InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Vlooien en teken bij de hond of kat

Vlooien en teken bij de hond of kat

Vlooien en teken bij de hond of kat In de warmere maanden steken ze letterlijk en figuurlijk weer meer de kop op, de vlooien en teken bij de hond en kat. Beestjes die je niet over de vloer wilt, maar dan moet je er wel wat aan doen. Wat kan je zoal doen?

Vlooien

De vlooien bij ons huisdier zijn op zich wel te bestrijden, de bekende flesjes in de nek (ze verbeteren het middel steeds meer), een bandje of tabletje. Verder de vlo geen “speelruimte” geven, zoals vloerbedekking of kleedjes en als je dit hebt, reinig ze dag regelmatig met afdoende middelen. Er zijn speciale spays op de markt, maar kan het in de wasmachine dan is 60 graden ook prima.

De vlo is in die zin schadelijk dat deze jeuk en allergie kan veroorzaken. De jeuk leidt vervolgens weer tot krabben, waardoor wondjes kunnen ontstaan. Bij jonge dieren kan het zelfs tot bloedarmoede leiden. Let ook op de nestvlooien, zeker in het seizoen dat de vlooien floreren.

Bartonellose

Niet bij iedereen is bekend dat vlooien ook ziektes over kunnen brengen. Bartonellose bijvoorbeeld, deze is beter bekend als de kattenkrabziekte. Een op de vier katten draagt het, zonder daar last te hebben, bij zich. Maar deze katten kunnen elkaar via de vlo besmetten. Mensen kunnen ook besmet raken, maar dan gaat het gewoonlijk over een beet een krab of via open wondjes. Er is niet bekend of de vlo ook hier een besmettingsbron kan zijn.

Als je als mens een goede weerstand hebt, dan heb je er eigenlijk geen last van, hooguit wat bobbeltjes op de huid vlakbij de krab of beet. Deze verdwijnen na enkele dagen weer. Als je minder weerstand hebt dan kan er koorts optreden. Een goede hygiëne is belangrijk.

Mycoplasmose

Het kan leiden tot ernstige bloedarmoede en kan uitmonden in een levensbedreigende hemolytische crisis. Verminderde eetlust, depressie en uitdroging kunnen de gevolgen zijn. Bloedarmoede veroorzaakt meestal een bepaalde zwakheid van het dier, de ademhaling en hartslag kunnen versneld zijn. Er is niet echt een antibioticum op de markt wat het volledig doet verdwijnen, wel is er een therapie die de symptomen doet afnemen.

Bron: Elionas / PixabayBron: Elionas / Pixabay

Teken

Teken vinden we allemaal vies en omdat ze zich vasthechten op de huid is het ook nog een smerig ogende bezigheid de beestjes te verwijderen. Zowel bij mensen als bij dieren kunnen de beestje aan de huid hechten. Door in wat hoger gras te lopen, maar ook door in de te bossen lopen bijvoorbeeld, kan je deze beestjes oplopen.

Afdoende is een middeltje wat je in de nek doet (tegenwoordig vaak gecombineerd met een middel tegen vlooien), of een bandje. Natuurlijk kan de teek ook van de huid gehaald worden met een speciale tang (het middel komt in het bloed van kat of hond en de teek zuigt het op en raakt versuft). Doe dit wel goed, want als je de teek kapot maakt maar niet geheel verwijderd, kan er nog wat aan de huid blijven zitten. Het pinnetje in de huid, moet er middels de speciale tang, mee uitgehaald worden.

Lyme

De meeste mensen weten wel dat teken de ziekte van Lyme over kunnen brengen (Borrelia bacterie). Mensen kunnen ook de ziekte van Lyme krijgen. Het wordt vaak een groter wordende rode plek die in het midden licht van kleur wordt. Het kan griepachtige verschijnselen opleveren. Als er niet snel gehandeld worden kunnen er neurologisch verschijnselen optreden, maar ook reumatologische of psychiatrische.

Overigens brengen lang niet alle teken Lyme over. in de zomermaanden kan de speciale tekenradar op internet gevolgd worden. Daar wordt goed op aangegeven, waar de meeste teken te vinden zijn.

Ehrlichiose

De teek kan deze bacterie overbrengen. Na besmetting kan er koorts ontstaan, sloomheid, weinig eetlust, gewichtsverlies en bloedarmoede. Er is een therapie die binnen enkele dagen de symptomen kan doen afnemen, maar voordat het helemaal weg is kan je al snel maanden verder zijn. Katten hebben hier minder last van dan honden, maar ze kunnen wel besmet raken.

Tot slot

Alleen een goede hygiëne is niet voldoende. Vlooien kunnen toch te kop opsteken en dan is een afdoende middel wel zo handig. Verschillende materialen kunnen hierbij helpen en zijn altijd bij de dierenarts of speciaalzaak te koop. Een afdoende middel tegen vlooien, teken en luizen is het middel fipronil. Toepassen is eenvoudig.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Karnemelk tegen vlooien en tekenVlooien en teken bij uw hond, het blijft een groot probleem. Veel hondeneigenaren gruwelen van deze beestjes en voor de…
Dieren EHBO: InsectenbetenOok dieren kunnen last hebben van insectenbeten. Aangezien een dier ons niet kan vertellen hoe een verwonding is ontstaa…
Vlooien in huis? Zo kan je ze doeltreffend bestrijden?Vlooien in huis? Zo kan je ze doeltreffend bestrijden?Wie dit jaar te kampen heeft met vlooien weet dat de beestjes hardnekkiger zijn dan vroeger. Een gewone behandeling of v…
Hoofdluis bij kinderen, bestrijden en voorkomenHoofdluis bij kinderen, bestrijden en voorkomenOp plaatsen waar veel kinderen bij elkaar komen zoals scholen, krijgt hoofdluis altijd gemakkelijk de gelegenheid zich t…
Uw hond: wormen en vlooien bestrijdenUw hond: wormen en vlooien bestrijdenWormen en andere parasieten bij uw hond? Een hond, een kleine puppy, pup of katten zijn gevoelig voor parasieten. Parasi…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Vlooien en teken bij de hond of kat"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 20-09-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Special: Dierenrijk
Schrijf mee!