InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Een gezonde hond in de kou en op wintersport

Een gezonde hond in de kou en op wintersport

Honden kunnen enorm genieten van de sneeuw en het winterse weer, of dit nu in het thuisland is, of tijdens de wintersport. Toch levert de kou ook gevaren op. Onderkoeling kan een serieuze bedreiging vormen en sommige ziekten vormen in de winter een groter gevaar dan in de zomer. Daarom is het belangrijk het eten van de hond aan te passen, en het dier goed droog te houden. Het ijsvrij houden van de tenen is ook van belang. Als de hond graag op het ijs speelt, kan dit ook gevaren opleveren.

Onderkoeling

Zoals veel mensen wel
Sommige honden kunnen van nature goed tegen de kou / Bron: John Emms (1844–1912), Wikimedia Commons (Publiek domein)Sommige honden kunnen van nature goed tegen de kou / Bron: John Emms (1844–1912), Wikimedia Commons (Publiek domein)
vermoeden is onderkoeling een groot gevaar voor de hond in de winter. Uiteindelijk kan iedere hond bij bepaalde omstandigheden onderkoelt raken, maar sommige honden zijn er gevoeliger voor dan anderen. Vooral kleine en slanke honden kunnen er snel last van krijgen. Om te voorkomen dat de hond onderkoeld raakt, is het aan te raden de duur van de wandelingen aan te passen. Een grote hond, of een ras dat goed tegen de kou kan, kan gemakkelijk uren buiten rennen. Kleine en kortharige hondjes kunnen beter wat vaker wat korter lopen.

Droog houden

Om te voorkomen dat de hond onderkoelt raakt of een ziekte oploopt, is het aan te raden de hond zoveel mogelijk droog te houden. Sneeuw op de hond ontdooit al snel. Doordat de hond nat is, koelt hij veel sneller af. Dit kan veel gevaren met zich meebrengen. Verder kan de sneeuw onder bepaalde omstandigheden weer vastvriezen, wat gevaarlijk kan zijn voor de gezondheid van de hond. De hond droog houden is het verstandigste om te doen, maar dit is niet altijd mogelijk. Mocht de hond nat zijn geworden, kunt u hem het beste na de wandeling met een handdoek droogwrijven.

Meer en vaker eten

Hoe kouder het is, hoe meer energie honden – en andere dieren – moeten steken in het warm houden van hun lichaam. Verder houden veel honden van de sneeuw, en spelen er uren in. Dit kost ook veel energie. Denk er daarom aan de hond iets meer te eten te geven. Ook kan het verstandig zijn de hond een keer vaker eten te geven. Een hond die één maaltijd per dag krijgt, kan bijvoorbeeld ook op een ander tijdstip wat brokken krijgen.

Soms kan het verstandig zijn de hond een 'extra vacht' te geven / Bron: SlimVirgin, Wikimedia Commons (Publiek domein)Soms kan het verstandig zijn de hond een 'extra vacht' te geven / Bron: SlimVirgin, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Aankleden?

Sommige mensen zweren bij het aankleden van honden, maar dit is vaak meer om mode-redenen dan voor de hond zelf. In koude winters kunnen bepaalde honden baat hebben bij wat extra isolatie. Dit is vooral nodig als ze bijvoorbeeld geopereerd zijn en hiervoor geschoren zijn, maar voor bepaalde rassen is dit bij temperaturen onder het vriespunt altijd aan te raden. Zorg er vooral voor dat deze hondjes iets aan de poten hebben, via de poten verliezen ze veel warmte.

Tenen ijsvrij

IJs wordt gemakkelijk gevormd tussen de tenen van de hond. Dit kan veel pijn opleveren voor het dier. Om te voorkomen dat dit gebeurt kunnen de haren bij de voetzool geknipt worden. Dit tot ongeveer tien centimeter boven de voetzool. Let hierbij vooral op de haartjes tussen de tenen. Een andere mogelijkheid is het insmeren van de poten met vaseline. Bij langere wandelingen moet dit herhaald worden, omdat de vaseline wegslijt. Er bestaat ook een speciaal middel om op de poten te smeren, ‘potevoks til hunde’ van Diafarm. Dit beschermt verder ook tegen de gestrooide pekel.

Op het ijs

Zoals ook voor mensen geld, houden ook veel honden van spelen op het ijs. Dit kan echter gevaren met zich meebrengen. Ook een hond kan uitglijden. Zo kan hij gemakkelijk een poot breken. Als uw hond graag op het ijs speelt, houd hem dan goed in de gaten. Loopt hij wat onzeker en glijdt hij veel, houd hem dan van het ijs af. Weet hij zijn evenwicht goed te bewaren dan hoeft er niets mis te zijn met een beetje ijspret.

Sneeuw eten

Veel honden houden van het achtervolgen van balletjes. Tennisballen zijn vaak favoriet, maar deze worden in de winter vaak verruild door sneeuwballen. Sommige honden zien het spelen met sneeuw als een goed reden om de sneeuw vervolgens op te eten. Dit is in principe niet giftig, maar kan wel schadelijk zijn. Vooral de darmen kunnen schade oplopen door het eten van teveel sneeuw. In kleine hoeveelheden is dit geen probleem, maar als de hond veel sneeuw gaat eten kan dit problemen geven. Mocht dit gebeuren, gooi dan geen sneeuwballen meer voor de hond. Wordt boos op hem als hij weer sneeuw eet, en zorg er vooral voor dat de hond genoeg drinken tot zijn beschikking heeft. Te weinig water kan een reden zijn voor de hond om sneeuw te gaan eten.

Mee op wintersport

De meeste honden spelen graag in de sneeuw. Mee op wintersport met de baas vinden ze dan ook erg leuk. Als de hond mee op wintersport gaat, zijn er wel een aantal zaken om op te letten, namelijk:
  • Mag de hond mee in het hotel/appartement?
  • Wat is de regelgeving betreffende honden in het land? Denk hierbij aan aanlijnplicht, opruimplicht, maar ook aan inentingen en eventueel ‘verboden honden’, in sommige landen zijn vechthonden als pitbulls niet toegestaan.
  • De spullen van de hond (mand, bak, extra riem en halsband)
  • Veiligheid in de auto, indien u met de auto op vakantie gaat
  • Een hondenpaspoort
  • De inentingen, deze moeten op tijd worden gegeven
  • Kan de hond los? Het is aan te raden van tevoren te kijken waar de hond in de buurt van het gebied waar u verblijft los mag.
Gerelateerde artikelen
Op wintersport met uw hondSteeds meer mensen nemen hun hond mee op wintersport. Veel mensen laten hun hond echter thuis omdat ze te veel problemen…
Lippen om te zoenen tijdens de herfst en winterLippen om te zoenen tijdens de herfst en winterTijdens de herfst en winter hebben onze lippen meer aandacht en verzorging nodig. Mooie lippen zijn vol van vorm, hebben…
Zell am See: Skigebied voor geslaagde wintersport vakantieZell am See: Skigebied voor geslaagde wintersport vakantieZell am See is een Oostenrijks skigebied, gelegen aan een prachtig meer en omringd door bergen, dat zowel in de zomer al…
Goedkoop op Wintersport in Alta Badia, ItalieGoedkoop op Wintersport in Alta Badia, ItalieSteeds meer mensen kiezen voor een betaalbare wintersport. Hier vind je een aantal handige tips om de wintersport zo goe…
Snowboardlessen volgen: thuis of op vakantie?Stel je gaat dit jaar voor het eerst op wintersport. Of je wilt eens een jaartje gaan snowboarden in plaats van skiën. H…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Een gezonde hond in de kou en op wintersport"

Infoteur: Info_lisa
Laatste update: 25-11-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!