InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Het angora konijn, een bijzonder ras

Het angora konijn, een bijzonder ras

Het angora konijn, een bijzonder ras Het konijnenras angora is een ras dat erg opvallend is. De konijnen zijn vooral bijzonder door hun extreem lange vacht. Het konijn wordt gehouden als huisdier en voor tentoonstellingen, maar wordt ook gehouden voor de wol. Ze hebben een fijn karakter, maar zijn toch niet zo populair als huisdier. De oorzaak hiervan is de lange vacht die veel verzorging nodig heeft.

Geschiedenis

De mooie lange vacht van het angorakonijn is ontstaan door genetisch toeval. Toen men dit ras ontdekte, werd het gebruikt voor zijn warme wol. De naam Angora is afkomstig van de vroegere naam van de Turkse hoofdstad Ankara. In die streek werden geiten gefokt met lang haar. Het is niet bekend of het konijnenras Angora ook ontstaan is in deze streek.

Het ras

Het angorakonijn valt vooral op door zijn enorm lange vacht. Over het algemeen hebben konijnen van dit ras een goed en vriendelijk karakter. Erkende kleuren voor het ras angora zijn:
  • Zwart
  • Geel
  • Blauw
  • Bruin
  • Wit blauwoog
  • Wit roodoog
Helaas wordt het angorakonijn ook soms met andere (langharige) rassen gekruist. Als dit gebeurt, ontstaan er nakomelingen die vaak een veel slechtere vacht hebben. De vacht van deze kruisingen is moeilijk te verzorgen en vervilt snel. Echte angorakonijnen zijn alleen te koop bij fokkers. Langharige konijnen die in dierenspeciaalzaken te koop zijn, zijn geen echte angora's.

Gebruik

Tegenwoordig wordt het angorakonijn veel gebruikt voor tentoonstellingen. Ook is het konijn populair om de wol. De konijnen hoeven niet geslacht te worden voor de wol, maar worden gewoon geschoren of geknipt. Vooral China heeft een groot marktaandeel in angorawol. In Europese landen is de vraag naar angorawol kleiner. Als huisdier is de angora minder geschikt. Ze hebben een goed karakter, maar de vacht heeft veel meer verzorging nodig dan de vacht van andere konijnenrassen.

Verzorging

De normale verzorging van het angorakonijn is eigenlijk hetzelfde als van een normaal konijn. Het enige verschil is de vachtverzorging. De lange vacht van dit ras heeft veel meer verzorging nodig dan de vacht van andere konijnen. De lange vacht kan veel problemen opleveren voor het konijn wanneer deze niet regelmatig geknipt of geschoren wordt. Als de vacht te lang wordt kan het konijn zijn warmte niet meer kwijt, omdat er klitten in de vacht ontstaan en de vacht gaat vervilten. Het is dus erg belangrijk dat de vacht om de twee maanden geknipt of geschoren wordt. Wanneer je een angorakonijn bij een fokker koopt, krijg je meestal advies over het onderhoud van de vacht. In de winter moet er minstens 2 centimeter van de vacht blijven staan, omdat de angora het anders te koud krijgt. Ook is het verstandig om het konijn de eerste paar dagen na de knip of scheerbeurt binnen te laten verblijven, zodat het geen kou kan vatten.

De vacht van een 'nep' angorakonijn, is veel moeilijker te onderhouden. De vacht heeft een andere structuur dan die van raszuivere angora's en moet dagelijks gekamd en geborsteld worden. Vaak moet deze vacht ook zeer regelmatig geknipt worden om klitten te voorkomen.

Wat ook ontzettend belangrijk is bij het houden van angorakonijnen, is dat ze nooit in de regen mogen zitten. Konijnen van het angora ras hebben geen deklaag, wat normale konijnen wel hebben. Alle regendruppels vallen direct op de huid en daardoor is de kans groot dat het konijn een longontsteking oploopt.
© 2009 - 2017 N123, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Aparte vachten bij konijnenKonijnen zijn er in allerlei soorten en maten. Voordat u een konijn aanschaft is het handig om te kijken wat u aan verzo…
Angorakonijn: oorsprong, verzorging en knippen van de vachtAngorakonijn: oorsprong, verzorging en knippen van de vachtHet angorakonijn is een van de merkwaardigste rassen. Alleen al het ontstaan en de oorsprong van het dier is mysterieus.…
De Turkse AngoraEen van mijn hobby's zijn mijn katten. Vier daarvan zijn Turkse Angora's. De eerste Turkse Angora in huis was de odd-eye…
Konijnenziekte: GasKonijnenziekte: GasKonijnen hebben een erg gevoelig maag en darmstelsel. Wanneer je konijn erg rusteloos is, steeds een andere plek in zijn…
Konijnenras: VoskonijnKonijnenras: VoskonijnHet voskonijn is een prachtig konijnenras met een lange pels. De dieren danken hun naam aan het doel waar ze in eerste i…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Michelle, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)
  • http://www.dierz.nl/konijn/article215172.ece/de-vacht-van-een-angorakonijn http://nl.wikipedia.org/wiki/Angorakonijn

Reageer op het artikel "Het angora konijn, een bijzonder ras"

Reacties

Berges Sonia, 05-09-2014 13:06 #2
Mijn buurvrouw heeft een grijs langharig konijntje, heel lief, dacht dat het een angor was maar ben niet zeker. Het diertje mocht binnen en had een kooi maar het is al een aantal maanden dat het op straat zit en niet meer binnen mag. Wat kan ik doen om het te redden, zelf kan ik het niet houden.

Evi van Driessche, 17-04-2011 18:16 #1
Hallo ik ben evi en ik heb een probleem, ik krijg een angora konijntje van mijn pit en hij heeft da van zijn kuisvrouw gekregen maar hij kan er niks mee doen. Ik heb al een paar keer konijnen gehat dus ik weet hoe ik ze moet verzorgen maar dat waren altijd gewone konijnen en geen angora konijnen dus ik weet niet hoe ik dat moet kammen en vooral hoe ik dat moet knippen, want zoals ik hier lees is dat toch wel reedelijk belangrijk. Ik hoop dat jullie mij kunne helpen, alvast bedankt

Infoteur: N123
Gepubliceerd: 08-08-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 2
Schrijf mee!