InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > De Main Coon als huiskat

De Main Coon als huiskat

De Main Coon vind zijn oorsprong in Amerika. Er zijn veel verhalen over de oorsprong van dit ras. Een populair broodjeaapverhaal is dat de Maine Coon een kruising zou zijn tussen een lynx en een wasbeer. In werkelijkheid is de Main Coon een ontzettend leuk kattenras wat prima als huisdier te houden is.

Geschiedenis

De Maine Coon komt als prototype van de huiskat al eeuwen voor in New England; Maine en omliggende staten aan de noordoostkust van de Verenigde Staten. De Maine Coon stamt af van een aantal langharige katten en katten die het gen voor langhaar droegen. Lange geleden zijn ze naar Amerika zijn meegenomen door kolonisten uit Europa. In de winter was het vaak erg koud, en hadden de langharige katten een groot voordeel met hun vacht.

Uiterlijk

  • De Kop: Hun kop heeft hoge jukbeenderen , en hebben vaak een wat brede, forse kin.
  • Ogen: Groot, ovaal en staan enigzinds schuin.
  • Oren: Grote oren. De oren zijn ver uit elkaar geplaatst en ze lopen puntig toe. Typerend zijn de pluimen vanuit de binnenkant van het oor naar buiten toe. Deze '' lynxpluimpjes'' zijn erg gewenst.
  • Het Lichaam: Een van de grootste kattenrassen die we kennen, vooral de katers zijn vaak groot en gespierd, met een brede borst. De poten zijn van wat korter, hebben zware botten en grote ronde voeten die tevens vaak haarpluimpjes tussen de tenen hebben.
  • De staart: Lang, die teruggelegd over de rug minimaal tot aan de nek moet reiken.
  • Vacht: Een dichte, dikke, langharige vacht , en dragen vaak een kraag. De structuur van de vacht hangt af van de kleur. In de zomer is de vacht vaak een heel stuk korter dan in de winter, de staart daarintegen blijft altijd volbehaard.
  • Kleur van de vacht: De Maine Coon komt alleen voor in natuurlijke kleuren, zwart, creme, blauw, bruin , rood en cremeblauw, soms natuurlijk met witte tabbytekening, of een witte ondervacht.

Karakter

Main Coons zijn aardige, lieve en goedgehumeurde huisdieren. Normaal gesproken gaan ze goed om met andere huisdieren en als de kennismaking als kitten al heeft plaatsgevonden, Zal het met honden ook prima samen gaan. Naar kinderen en mensen toe is de Main Coon zeer vriendelijk. Meestal worden graag geknuffeld en geaaid, en worden graag zo nu en dan geborsteld.

De verzorging

De langharige vacht van de is zelfreinigend en blijft meestal met af en toe eens een borstelbeurt in prima conditie. Borstel vooral niet te hard, hiermee kan de vacht beschadigd worden. In de lente en de zomer gaat de vacht in de rui. De pluimstaart blijft altijd volbehaard.
© 2008 - 2019 Amyfile, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Een kitten in huis nemen: waar op te lettenEen kitten in huis nemen: waar op te lettenU heeft besloten een kitten aan te gaan schaffen. Waar kunt U hiervoor het beste terecht en waar moet U allemaal op lett…
Katten: De prachtige grote Maine CoonKatten: De prachtige grote Maine CoonDe Maine Coon is een grote kat en een van de oudste natuurrassen van Amerika. Dat de Maine Coon in het officiële staatsw…
Mijn kat krijgt kittens, en nu?Mijn kat krijgt kittens, en nu?Als je kat zwanger is, dan wordt dit ook wel drachtig genoemd. Gemiddeld duurt de dracht bij een kat 63 dagen. Meestal b…
De Maine Coon, het ras, karaktereigenschappen en gedragDe Maine Coon, het ras, karaktereigenschappen en gedragEen kat? Leuk! Lekker knuffelen, spelen. Een kat kan zo je beste maatje zijn. Er bestaan meer dan 50 kattenrassen, waarv…
Katten en katjesKatten en katjesDe kat is en blijft een opmerkelijk dier. Gaat haar eigen gang en kan soms zelfs heel hautain overkomen en toch wordt de…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "De Main Coon als huiskat"

Infoteur: Amyfile
Gepubliceerd: 14-01-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!