InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > American Shorthair

American Shorthair

American Shorthair katten werden rond het jaar 1500 meegenomen door ontdekkingsreizigers en kolonisten naar het huidige Amerika. Hier ontwikkelden deze dieren zich tot een veel voorkomend ras, die echter pas in 1966 officieel erkend werd. De American Shorthair, de Amerikaanse tegenhanger van de Europese Korthaar.

Karakter

American Shorthairs zijn niet in één karaktertype in te delen aangezien ze gelijk staan met de Europese Korthaar variant, net zoals de Europese Korthaar kunnen deze katten erg van karaktertype verschillen, voor een indicatie van hoe de kitten zal worden, kijk vooral naar de ouders! Die kunnen veel zeggen over het karakter dat de kitten zal krijgen. De American Shorthair is speels en er wordt aangeraden deze katten de gelegenheid te geven ook naar buiten te gaan, als dit buiten de mogelijkheden ligt wordt aangeraden een grote krabpaal aan te schaffen. De American Shorthair is over het algemeen genomen vriendelijk en blijft tot hoge leeftijd erg speels, een leuk levendig kamaraadje dus!

Uiterlijk

American Shorthairs zijn vrij robuust en hebben een middelgroot tot groot stevig gebouwd lichaam dat wat langer als hoog is.
De borst en schouders zijn goed ontwikkeld en de poten zijn gemiddeld van lengte. Deze katten hebben een zware beenderstructuur en een brede staart die taps afloopt naar een afgeronde staartpunt. De kop van de American Shorthair is breed en de neus is van gemiddelde lengte met een lichte welving en ietwat vierkant. De kaaklijn loopt gelijk met de lijn van de bovenlip en de ogen staan ver uit elkaar.

Kleur

De American Shorthair wordt alleen gefokt in de zogenaamde 'natuurkleuren', dit kan bijvoorbeeld zijn: rood, zwart, blauw, wit en créme. Alle witte aftekeningen zijn toegestaan en tabbytkeningen met een zilveren ondervacht ook. De kleur van de ogen is meestal koperkleurig of groen.

Geschiedenis

De geschiedenis van de American Shorthair gaat terug naar het jaar 1500, toen kolonisten hun weg baanden naar het huidige America. Rond deze tijd werden katten, die vermoedelijk de bijna uitgestorven 'Scottish Wildcat' waren gemixed met zuiderlijke ranke rassen, meegenomen op schepen naar Amerika waar ze als prima dienst deden om muizen en rattenpopulatie onder de duim te houden. Dit werk zetten ze later voort op de boerderijen waar de kolonisten zich vestigden. Al snel verspreidde deze katten zich over heel Amerika en ontwikkelden zich tot de huidige American Shorthair. De vermoedelijke voorouder van deze kat, de Scottish Wildcat, leeft nog sporadisch in het wild in Schotland, maar wordt voornamelijk in stand gehouden door een fokprogramma opgezet door liefhebbers en dierentuinen. In 1966 werd de American Shorthair officieel erkend als ras.

Lees verder

© 2010 - 2017 Neveah, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Esther Verhoef - Geillustreerde Katten Encyclopedie

Reageer op het artikel "American Shorthair"

Infoteur: Neveah
Laatste update: 07-07-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Special: Katten
Schrijf mee!