. Te zwaar zijn erg veel katten als je om je heent kijkt en ik denk dat het voor velen te moeilijk is hun hartendiefjes te verwennen met alle gevolgen vandien. Maar wat is het heerlijk toch om ze om je heen te hebben!

Abdi, 15-05-2012 13:10 #4
Ik ga vandaag een kat kopen, maar ik weet niet veel over katten. Wat moet ik doen voor de kat dat hij zich thuis voelt? Reactie infoteur, 26-05-2012
Hallo Abdi
Wellicht heb je nu al 12 dagen een kat en wat je moet doen is afhankelijk van het feit of je een kitten hebt genomen of een wat oudere kat. Een kat moet wennen aan zijn nieuwe omgeving en zal misschien in eerste instantie weg kruipen ergens. Laat de kat dan maar even met rust, ze gaat vanzelf op ontdekkingstocht, ook een oudere kat. Een kitten is vaak gemakkelijker en speelser. Een kat blijft een kat en forceer dus niets. Een kat knuffelen kan je niet afdwingen en hoe gek het ook klinkt, des te minder je pusht des te eerder zit een kat op je schoot. Maar katten blijven katten en ze hebben vaak een karaktertje, iedere kat is weer anders daarin. Dat maakt het ook moeilijk om te zeggen wat je moet doen om de kat zich thuis te laten voelen. Creeer plekjes voor hem/haar, liefst hoog zodat de kat uitzicht heeft en zich daar ook veilig voelt. Een mandje voor de kat, zelfs een kartonnen doos is al genoeg voor de kat om er in te springen. Een krabpaal is belangrijk want katten verzorgen hun nagels daaraan en dat kan beter aan de krabpaal dan aan het bankstel.
Uiteraard een kattenbak en houdt deze schoon. Twee keer per dag wat kattenbrokjes, liefst gezonde brokjes. Snoepjes en nat voer mogen wel eens maar beter van niet want een te dikke kat ziet niet uit en is ongezond. Als het kan zal een kat dolgraag naar buiten gaan en dan is chippen wel belangrijk. Voor de gezondheid dan is ook een wormenkuur en vlooiendruppels op regelmatige tijden van belang. Afhankelijk van het ras dat je neemt is borstelen van de vacht heel erg goed en je kan een jonge kat gemakkelijk wennen aan het knippen van de nageltjes en dat kan je dan regelmatig doen. De kat gaat van jou houden Abdi en ik wens je veel plezier.

Han Nieuwenhuis, 15-04-2012 14:22 #3
Beste kattenkenners,
Op straat heeft een jong, vermoedelijk verdwaald of verstoten katertje mij min of meer als baas "uitgekozen". Na mislukt onderzoek naar zijn herkomst heb ik hem aan de dierenambulance meegegeven. Inmiddels een paar weken later heeft zich nog steeds geen eigenaar gemeld en omdat ik 'm zo mooi en lief vind heb ik me gemeld als adoptant. Ik denk dat ik voldoende vóórbereid én gemotiveerd ben maar ik vraag me af of het een bezwaar is dat ik op een kamer woon. Daar zal-lie twee keer drie uur per dag moeten verblijven. Mét uiteraard zijn basisvoorzieningen en een speciaal voor hem gebouwd plateautje voor het raam. Mijn vraag is dus of het wel of geen diervriendelijke zaak is om hem met mij één kamer te delen. Als ik thuis ben mag-gie door de rest van het huis en indien wenselijk op bezoek bij de andere bewoners. Ik ben ook voornemens hem zéker de eerste maanden niét buiten te laten vanwege de verkeersdrukte en andere risico's in een druk centrum. Hij woont strakjes dus relatief klein. Maar ik doe dat zelf ook en er zal geen gebrek zijn aan aandacht. Benieuwd naar jullie reactie verblijf ik met vriendelijke groet, wat voorbarig misschien, méde namens Jip.
Dag, Han. Reactie infoteur, 21-04-2012
Hallo Han
Natuurlijk is het geen ideale situatie maar omdat het een kat is, kan het best erg meevallen, immers een kat slaapt bijzonder veel en is geheel andere uren actief. Wel belangrijk is dat hij, als je het aandurft, tzt naar buiten kan want dan kan hij zijn door slapen opgedane energie weer kwijt. Door het huis banjeren en met andere kamergenoten omgaan is ook heel leuk voor hem. Je schrijft zelf al dat er geen gebrek aan aandacht is en dat is belangrijk en dat zal de kat ook bijzonder plezierig vinden. Het zal geen problemen opleveren Han dus veel plezier met Jip.

:d, 06-07-2011 18:20 #2
Dit bericht heeft mij goed geholpen aangezien ik binnenkort een kitten krijg. Bedankt! Reactie infoteur, 10-07-2011
Wat geweldig leuk, wat zal je genieten.

Lars, 09-07-2010 13:33 #1
Ik heb je bericht met veel plezier gelezen en het heeft mij ertoe aangezet mijn 11 weken oude kitten ook op dezelfde manier te gaan behandelen, ik twijfelde er al langer over maar jouw bericht heeft de doorslag gegeven, aangezien ik vind dat ze zichzelf weinig en slecht wast (vooral nadat ze uit de kattenbak komt doet ze dit niet en vaak is ook de anus nog vies, wellicht dat een handje helpen geen kwaad kan dus…
Het is me echter wel een pittige tante en ze heeft het niet graag dat ze bij sommge dingen ' geholpen' wordt, zoals bijv. het slaapzand rond de ogen verwijderen of haar gebitje inspecteren, bij bijde dingen heb ik een licht ' gevecht' met d'r gehad voor ze zich overgaf, waarbij bij laatst genoemde ik bijna een kattenpootje in m'n oog had zitten.
Zal nog wat taferelen opleveren dus de wasbeurt :-)
Grt, Lars

Infoteur: Peter
Gepubliceerd: 15-06-2007
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 6
Schrijf mee!