InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > De outsider kat, summum van eigenzinnigheid

De outsider kat, summum van eigenzinnigheid

De outsider kat, summum van eigenzinnigheid Er zijn katten die zit profileren, als dat het juiste woord is, als outsider. Hoe je ook probeert de kat opgenomen te krijgen in het gezin, bij de andere katten, de kat die van nature meer op zichzelf is, zal dit ook blijven. De outsider is en blijft de outsider, maar daarmee niet minder lief.

Herkenning

De outsider kenmerkt zich door weinig (bij voorkeur niet) in de groep heel nadrukkelijk geprofileerd aanwezig te zijn. De Nederlandse vertaling “buitenstaander” heeft een negatieve klank bij menigeen, want het wil een uitgesloten kat zeggen. Maar de Engelse benaming heeft, hoe het ook zij, meer de vertaling richting het gedrag van de kat.

Het is namelijk niet zo dat de kat buitengesloten wordt, deze kat kiest er bewust voor meer op zichzelf te zijn. Geen asociaal of vals gedrag en zeker af en toe de gezelligheid van de mens of de andere kat(ten) opzoeken, maar meer op zichzelf en altijd zelf het initiatief nemend. Dit laatste hebben de meeste katten, maar bijvoorbeeld de “knuffelkat” vindt het bijvoorbeeld heerlijk opgetild en geaaid te worden. Deze mag je op schoot leggen en zal met enige regelmaat andere katten “schoon” likken. Natuurlijk is daar het ras ook een niet uit te wissen factor in, maar binnen ieder ras kan “de outsider” voorkomen.

Dit is snel herkenbaar in verschillende situaties zoals:
  • De kat slaapt meestal alleen en kruipt niet tegen de mens of een andere kat aan
  • De binnen levende kat die af en toe naar buiten gaat, wil het avontuur alleen beleven en een andere kat die ook naar buiten wil, zal niet als speelmaatje gezien worden. Het kan zelfs volledig negeren opleveren.
  • Niet gezamenlijk in het klaar gezette eten duiken, maar wachten tot er meer ruimte is om rustig te eten en liefst apart kunnen eten.
  • De mens die het dier wil knuffelen kan de kat wel oppakken en knuffelen, maar de kat geeft tijdig aan als deze er zelf klaar mee is. Meestal is dit vrij snel. Komt de kat uit zichzelf naar je toe, dan kan dit langer duur, maar hij of zij neemt dan ook het initiatief.

Rangorde

Als je meer katten hebt dan herken je mogelijk een aantal zaken. Maar niet te verwarren met een kat die in een lagere randorde staat. Maar dit is ander gedrag dan de kat die liever op zichzelf is. De rangorde wordt bepaald door bijvoorbeeld zogende vrouwtjes die hoger in de rangorde staan dan jonge katten of gesteriliseerde katten.

Veranderen?

Kan je of wil je een outsiderkat veranderen? Nee, dit is niet mogelijk en maakt het bij het uitzoeken van een jonge kat ook lastig. Want het speelse heeft nagenoeg ieder kitten. Wat nuanceverschillen zijn er wel, maar door de liefhebben nauwelijks op te merken.

Dus als je een kat hebt met een dergelijk gedrag, zal deze kat het gelukkigst zijn door hem of haar te laten wie hij of zij is. En een tevreden kat zal zich gewoon sociaal opstellen en vriendelijk zijn. Hiermee gesteld dat de kat die meer op zichzelf is en zich meer dan de gemiddelde kat terugtrekt, zeker geen verkeerde kat hoeft te zijn. Het karakter van de kat bepaald hoe deze zich zal gedragen en deze kat kan een net zo lief karakter hebben als iedere andere kat.

Kattenliefhebber

Er zijn zelfs kattenliefhebbers die dit gedrag in een kat zelfs meer aanspreekt. De kattenliefhebber is niet “de baas” die de hond heeft en eigenzinnigheid wordt door de meeste kattenliefhebbers op prijs gesteld. Deze kat kan absoluut als eigenzinnig genoemd worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Een kitten in huis nemen: waar op te lettenEen kitten in huis nemen: waar op te lettenU heeft besloten een kitten aan te gaan schaffen. Waar kunt U hiervoor het beste terecht en waar moet U allemaal op lett…
De kat, een heel bijzonder, intelligent dierDe kat, een heel bijzonder, intelligent dierEen kat is uiteraard geen mens. Maar als we het dier observeren en gedurende langere tijd volgen in doen en laten, dan m…
Baarmoederontsteking bij gecastreerde poesBaarmoederontsteking bij gecastreerde poesHet is vrij onbekend, maar juist daarom zinvol om er meer aandacht aan te schenken. De gecastreerde poes die een baarmoe…
Katten en katjesKatten en katjesDe kat is en blijft een opmerkelijk dier. Gaat haar eigen gang en kan soms zelfs heel hautain overkomen en toch wordt de…
Schijnzwangerschap bij kattenSchijnzwangerschap bij kattenSchijnzwangerschap komt niet alleen bij mensen voor, maar ook bij dieren! Dit artikel gaat over schijnzwangerschap bij p…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Eigen kat - Annastaal

Reageer op het artikel "De outsider kat, summum van eigenzinnigheid"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 20-01-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Special: Katten
Schrijf mee!