InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Verzorging vacht van de langharige kat

Verzorging vacht van de langharige kat

Verzorging vacht van de langharige kat Er zijn verschillende raskatten die een halflange of lange vacht hebben. De pers is een van de meest bekende met de platte kop en grote bolle ogen. Maar ook de Amerikaanse Ragdoll heeft een prachtige langere vacht.

Verzorging

Ga er vanuit dat als je een kat met een lange(re) vacht koopt dit relatief veel werk is. Ieder dier heeft zo zijn eigen vacht en daar waar de ene vacht er met zo u en dan een speciale kam mee door kan, heeft de ander iedere dag de kam nodig. Er zijn er zelfs katten die maar enkele malen per jaar geplukt hoeven te worden.

Belangrijk dus om vooraf je informatie gereed te hebben, want voor zon klein pluizebolletje valt iedere kattenliefhebber en dan nog objectief nadenken om iets wel of niet te doen, is nauwelijks een optie.

Op internet is bij de verschillende rassen meer dan voldoende informatie beschikbaar of bel eens een kattenvereniging. Los van het feit dat het leuk is daar lid van te worden, omdat ze periodiek bladen uitbrengen met interessante wetenswaardigheden, kunnen ze ook de juiste informatie geven.

Materialen

De juiste materialen zijn altijd belangrijk en kies voor de speciale kattenmaterialen:
  • kam (speciale kattenkam eventueel een grof en een fijn model)
  • borstel (2 kanten met hardere pinnen en met zachtere nylon haren)
  • snijkam (kan met een soort mesjes er tussen die kleine klitjes in wording meenemen)
  • schaartje (een recht nagelschaartje is geschikt)
  • kattenshampoo (eventueel ook in droogshampoo vorm)
  • glanspoeder (helpt het beter doorkammen van de lange vacht)

Als je begint met kammen doe dit dan op een zo jong mogelijke leeftijd, het kitten heeft nog geen kam nodig, maar went er zo wel aan. Dit maakt het op volwassen leeftijd kammen een stuk gemakkelijker. En wat verschillende kam-modellen is handig om uit te proberen wat op dat moment het prettigste werkt.

De borstel is handig als de uitgekamde vacht weer mooi vol en pluizig gemaakt moet worden. Het is geen noodzakelijk atribuut. Maar de snijkam daarentegen wel. Er zijn ook bij regelmatig kammen altijd wel kleine klitjes die ontstaan. Met deze snijkam glijd je gemakkelijk door de vacht alsof het de gewone kam is, en de kleine snijvlakjes zijn handig om de klitjes mee te nemen. Je moet er wat handigheid in krijgen, maar daarna is het een ideaal middel.

Een schaartje is gemakkelijk om een klitje bij bijvoorbeeld de oren weg te halen. Voor plekken waar je het dier pijn kunt doen met de kam en je wel het klitje weg wilt halen, is het schaartje een uitkomst. Wel een recht schaartje om te voorkomen dat je ergens in knipt.

Kattenshampoo en glanspoeder zijn altijd prettig in huis te hebben, enerzijds om de kat lekker te wassen, speciale shampoo voorkomt dat de zuurgraad van de huid wordt aangetast. Maar droogshampoo kan de vacht ook schoonmaken en glanspoeder lijkt op een soort talkpoeder en helpt bij het doorkamen. Daarnaast geeft het de lange vacht een zijdeachtige glans en als je het prettig vindt dat de kat een prettig geurtje heeft, is dat met deze poeder ook meegenomen.

Tot slot

Maar alles staat of valt met het vanaf het begin toepassen en consequent blijven doen. Als je niet aan de vacht hoeft te trekken kan het kammen zelfs zeer prettig zijn voor de kat en deze kan er helemaal voor gaan liggen. Dat is uiteraard de ideale situatie en niet iedere kat heeft dit, maar met het bovenstaande is de kans wel groot dat je dit kunt bewerkstelligen.

Verder is het kammen ook ideaal om je huis op orde te houden. Overal continue uitgevallen halen vinden is ook geen pretje.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De vacht van de Perzische katDe vacht van de Perzische katDe Perzische kat, en dan wel te verstaan de langharige Pers, heeft een dubbele vacht die met beleid bijgehouden moet wor…
Het angora konijn, een bijzonder rasHet angora konijn, een bijzonder rasHet konijnenras angora is een ras dat erg opvallend is. De konijnen zijn vooral bijzonder door hun extreem lange vacht.…
De wintervacht van de langharige katDe wintervacht van de langharige katEr zijn meer lang- of middenlang harige katten maar de bekendste langharige kat is de pers. In een ver verleden afkomsti…
De Main Coon als huiskatDe Main Coon vind zijn oorsprong in Amerika. Er zijn veel verhalen over de oorsprong van dit ras. Een populair broodjeaa…
Kattenrassen: NebelungKattenrassen: NebelungDe Nebelung is een kat afkomstig uit de Verenigde Staten. Zijn naam heeft hij te danken aan het Duitse woord Nebel. Deze…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Eigen kat - Annastaal

Reageer op het artikel "Verzorging vacht van de langharige kat"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 03-03-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Special: Katten
Schrijf mee!