InfoNu.nl > Dier en Natuur > Diversen > Dieren EHBO: Insectenbeten

Dieren EHBO: Insectenbeten

Ook dieren kunnen last hebben van insectenbeten. Aangezien een dier ons niet kan vertellen hoe een verwonding is ontstaan, moeten we insectenbeten indelen naar de soort reactie die ze veroorzaken. Steken van bijen, wespen, horzels en steekvliegen veroorzaken meestal een grote, ronde, vrij platte zwelling, die zeer snel ontstaat en erg pijnlijk is. Ze zitten vaak op de kop van het dier. Als het dier meermalen gestoken is, kan er een acuut optredende overgevoeligheidsreactie (anaphylaxie) ontstaan, waar een bemoeilijkte ademhaling en zelfs de dood het gevolg van kan zijn.

Beten van vlooien, muggen en luizen veroorzaken meestal vele uniforme rode pukkeltjes (papels), die erg jeuken. Het dier likt en krabt zich hevig en beschadigt hierdoor zijn huid. Hoewel algemene en ernstige reacties zelden voorkomen, ontwikkelen veel honden en katten een chronische allergie voor vlooiespeeksel. Dit veroorzaakt haaruitval over het hele lichaam, en de huid op de rug, voor de staartwortel, is rood en verdikt. De vlo kan ook de tussengastheer zijn van enkele lintwormsoorten van hond en kat. De bestrijding van ongedierte speelt dus een belangrijke rol bij het behoud van een goede gezondheid van uw huisdier.

Teken blijven meestal vrij lang op het dier zitten. Men ontdekt ze als grijze of bruine koffieboon-grote bolleijes, die aan de huid vast zitten. Ze zuigen bloed en brengen verscheidene bloedziekten over. Ze kunnen o.a. leishmaniose en babesiose (in Zuid-Europa) veroorzaken; de beet van een teek is slechts een klein wondje. De teken- soorten die in Nederland en België voorkomen zijn vrijwel nooit overbrengers van ziekten.

Beten van spinnen en schorpioenen veroorzaken een pijnlijke reactie. Deze dieren zijn voor onze streken echter niet van belang.

Eerste hulp bij insectenbeten

Grondregels

  • Verwijder de parasiet.
  • Reinig de huid.
  • Breng een verzachtend, ontstekingsremmend smeersel op de steekplaats aan.
  • Behandel zonodig de overgevoeligheidsreactie.

Wijze van handelen bij plaatselijke reacties

Verwijderde insecten met behulp van een spray of poeder tegen vlooien of teken. Teken moeten op een speciale manier men en doodgaan. Een voorbeeld van een kleine zeer giftige slang is de koraalslang, die in het zuidoosten van Noord-Amerika voor. komt. De beet van dit dier vertoont zeer weinig reactie, maar het slachtoffer sterft meestal tengevolge van ernstige aantasting van het zenuwstelsel.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Dieren EHBO: Insectenbeten"

Infoteur: Sophocles
Gepubliceerd: 29-01-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!