InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Hondenvoedsel: fabels en feiten

Hondenvoedsel: fabels en feiten

Hondenvoer: fabels en feiten Wat is er al niet geschreven over hondenvoer. Zo zou de hond een vleeseter zijn. Extra vitaminen zouden aan hondenvoeding dienen te worden toegevoegd. De hondenvacht zou gebaat zijn bij het eten van rauwe eieren, terijl het drinken van melk loopogen zou veroorzaken. Wat is er wel en wat is er niet waar van deze beweringen?

De hond, een vleeseter!

Deze stelling is geheel onjuist. De hond is een afstammeling van de wolf en de wolf is een beesteter. Wanneer een roedel wolven hun prooi heeft gedood, wordt als eerste de buikholte van het onfortuinlijke slachtoffer leeggegeten. En die buikholte is beslist niet alleen gevuld met vlees. Bovendien leeft de hond al meer dan acht eeuwen naast de mens en is hij zelfs in zijn voedselbehoefte een beetje op de mens gaan lijken. Van Beesteter is hij een alleseter geworden. Wanneer de hond alleen maar vlees zou eten, dan wordt hij ziek en gaat hij na enige tijd dood. Het is wel zo dat een deel van het hondenvoedsel uit dierlijke eiwitten moet bestaan.

Extra vitaminen en mineralen toevoegen aan voedsel is gezond

Een compleet voer, in overeenstemming leeftijd en gezondheid behoeft geen extra toevoegingen aan vitaminen en mineralen. Deze extra toevoegingen zouden zelfs voor grote gezondheidsproblemen kunnen zorgen. Botten, nieren en bloedsomloop zouden, onder de extra vitaminen impuls, sterk te lijden hebben. Gelukkig valt dat voor, bijvoorbeeld, extra toevoegingen in de vorm van vintaminen C en B-complex wel mee. Een teveel hieraan wordt via de urine uitgescheiden. Wanneer er door ziekte of voedingsfouten een tekort aan vitaminen is kan het toevoegen van extra vitaminen wel nut en effect hebben. Maar wees altijd voorzichtig en ga als hondenbezitter nooit op eigen houtje te werk maar raadpleeg een dierenarts. Een beetje teveel of te weinig aan stoffen zoals vitamine D, kalium of fosfor in het hondenvoer, kan bij een opgroeiende hond ernstige afwijkingen te zien geven in de groei en vormgeving van het beendergestel.

Rauwe eieren, goed voor de vacht .

Het eten van rauwe eieren zou volgens de volksfabel goed zijn voor de hond en kat. Zo zouden zij verzekerd zijn van een prachtige, glimmende vacht. Niets is minder waar. Rauwe eieren bevatten enzymen die de biotine en Thiamine afbreken Biotine is belangrijk voor de vet en suikerstofwisseling en nodig voor de productie van vetzuren terwijl Thiamine ofwel vitamine B1 nodig is om uit voedingsmiddelen energie vrij te maken.

Melk is slecht voor de hond

In melk zitten goede vitaminen. Bovendien bezit melk een zeer hoogwaardig melkeiwit. Behalve voor de mens is melk ook voor de hond een zeer geschikt voedingsproduct. Het komt echter voor dat sommige honden of katten de melksuiker niet kunnen afbreken. Er ontstaat dan diarree. Wanneer een dergelijk probleem zich voordoet, is het aan te raden om de hond of kat geen melk meer te geven. Van melk krijgt de hond of kat ook geen loopogen. Alleen melk als drinken toedienen aan kat en hond zal op den duur wel problemen geven omdat een bepaald essentieel vetzuur niet voldoende in melk voorkomt.

Als een hond uitwerpselen eet, heeft hij ergens een tekort aan

Een hond eet wat hij lekker vindt. Dus als een hond uitwerpselen eet, doet hij dit omdat hij dit graag lust, of omdat zijn smaak door ziekte tijdelijk veranderd is. De voedselvoorkeuren van honden kunnen variëren van vette patat tot vergiftigde worst. Zijn smaak bepaalt zijn voeding.

Extra druivensuiker is goed voor zijn spieren

Voor een gezonde hond is druivensuiker als voeding onzin. De verbrandingsenergie wordt immers gehaald uit eiwitten vetten en koolhydraten. Wel is het zo dat wanneer honden uitgehongerd of ziek zijn en geen vast voedsel kunnen verdragen, wat druivensuiker soelaas kan bieden omdat het snel en eenvoudig een energieboost geeft. Bij krachtsinspanning zal een hond altijd zijn vetreserve aanspreken en is het belangrijk dat er enige vetreserve aanwezig is.

Onze oude hond moet extra veel eiwit (vlees) hebben

Honden van 8 jaar en ouder beschikken meestal over matig werkende nieren. De extra aanwezige eiwitten in voedsel belasten de toch al niet meer zo goed functionerende nieren van de hond nog eens stevig. Het geven van minder eiwit is voor de oudere hond beter. Wel moeten hondeneigenaren letten op een hoogwaardige kwaliteit van eiwitten. Zijn eiwitten kwalitatief beter, dan betekent dit dat er minder afvalstoffen zullen ontstaan en er minder belasting voor de nieren is. Het devies is dus MINDER MAAR BETER.
© 2010 - 2019 Anit, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Gezonde voeding voor de hondGezonde voeding voor de hondVoorbij zijn de tijden dat honden de resten werden voorgezet, of dat ze zelf hun kostje bij elkaar moesten zien te schar…
Goedkoopste hondenbrokGoedkoopste hondenbrokOp zoek naar de goedkoopste hondenbrok? Een goede hondenbrok hoeft niet altijd de duurste te zijn. Welk hondenvoer je aa…
Het beste voer voor hondenHet beste voer voor hondenEen goede voeding is van groot belang voor de gezondheid en de vitaliteit van uw hond. Hoewel men bij hondenvoeding mees…
Volg-me-niet-register: misleidingVolg-me-niet-register: misleidingVolg-me-niet-register: misleiding of veiligheid? Hoewel veel mensen menen dat ze met het volg-me-niet-register volledig…
Hondenvoer speciaal voor kleine honden: zin of onzin?Hondenvoer speciaal voor kleine honden: zin of onzin?Hondenvoer is er in uiteenlopende soorten samenstellingen en maten. De keus is groot. Zo is er bijvoorbeeld speciaal voe…
Bronnen en referenties
  • Uit hondenleven van de kynologenclub West Friesland.

Reageer op het artikel "Hondenvoedsel: fabels en feiten"

Reacties

Elisabeth, 28-02-2015 17:20 #6
Is pens goed voor de hond?

Ikke, 02-02-2014 10:22 #5
Wolven snijden de buikholte in stukjes en verdelen die over de roedel, zodat elk lid dezelfde voedingsstoffen binnenkrijgt.

Yamamoto, 19-09-2012 16:30 #4
Ik ben het met mijn voorgangers eens onderbouw het eens.

Baasje, 21-08-2012 10:07 #3
Er staan nog al wat stellige uitspraken in dit stukje.
Welke wetenschappelijke bronnen zijn gebruikt?
1- "de hond leeft al 8 eeuwen naast de mens"
Aan de hand van opgravingen is aangetoond dat rond 7.000 jaar geleden de hond gedomesticeerd raakte. Genetische verschillen tussen wolf en hond duiden op splitsing ca 10.000 jaar geleden. Waar haalt u de 800 jaar vandaan?
2- "van beesteter is de hond alleseter geworden"
Dus omdat katten al 5.000 jaar naast de mens leven lusten ze spinazie?
3- "honden eten eerst de buikholte leeg"
Klopt, maar ten eerste eten ze dan halfverteerde plantresten mee, ten tweede is dat makkelijk weg te happen, dus "neem je deel voordat een ander het doet"!
4- "rauwe eieren zijn slecht voor de hond"
Teveel wel. Eén rauw ei per dag per zeg 30 kg hondengewicht is prima. Rauwe eieren zijn al 10.000 jaren vast onderdeel van het dieet van wolf, vos, en hond. Bovendien een traktatie!
5- "melk is goed voor de hond"
Koemelk heeft lange eiwitten, voor mens laat staan kat en hond lastig af te breken. Af en toe als traktatie zal geen kwaad kunnen, maar "goed"? Ik weet het niet.

Tot slot ontbreekt "vis" in het stukje! Honden vinden verse vis heerlijk, voor alle groep 5 honden al duizenden jaren hoofdbestanddeel van het menu en bomvol goede vetten, eiwitten en vitaminen.

Maar nogmaals, graag de wetenschappelijk onderbouwde bronnen vermelden!

Hans van Brussel, 11-06-2012 19:34 #2
Een hond is wel degelijk een carnivoor. Het is niet omdat hij in het gezelschap van de mens leeft genetisch is veranderd tot een omnivoor. Dit is dan ook pertinent niet waar.

Henk de Vries, 25-10-2010 10:48 #1
De Hond een vleeseter!

dat eerste alineaatje staat vol met onwaarheden naar mijn mening. een hond is geen vlees eter? maar door de loop van tijd en met mensen samen te leven een alles eter geworden? en dan nog dat als een hond alleen vlees eet hij dood zou gaan? hij moet vlees, organen en botten. Heeft het eeuwenlang bestaan van de voorouders van de hond niet bewezen hoe het moet? de wolf eet ook vlees en gaat niet dood een hond dus ook niet. van binnen zijn ze nog eender. (van binnen houd in verteringsgestel en organen) maar het mooiste omdat de hond met ons leeft is het een alles eter geworden? als wij mensen met een hele hoop insecten leven op een hoop stront gaan wij dan ook maar stront eten? Mijn mening zegt dat er veel fabels in dat stukje tekst staan.

mvg,
Henk

Infoteur: Anit
Gepubliceerd: 07-01-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 6
Schrijf mee!