InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Katten verzekering: verzeker je kat!

Katten verzekering: verzeker je kat!

U heeft een kat waar u veel van houdt. Het kan gebeuren dat uw kat ziek wordt of betrokken raakt bij een ongeval. De gevolgen zijn ingrijpend, niet alleen voor uw huisdier maar ook voor uzelf want financieel kan de schade hoog oplopen. Het is dan ook verstandig juist als uw kat nog een kitten is al een verzekering te overwegen en af te sluiten.

Katten verzekering

Uw kat kan nu nog zo gezond lijken en nooit wat mankeren, maar ook uw kat kan ziek worden en een operatie nodig hebben. De kosten van operaties, behandelingen en medicijnen kunnen erg hoog oplopen. En vaak kunnen mensen het geld dat een behandeling kan kosten niet goed missen. U kunt natuurlijk ook zelf een potje aanleggen waarin u maandelijks een vast bedrag wegzet. Wat hiervan de voor- en nadelen zijn, behandel ik verderop in dit artikel. Er zijn verschillende soorten kattenverzekeringen. Zo is er een ziektekostenverzekering voor katten, een ongevallenverzekering voor katten en een overlijdensverzekering voor katten.

De grote zorgverzekeraars voor huisdieren zijn:

Ziektekostenverzekering voor katten

De ziektekostenverzekering is een van de belangrijkste verzekeringen die u kunt afsluiten voor uw kat. Consulten, onderzoeken, operaties, geneesmiddelen en hulpmiddelen worden in de meeste gevallen vergoed, soms met een eigen bijdrage. De maximale vergoeding per verzekeringsjaar ligt tussen de tweeduizend en vierduizend euro.

U heeft uw kat misschien al vanaf het moment dat het een kitten is. Waarschijnlijk denkt u er dan nog niet aan, dat uw kitten op latere leeftijd wel eens voor hoge ziektekosten kan komen te staan. Toch is het verstandig u al in een huisdierenverzekering te verdiepen, wanneer uw kat nog jong is. Bij een katten verzekering is de premie vaak afhankelijk van de leeftijd van uw huisdier. U betaald dus minder premie, als u uw kat al verzekerd wanneer deze nog een kitten is. Het is altijd verstandig goed de polisvoorwaarden van verschillende verzekeringsmaatschappijen door te lezen, alvorens u een ziektekostenverzekering afsluit. Zo worden ziektes en kwalen die al aanwezig zijn voor de polis wordt afgesloten, vaak niet vergoed.

De meeste zorgverzekeringen dekken ten minste:

  • Consult in de dierenkliniek (gerelateerd aan ziekte, ongeval of aandoening)
  • Noodzakelijke onderzoek van bloed, urine, ontlasting en weefsel
  • Narcose, röntgenfoto´s, echografie en elektrocardiogram (ECG)
  • Behandeling inclusief operaties door dierenarts en dierenartsspecialist
  • Alle geregistreerde medicijnen en toepassingen volgens de Diergeneesmiddelenwet
  • Advertentie tot een bepaald bedrag bij vermissing van uw huisdier
  • Identificatiechip (aanschaf en plaatsing)
  • Euthanasie inclusief het achterlaten van uw huisdier bij de dierenarts

Ongevallenverzekering voor katten

Omdat katten veel op pad gaan en erg ondernemend zijn, is de kans aanwezig dat het dier betrokken raakt bij een ongeval. De kat kan aangereden worden door een auto, ergens vanaf vallen of gewond raken door een gevecht met een andere kat. Maar ook in huis zijn er veel gevaren. Zo kan de kat een verkeerde sprong maken of van rattengif eten. Voor deze gevallen is er een ongevallenverzekering. Zodat een groot deel van de kosten wordt vergoed.

Kan ik niet zelf een potje maken, in plaats van een verzekering af te sluiten?

In plaats van uw kat te verzekeren, kunt u natuurlijk ook een potje maken waarin u maandelijks een vast bedrag apart zet welke uitsluitend bedoelt is voor onverwachte ziektekosten. Zelf sparen heeft echter ook veel nadelen. Het is dan ook niet voor niets dat in Nederland iedere inwoner verplicht verzekerd is. Juist voor mensen die niet veel geld achter de hand hebben is het afsluiten van een katten verzekering erg belangrijk om uw kat altijd van de nodige (vaak onverwachte) zorg te kunnen voorzien.

Wat kost het verzekeren van mijn kat?

Het verzekeren van een kat tegen ziektekosten- en ongevallen kost gemiddeld tussen de 5 en 15 euro per maand. Hoe jonger het dier is, op het moment dat u de verzekering afsluit, hoe lager de premie is voor de rest van zijn leven. Een verzekering aangaan op het moment dat uw kat nog jong en gezond is, is dus een investering voor de toekomst. Ook kan een rol spelen of u de verzekering voor 1 of 5 jaar aangaat.

De premie die u voor uw katten betaald is afhankelijk van de instapleeftijd en het gekozen pakket. De meeste verzekeringsmaatschappijen hebben een soort basispakket en als u meer betaald kunt u ook meer vergoed krijgen. Na het afsluiten van de verzekering is er vaak een wachttijd van ongeveer 30 dagen voordat het huisdier daadwerkelijk wordt verzekerd. Daarnaast moet er bij het afsluiten van een huisdierenverzekering een chip worden geplaatst onder de huid uw huisdier. Deze chip wordt doorgaans door de verzekeringsmaatschappij vergoed.
© 2010 - 2019 Robert-jan, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.hondenplaneet.nl/gezondheid/hondenverzekering/vergelijken.php

Reageer op het artikel "Katten verzekering: verzeker je kat!"

Infoteur: Robert-jan
Laatste update: 05-07-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!